کد خبر ۸۶۳۵۹ انتشار : ۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۳۸
درآمدی بر سخنان روز گذشته رهبر انقلاب:

چرا وزارت بهداشت صلاحیت تصمیم‌گیری در خصوص بازگشایی «اماکن مذهبی» را ندارد!؟

یکی از انتقاداتی که به وزارت بهداشت وارد است؛ تبعیت کامل این وزارت خانه از پروتکل‌هایی است که خارج از مرزهای ایران توسط سازمان جهانی بهداشت وضع شده و در مواردی علنا دخالت در امور داخلی کشورها محسوب می‌شود. این دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها حتی از لحاظ پزشکی نیز، لزوما موارد صحیح و درستی از آب درنیامده‌اند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، رهبر انقلاب، روز گذشته (21 اردیبهشت) در ارتباط تصویری با ستاد ملّی مبارزه با کرونا که با حضور اعضای این ستاد و استانداران 31 استان کشور برگزار شد، ضمن تقدیر و تشکر از عملکرد ملّت و مسئولان در ابعاد مختلف، در بخشی از سخنان خود بر اهمیت شب زنده‌داری در شب‌های قدر و مسئله‌ دعا و عبادت، به‌خصوص در ماه رمضان تاکید کردند.

ایشان در بخشی از سخنان خود فرمودند: "همان‌طور که گفتم، من پیشنهادی ندارم و نظر کارشناسی و بررسی‌شده‌ی ستاد (ملی مبارزه با کرونا) را معتبر می‌دانم، منتها توصیه‌ام این است که بررسی این مورد را به کسانی بدهید که اهمّیّت حضور دعا و توسّل و مسائل معنوی را به‌معنای واقعی کلمه درک کرده باشند؛ اینها بررسی کنند مسئله را و تصمیم‌گیری کنند؛ هرچه تصمیم‌گیری کردند، بر عهده‌ من و همه‌ مردم است که بر طبق آن تصمیم‌گیری‌ها ان‌شاءاللّه عمل بشود."

همانطور که از سخنان رهبر انقلاب برمی‌آید؛ صلاحیت بررسی برگزاری مجالس دعا و توسل، لازم است به کسانی واگذار شود که این مسائل بیشتر برای آنها ملموس و قابل درک باشد.

دکتر «سعید نمکی» وزیر فعلی بهداشت و درمان، دارای مدرک دکتری داروسازی و متخصص ایمنی‌شناسی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با مرتبهٔ علمی دانشیاری است. وی از لحاظ علمی و مدارک دانشگاهی، چیزی کم از وزاری قبلی این وزارت خانه ندارد. در بحث کرونا نیز اگرچه در مواردی به وزارت بهداشت انتقادی _ نظیر اتخاذ برخی موضع‌ گیری‌های ناصحیح و غیر مستند معاونین این وزارت خانه پیرامون «قم هراسی» _ وارد است؛ اما در کل به گواهی آمارها،  مجموعه وزارت بهداشت در مبارزه با ویروس کرونا و جلوگیری از شیوع این بیماری عملکرد قابل قبولی داشته است.

با این حال یکی از انتقاداتی که به وزارت بهداشت وارد است؛ تبعیت کامل این وزارت خانه از پروتکل‌هایی است که خارج از مرزهای ایران توسط سازمان جهانی بهداشت وضع شده و در مواردی علنا دخالت در امور داخلی کشورها محسوب می‌شود. این دستورالعمل‌ها و توصیه‌ها حتی از لحاظ پزشکی نیز، لزوما موارد صحیح و درستی از آب درنیامده‌اند. به عنوان نمونه بر اساس اعلام این سازمان جهانی، تا پیش از شیوع کرونا در ایران، عامل این بیماری بسیار ضعیف‌تر از ویروس آنفولانزا تلقی می‌شد.

بر اساس دستورالعمل‌های سازمان جهانی بهداشت است که ستاد ملّی مبارزه با کرونا اقدام به بستن اماکن زیارتی و مذهبی و تعطیلی مجالس دعا و توسل کرده است؛ این در حالی است که به گفته کارشناسان امر با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی هم می‌شد این اماکن _حتی به صورت محدود باز_ باشند.

از طرف دیگر نمکی، سال گذشته در اظهار نظری جنجالی، عزاداری را مایه افسردگی و افزایش آمار خودکشی تلقی کرده بود. وی اگرچه بعدتر حرفهایش را حاصل تحریف دانسته بود؛ اما این موضوع چیزی نبود که از نگاه رسانه‌ها پنهان بماند و در بهترین حالت، نسنجیده بودن آن را می‌رساند.

با در نظر آن چه که گفته شد، وزارت بهداشت و وزیر محترم، هرچند که از نظر علمی سرآمد بوده و عملکرد خوبی هم داشته باشند؛ اما در خصوص تصمیم گیری جهت برگزاری مراسمات دعا در شب‌های قدر و دیگر شبهای باقی مانده ماه مبارک، لازم است به کسانی سپرده شود که در امور دینی و مسائل مذهبی سر رشته مشخصی داشته باشند و وزارت بهداشت نیز به جای نقش محوری، در مقام مشاور تصمیم گیرنده باشد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com
0
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۹ ساعت ۱۳:۳۴

به عنوان یک شهروند، بنده تا زمانی که این بیماری هست مشکلی با تعطیلی اماکن مذهبی ندارم. مشکل دوگانگی آقایون در این مسائله! الان همه پاساژها و مغازه ها و کافه ها باز هستند.. فقط مونده قلیان سراها باز بشه

پاسخ