کد خبر ۸۸۱۴۷ انتشار : ۸ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۰۸:۴۵

69 درصد جمعیت قم در سن 15 تا 64 سال قرار دارند

مدیرکل ثبت‌احوال استان قم گفت: ناباروری یکی از دغدغه‌های مهم در سیاست‌های جمعیتی است و در بحث ناباروری در برخی از استان‌ها مذاکراتی با بنیاد برکت و مستضعفان انجام‌شده تا از محل اعتبارات جهت درمان ناباروری مساعدت شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، منوچهر تیموری در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به بافت جمعیتی استان اظهار داشت: براساس سرشماری سال 95 به‌عنوان مبنای جمعیتی استان قم، 69 درصد از جمعیت در ردیف سنی 15 تا 64 سال قرار دارند.

مدیرکل ثبت‌احوال استان قم با بیان اینکه به‌اصطلاح جمعیت شناسان، افراد در سنین 15 تا 64 سال در دوره طلایی در مسیر ازدواج، تولید و اشتغال و سرمایه‌گذاری قرار دارند، افزود: طبق آمار می‌توان به‌عنوان یک فرصت مهم به این ساختار جمعیتی قم نگاه کرد.

وی تصریح کرد: 5 درصد جمعیت استان قم بالای سال65 و 26 درصد جمعیت زیر 15 سال هستند که این آمار نیز وضعیت تأثیر جمعیت بر توسعه و فعالیت‌های اقتصادی و تشکیل خانواده را نشان می‌دهد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان قم در مورد افزایش جمعیت بیان کرد: در سیاست‌های ابلاغی جمعیت از سوی رهبر معظم انقلاب 14 بند اساسی تبیین شده و باید این بندها به‌خوبی آنالیز شود که در این آنالیز می‌توان سهم هر کدام از دستگاه‌های اجرایی و وزارتی را در تقریب سیاست‌ها مشخص کرد، اگر این مسیر به‌درستی تبیین شود، اثربخشی بیشتری دارد.

وی خاطرنشان کرد: مقام عالی وزیرت کشور برای تحقق محورها و اهداف سیاست‌ها در هر استانی یک شورای راهبردی جمعیت طراحی کرده‌اند که وظایف نیز ابلاغ‌شده و ریاست شورا بر عهده استاندار و دبیری نیز جزء وظیفه ثبت‌احوال است.

تیموری با تأکید بر اینکه سیاست‌های جمعیتی باید به‌طور کیفی و کمی توسط دستگاه‌های اجرایی دنبال شود تا به نتیجه‌ای مطلوب برسیم، ابراز کرد: دراین‌باره اگر شورای جمعیتی استان شکل بگیرد و رصد مستمر سیاست‌های کلی جمعیت از بعد کیفی و کمیت دنبال شود می‌توانیم این برنامه‌ها را تحقق سازیم.

مدیرکل ثبت‌احوال استان قم  خاطرنشان کرد: ناباروری یکی از دغدغه‌های مهم در سیاست‌های جمعیتی است و در بحث ناباروری در برخی از استان‌ها مذاکراتی با بنیاد برکت و مستضعفان انجام‌شده تا از محل اعتبارات برای خانواده‌هایی که گرفتار هستند جهت درمان ناباروری مساعدت شود.

وی اظهار داشت: برخی از خانواده‌ها نیز تمایلی به فرزند آوری ندارند که در شورای راهبردی جمعیت می‌توان تدابیری در جهت تشویق خانواده‌ها به فرزند آوری نیز برنامه‌ریزی کرد.

مدیرکل ثبت‌احوال استان قم عنوان کرد: یکی از مسائل مهم، شیوع کرونا و تبعات آن است که می‌توان در دنبال کردن سیاست‌های جمعیتی نیز تأثیر کرونا به‌طور درازمدت در ازدواج و فرزند آوری را به‌خوبی تبیین کرد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com