کد خبر ۸۸۰۴۷ انتشار : ۵ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۴:۴۷
اظهارنظر در تبریز، جنجال در قم؛

بحث انتقال مقبره پروین اعتصامی به تبریز در قم مطرح نیست

اظهارات دبیر شورای اسلامی شهر تبریز درباره بررسی امکان انتقال مقبره پروین اعتصامی، بانوی شاعره کشورمان از قم به زادگاهش و ادعای پیگیری این موضوع از طریق مسئولان قم، بازتاب بسیاری در قم داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از ایرنا، دبیر شورای اسلامی شهر تبریز در آیین افتتاح طرح‌های عمرانی شهرداری منطقه یک تبریز، با ادعای پیگیری‌های انجام شده از استانداری قم برای بررسی امکان انتقال مقبره بانوی شاعره کشورمان به زادگاهش، گفت: بارها این موضوع را پی گیر بوده‌ایم و این مهم را از استاندار قم نیز پی گیری خواهیم کرد.

سعید نیکوخصلت، در ادامه این ادعا افزوده است: شورای شهر تبریز در طول سال اول شورا پیگیر بررسی انتقال آرامگاه پروین اعتصامی به تبریز بوده است.

وی همچنین با اشاره به اهداف چنین اقدامی گفته است: اگر بتوانیم هویت واقعی پروین اعتصامی را به مردم معرفی کنیم، می‌توانیم تبریز را به مرکز برگزاری همایش‌ها و فستیوال‌های مرتبط با بانوان در سطح ملی و بین‌المللی تبدیل کنیم. اگر بتوانیم شمس، شهریار، مقبره العرفا، هنر، تاریخ و میراث فرهنگی تبریز را به دنیا بشناسانیم، این شهر در گردشگری و ثروت آفرینی نقش بزرگی را ایفا خواهد کرد.

رضا صالحی مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل استانداری قم روز پنجشنبه ضمن، هرگونه طرح یا پیگیری برای انتقال مقبره پروین اعتصامی از قم به تهران از طریق استانداری قم را تکذیب و تاکید کرد: هیچ‌گونه پیگیری از استانداری قم در خصوص موضوع انتقال انجام نشده است.

مدیر روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی قم گفت: ادعای انتقال مقبره پروین اعتصامی از قم به تبریز موضوع مهمی است که چنین کاری بدون هماهنگی متولیان فرهنگ استان غیرممکن است.

حسین محمودی، افزود: این موضوع نه‌تنها در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکنون هرگز مطرح نشده بلکه تمام اعضای شورای فرهنگی از آن بی‌اطلاع بوده و که به‌طورکلی چنین موضوعی اصلا تاکنون مطرح نشده است.

رخشندهٔ اعتصامی معروف به پروین اعتصامی، در ۲۵ اسفند ۱۲۸۵ در تبریز  متولد و در ۱۵ فروردین ۱۳۲۰ شمسی به دلیل ابتلا به حصبه در تهران بدرود حیات گفت. از پروین اعتصامی به‌عنوان «مشهورترین شاعر زن ایران» از او یاد می‌شود.

دیوان اشعار پروین اعتصامی شامل ۶ هزار و ۵۰۰ بیت از قصیده و مثنوی و قطعه تاکنون چندین بار به چاپ رسیده است. در سال ۱۳۱۴ نخستین دیوان پروین اعتصامی شاعره توانای ایران به همت پدر ادیب و گران‌مایه‌اش انتشار یافت.

پیکر این شاعره شهیر، پس از ارتحال، برای تدفین به قم آورده شد و در جوار قبر پدر دانشمندش در مقبره خانوادگی در حرم حضرت معصومه(س) به خاک سپرده‌شده است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com