کد خبر ۸۷۱۲۵ انتشار : ۱۱ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۶

زاکانی: شفافیت، قدم اول مجلس یازدهم است

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، علیرضا زاکانی در گفتگو با رادیو اقتصاد افزود: شفافیت تنها به رای نیست بلکه ابعاد مختلفی دارد که باید به خوبی به تمامی ابعاد آن پرداخته شود.

وی همچنین درباره خبر اهدای کارت هدیه به منتخبان تهران از سوی یکی از دستگاه های دولتی اظهار داشت: منتخبان تهران در ماه مبارک رمضان به مراسم افطاری دعوت شده بودند که کارت هدیه ای به آنان تقدیم می شود.

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به اینکه این نوع رفتارها با مجلسی که در راس امور است به هیچ وجه مطابقت ندارد از اینرو تمامی کارت های هدیه از سوی منتخبان مردم تهران جمع آوری و به دستگاه مربوطه برگردانده شد.

وی در ادامه به موضوع ودیعه مسکن نمایندگان مجلس نیز اشاره کرد و افزود: مجلس شورای اسلامی در گذشته همانند سایر دستگاه ها منازل سازمانی داشت چون هزینه خانه های سازمانی بالا بود و تبعاتی هم داشت به همین علت برای نمایندگان ودیعه مسکن متعارفی در نظر گرفته شد تا نمایندگان استان ها و شهرستان های فاقد مسکن در تهران بتوانند از این ودیعه برای تهیه مسکن استفاده کنند.

زاکانی تصریح کرد: این بحث در تمامی مجالس متداول بود و برخی از نمایندگان با وجود نداشتن منزل در تهران حتی از این ودیعه استفاده نمی کردند.

وی ادامه داد: نمایندگان در مجلس یازدهم هم یک کمپینی راه انداخته اند مبنی بر اینکه افراد دارای منزل از این ودیعه استفاده نکنند که یک حرکت  ارزشمندی بود.

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی در خصوص اعتبار نامه نمایندگان نیز توضیح داد: نمایندگان در ابتدای هرمجلس به قید قرعه در 15 شعبه تقسیم می شوند.

 وی افزود: اگر نماینده ای مشکلی داشته باشد که محل اعتراض نمایندگان دیگر باشد این مشکل به ضمیمه اسناد به شعبه مربوطه منعکس می شود.

 زاکانی تصریح کرد: شعبه هم جلسه برگزار می کند اگر اسناد متقن بود این اسناد تأیید و به کمیسیون تحقیق ارجاع می شود. اگر این کمیسیون هم اسناد را تأیید کرد اعتبار نامه نماینده در صحن مجلس به رأی گذاشته می شود.

 نماینده مردم قم در مجلس یازدهم گفت: یک ربع گزارش کمیسیون تحقیق قرائت می شود و نیم ساعت هم نماینده یا دو نفر از منتخبان نماینده می توانند از وی دفاع کنند. در نهایت رأی گیری می شود اگر رأی گیری منجر به این شود که مجلس اسناد را تأیید و وجود فرد منتخب را مضر تشخیص داد وی از نمایندگی خلع خواهد شد.

زاکانی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه آیا احتمال دارد در این دوره اعتبار نامه نماینده ای به تائید نرسد، اظهارداشت: کسانی در مجلس یازدهم در چنین شرایطی قرار دارند.

وی ادامه داد: دیروز به چند اعتبار نامه در مجلس اعتراض شد اما اینکه اعتبارنامه این افراد تأیید شود یا تأیید نشود باید منتظر ماند تا فرآیند های قانونی طی و رای گیری انجام شود.

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: انتخاب هیئت رئیسه هیچ وقت قیام و قعودی نبوده بلکه رأی گیری همیشه با کارت و محرمانه بوده است. این رویه در تمامی ادوار مجلس شورای اسلامی متداول بوده است.

زاکانی اظهار داشت: موارد مختلفی که در صحن مطرح می شود بجز موارد خاص مثل انتخاب هیئت رئیسه در ساختمان قدیم مجلس بیشتر قیام و قعودی بوده است.

