کد خبر ۸۸۵۱۸ انتشار : ۱۷ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۷

بازار آشفته توزیع ماسک در قم اجباری شدن آن را زمین‌گیر می‌کند

در حال حاضر فعالیت 13 واحد صنعتی در تولید ماسک در قم، گویای رفع موانع در مسیر تولید است اما به نظر می‌رسد پای توزیع ماسک، همچنان لنگ می‌زند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم، افزایش شیوع کرونا در کشور، زنگ هشدار را به صدا درآورد و استفاده از ماسک در ادارات و اماکن عمومی و فضاهای سرپوشیده از 15 الی 31 تیرماه، اجباری شد.

طرحی که نشان می‌دهد بی‌توجهی مردم از اواخر اردیبهشت با توجه به کم شدن آمار فوتی‌ها و تصور اینکه با گرم شدن هوا، اثری از کرونا باقی نمی‌ماند، تبعات زیادی برجای گذاشت و امروز قطعاً یکی از بهترین روش‌ها در جهت قطع زنجیره انتقال کروناویروس، زدن ماسک است.

هرچند فرهنگ‌سازی، گزینه‌ای راهبردی در جهت استفاده مستمر از ماسک توسط شهروندان است، اما توجه به تولید ماسک ارزان و توزیع عادلانه و مناسب نیز می‌تواند تا حد زیادی این طرح را فراگیر کند.

فعالیت 13 واحد صنعتی تولید ماسک در قم

در حال حاضر فعالیت 13 واحد صنعتی در تولید ماسک در قم، گویای رفع موانع در مسیر تولید است، اما به نظر می‌رسد پای توزیع ماسک، همچنان لنگ می‌زند و تولید بالغ‌بر 180 هزار ماسک در قم از ابتدای شناسایی کرونا و ذخیره‌سازی هزاران ماسک و توزیع 100 هزار ماسک از روز جمعه در مراکز مختلف به‌ویژه داروخانه‌های شبانه‌روزی همچنان نتوانسته نگرانی‌ها را کاهش دهد و بازار را به تعادل برساند.

توزیع ماسک در قم توسط علوم پزشکی و قرار دادن قیمت مصوب بر آن، ازجمله راهکارهایی است که مسئولان در جهت ساماندهی وضعیت توزیع به آن پرداخته‌اند، اما یک روی سکه این است که دو روز پس از اجباری شدن طرح، کمبود و گرانی ماسک در بازار دیده می‌شود و با این رویه، بازار آشفته تولید و توزیع، اجباری شدن ماسک را زمین‌گیر می‌کند.

کمبود، و گرانی، اجباری شدن ماسک سرش نمی‌شود و تا زمانی که نتوان پشتوانه‌ای برای طرح‌های راهبردی و تضمینی در جهت اجرای آن پیدا کرد، راه به‌جایی نمی‌بریم.

در جهت اطمینان از وضعیت توزیع ماسک به چند داروخانه و مرکز فروش اقلام بهداشتی سر می‌زنیم، متصدی یکی از داروخانه‌های شبانه‌روزی در مرکز شهر دراین‌باره می‌گوید: از روز جمعه توزیع ماسک با سهمیه سه ماسک برای هر نفر آغاز شد اما مراجعه‌کننده زیادی داشتیم که از همان روز شنبه با کمبود مواجه شدند، هرچند قول‌هایی برای توزیع مناسب‌تر داده‌شده که امیدواریم بتوانیم روی آن حساب کنیم.

آقای پناهی یکی از سالمندانی است که برای کاری بانکی مجبور شده از منزل خارج شود، وی می‌گوید مشکلات برای ما سالمندان تمامی ندارد، برای مراجعه به بانک به چند داروخانه در مسیر خود در جوادالائمه تا توحید سر زدم ولی خبری از فروش ماسک نبود.

وی گفت: برای اینکه بتوانم کارم را زودتر پیش ببرم با موتور تردد کردم و می‌دانم که خطرناک است و ممکن است گرفتار ویروس و خطرات دیگری شوم، ولی مگر برای سالمندان، فکری در جهت تأمین کرده‌اند.

