کد خبر ۸۸۱۷۲ انتشار : ۹ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۰۰:۲۳
آیت الله اعرافی:

خلأهای قم در حوزه دانشی باید برطرف شود

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت: امروز قم در حوزه‌های دانشی ضمن داشتن فعالیت‌های بسیار، دارای خلأهایی نیز هست که باید مورد توجه باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرنگار مهر، آیت الله علیرضا اعرافی عصر یکشنبه در بازدید از مرکز آموزش تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم اظهار داشت: یکی از ممیزات حوزه علمیه، نسبت به دیگر مراکز، اندیشه عقلی آن است.

وی کلام عقلی حوزه را برازنده و برجسته دانست و افزود: عقل ورزی و فلسفه ورزی متفکران ما از شاهکارهای تاریخ تفکر عقلی است.

عضو شورای عالی حوزه‌های علمیه اندیشه فلسفی و تفکر عقلی را دارای نقش مهمی در دریافت مبانی دینی دانست و تصریح کرد: در صورت عدم توجه به اندیشه فلسفی ضعف بزرگ در دریافت مبانی دینی به وجود می‌آید.

وی با تأکید بر اینکه بنیان تفکر اسلامی در عقل باید اتفاق بیفتد، افزود: عقل عمیق باید بتواند در استنباط مبانی و اجتهاد مؤثر باشد.

آیت الله اعرافی با بیان اینکه مرکز تخصصی فلسفه اسلامی حوزه علمیه قم پرچم دار احیا و تعمیق فکر و اندیشه فلسفی در حوزه است، گفت: در صورتی که در دنیا امروز فکر فلسفی عمیقی نداشته باشیم، در دام‌های فلسفی مکاتب روز دنیا گرفتار خواهیم شد و موج فلسفه‌های غیر الهی ما در بر خواهد گرفت و حوزه و دانشگاه ما را متزلزل خواهد کرد.

وی با بیان اینکه امروز قم به عنوان رکن و محور حوزه‌های علمیه پایه ریزی شده است، افزود: امروز قم در حوزه‌های دانشی ضمن داشتن فعالیت‌های بسیار، دارای خلأهایی نیز هست.

عضو فقهای شورای نگهبان بیان کرد: حضور برخی از شخصیت‌ها در حوزه و مراکز تخصصی سرمایه عظیمی است بنابراین باید قدردان این سرمایه‌های علمی بود.

وی با اشاره به راه اندازی منظومه رشته‌ها، افزود: مراکز تخصصی در امر اجرای نقشه رشته‌ها و گرایش‌ها و مقاطع علوم عقلی و منطق حضور فعال‌تری داشته باشند و این خواسته مدیریت است.

آیت الله اعرافی، راه اندازی درختواره رشته را گام مهمی در پاسخگویی به نیازهای متعدد جامعه و جهان جدید و تمدن اسلامی دانست و تصریح کرد: تعیین سرفصل‌های آموزشی، تدوین درس نامه و متون، آمادگی برای راه اندازی سطح پنج در حوزه و تربیت استاد از اهمیت بسیاری برخوردار است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com