وی ادامه داد: نمایندگان در مجلس هفتم از ساختمان قدیم به جدید مجلس شورای اسلامی منتقل شدند، با توجه به وجود دستگاه های الکترونیک در ساختمان جدید رأی گیری بصورت مکنون متداول شد بنابراین اکنون هیچ منع قانونی و الزام آیین نامه ای وجود ندارد که آرای نمایندگان شفاف نشود.

 نماینده مردم قم در مجلس یازدهم گفت: رأی گیری در قالب قیام و قعود معلوم بود چه کسی رأی داده و چه کسی رأی نداده است اما با انتقال نمایندگان از ساختمان قدیم به ساختمان جدید مجلس با وجود امکانات الکترونیکی رأی نمایندگان مکنون شد که اکنون وقت آن رسیده که شفاف شود.

 وی افزود: شفافیت تنها به رأی نیست بلکه ابعاد مختلفی دارد که باید به تمامی ابعاد آن به خوبی پرداخته شود.

 زاکانی تصریح کرد: شفافیت رأی هم مربوط به صحن و هم مربوط به کمیسیون هاست چرا که 90 تا 95 درصد مصوبات کمیسیون ها در صحن رأی می آورد اما آرای نمایندگان در کمیسیون ها مشخص نیست.

وی تاکید کرد: اگر بنا به شفافیت است باید آرای نماینده ها در کمیسیون ها شفاف شود.

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: جدا از شفافیت رأی نمایندگان در کمیسیون ها رأی صحن مجلس هم باید شفاف شود.

وی افزود: بطورکلی برای شفافیت در مجلس باید در چند سر فصل از قبیل آرای کمیسیون و صحن، نظرات و دیدگاه ها، مکاتبات، تعاملات،دریافتی نمایندگان، سفرهای خارجی، قائل شدن امتیازات برای نمایندگان و غیره باید اقدامات  اساسی انجام شود.

زاکانی بیان داشت: هریک از این مولفه ها در حوزه قانون گذاری و نظارت امکانی را فراهم می کند که اگر کسی خود به یک صیانت درونی و تقوای درونی نرسیده باشد زمینه سوء استفاده برایش وجود خواهد داشت.

وی ادامه داد: یکی از کارهای خوبی که در دوره قبل مجلس انجام شد تنظیم دستور العمل تبصره (1) ماده 36 آیین نامه اجرایی مجلس بود که امتیازاتی برای ورود نمایندگان به کمیسیون ها در نظر گرفته اند یعنی نمایندگان مبتنی بر این امتیازات، شایستگی و تخصص خود وارد کمیسیون ها می شوند.

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی گفت: البته نرمی که گذاشته بودند نرم نادرستی بود و اشکال داشت در واقع ظلم می شد به نمایندگان جدیدی که وارد مجلس می شدند.

وی افزود: کاری که در ابتدای مجلس یازدهم انجام شد توجه به اصلاح دستور العمل تبصره (1) ماده 36 آئین نامه اجرایی بود.

زاکانی بیان داشت: اگر این ابزار بکار گرفته شود خیلی از مشکلاتی که در گذشته بود برطرف می شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: کمیسیون اصل 90 مجلس مهمترین کمیسیون نظارتی مجلس است.

 نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر این کمیسیون اصلاح شود بخش عمده ای از مفاسد، ناکارآمدی ها و انحرافات در جامعه اصلاح خواهد شد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا تاکنون کمیسیون اصل 90 مجلس اصلاح نشده است، اظهار داشت: عزم و جزم لازم هم  از سوی نمایندگان و هم برخی از رؤسا و هیئت رئیسه مجالس برای اصلاح کمیسیون مزبور نبوده است.

زاکانی ادامه داد: کمیسیون اصل 90 در مجلس دهم هشت نفر عضو اصلی و 13 نفر هم از هر کمیسیون تخصصی برای عضویت در این کمیسیون انتخاب می شوند.

وی در ادامه یادآورشد: متأسفانه از هشت نفر عضو اصلی کمیسیون اصل 90 هفت نفر رد صلاحیت یا به نحوی به آنان گفته شد در انتخابات یازدهمین دوره مجلس شرکت نکنند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com