خانم عباسی مادر یکی از دانش‌آموزان در محدوده خیابان زاویه می‌گوید امروز برای گرفتن کارنامه به مدرسه مراجعه کرده‌ام، در دفتر ازدحام بود و برخی از مادران ماسک نزده بودند، متأسفانه به نظر می‌رسد اجباری شدن ماسک به‌جای حل مشکلات، گرفتاری دیگری را به وجود آورده و باید منتظر کمبود و گرانی ماسک باشیم.

کمبود و گرانی ماسک در قم

یکی از شهروندان نیز که برای انجام کاری در پست‌بانک در میان ازدحام جمعیت ایستاده نیز دراین‌باره می‌گوید امروز فکر می‌کردم با اجباری شدن ماسک و هشدارها، اینجا خلوت‌تر باشد و یا مردم با ماسک حضورداشته باشند، اما حتی نیروهای پست‌بانک هم باوجوداینکه پلاستیک‌های محافظ در بخش‌هایی از ساختمان کنار رفته است و خطر آلودگی وجود دارد، حاضر به زدن ماسک نشده‌اند.

آقای قربانی نیز که برای انجام کاری در صف یکی از دفاتر پیشخوان بود دراین‌باره می‌گوید: صبح زود به یکی از شعب بانک مراجعه کردم، اما برایم عجیب بود کارمندها یکی در میان ماسک زده بودند، البته من شنیده‌ام دوباره خبرهایی از کمبود ماسک درراه است، من شخصاً از قبل تعدادی ماسک از بنیاد شهید گرفته بودم و استفاده‌ای نمی‌کردم اما وقتی دیدم اجباری شده، مجبور به استفاده شدم.

وی می‌گوید: خیلی‌ها هنوز باور نمی‌کنند، کرونا تمام نشده و خطر در انتظار افرادی است که مسائل بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، البته برای بسیاری از مردم نیز دیگر فرقی ندارد، انگار مشکلات زندگی تمامی ندارد و امیدی برای بهتر شدن این زندگی نیست؛ اگرچه شاید خودمان امیدی برای زندگی نداشته باشیم، اما بی‌توجهی به رعایت بهداشت و گرفتار کردن دیگران، حق‌الناس است.

لزوم توسعه خدمات الکترونیکی برای توزیع ماسک

یکی از شهروندان نیز در صف نانوایی نسبت به بی‌توجهی مردم به رعایت بهداشت گله دارد و می‌گوید: اوایل خیلی خیابان‌ها خلوت‌تر بود و مردم بیشتر مراعات می‌کردند، من شخصاً آسم دارم و اصلاً نمی‌توانم ماسک را روی صورتم تحمل کنم، ولی وقتی به خیابان می‌آیم نسبت به تذکرات بی‌توجه نیستم، وقتی رفت‌وآمد زیاد است، نمی‌توان با خیالی راحت گفت که مبتلا نمی‌شویم.

دریکی از ادارات نیز وقتی از صحت عدم ارائه خدمات به مردم درصورتی‌که ماسک نداشته باشند پرس‌وجو کردیم گفتند، وقتی به مراجعه‌کنندگان این طرح را متذکر می‌شویم گاهی عصبانی می‌شوند و می‌گویند باید همین‌جا به مردم ماسک بدهید، از طرفی برخی از مراجعات بسیار مهم است و نمی‌توان ارباب‌رجوع را معطل کرد، ما نیز سعی می‌کنیم ماسک در اختیار مراجعه‌کننده قرار دهیم و یا توصیه کنیم حتماً ماسکی تهیه کنند.

با توجه به اجباری شدن طرح به نظر می‌رسد باید علاوه بر نظارت دقیق بر بازار تولید و توزیع ماسک، به توسعه خدمات الکترونیکی و غیرحضوری پرداخت تا بتوان بخشی از دغدغه‌ها را در پیشگیری از شیوع کرونا رفع کرد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com