کد خبر ۸۷۱۸۵ انتشار : ۱۲ خرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۳
در گفتگو با مهر مطرح شد؛

شناسایی ۴ هزار هکتار بافت فرسوده در قم

قم - معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم گفت: بر اساس آخرین مطالعات راه و شهرسازی چهار هزار هکتار بافت فرسوده در قم شناسایی شده اما آنچه به تصویب مرجع استانی رسیده هزار و ۵۸۰ هکتار است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، غلامرضا جانقربان در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: از آنجایی که قم شهری مذهبی است، شهردار قم و مدیریت شورای شهر توجه جدی به بخش سیما و منظر دارند زیرا خاستگاه این شهر باید متمایز از سایر شهرها در زمینه معماری ایرانی اسلامی باشد.

وی ادامه داد: شهرداری قم در زمینه معماری ایرانی اسلامی ورود یافته و مطالعات به صورت موضعی توسط مشاوران انجام شده است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم اضافه کرد: ورودی جعفریه تا حدود ۲۰۰ هکتار مطالعه شده و دارای طرح تفصیلی حریم است که با ضوابط ابلاغ شده در زمینه سیما و منظر و ورودی شهر و صدور پروانه در حال برنامه ریزی برای آن هستیم.

وی بیان کرد: برای تمامی ورودی‌ها از جمله ورودی قم - تهران، ورودی کاشان و ورودی اراک و همچنین ورودی جاده اصفهان مشاور گرفته و مطالعات جامع انجام شده و به تأیید کمیسیون ماده پنج رسیده است که نقشه راهی است که برای صدور پروانه و ساخت و ساز باید مورد توجه قرار گیرد.

جانقربان گفت: طرح‌های موضوعی به یکباره انجام نمی‌گیرد و شهرداری باید نقشه راه برای املاک در مسیر ورودی‌ها تهیه کند و پس از آن، از نظر سیما و منظر و معماری و بر حسب مراجعه مردم برای صدور پروانه ساخت و ساز، نقشه‌ها در اختیار آنها قرار داده می‌شود و اقدامات از این به بعد بر اساس این نقشه‌ها انجام می‌شود.

وی ابراز کرد: هر ورودی دارای ۱۳۶ متر حریم است که بخشی از آن نوار سبز می‌باشد و در بخشی که زمین و اراضی دولتی است کاشت درخت انجام گرفته است.

معاون شهرسازی و معماری شهرداری قم با بیان اینکه منطقه یک و پنج از نظر سکونت در حریم دارای وضعیت مطلوبی است، افزود: در منطقه ۲ و ۶ که از نظر سکونت در حریم وضعیت خوبی ندارد نزدیک به ۱۶ متر نوار سبز در حال ایجاد است.

وی بیان کرد: بر اساس آخرین مطالعات اداره کل راه و شهرسازی استان قم، چهار هزار هکتار بافت فرسوده در قم شناسایی شده که شاخصه بافت فرسوده دارد اما آنچه به تصویب مرجع استانی رسیده هزار و ۵۸۰ هکتار بوده است که داخل مناطق یک، ۲، سه، پنج و هفت قرار دارد و بیشترین حجم از نظر متراژ نیز در منطقه یک، هفت و سه است.

جانقربان گفت: بافت تاریخی معضل بزرگی است از زاویه اینکه گذرهای فرهنگی خوب و عناصر تاریخی دارد، ارزشمند است اما تعداد بافت‌های شاخص و اثر تاریخی در این استان چندان زیاد نیست و مسئله‌ای که با اداره کل میراث فرهنگی وجود دارد، این است که ۳۱۵ هکتار بافت تاریخی که تدوین شده بنا به دلایلی قابل اجرا نیست.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com