کد خبر ۸۸۷۵۷ انتشار : ۲۳ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۰۸
آیا اجباری شدن ماسک مردم را مجبور به استفاده از ماسک کرد؟

از لزوم نظارت بر ادارات و بانک‌های قم در «اجباری شدن ماسک» تا جریمه افراد بی‌توجه به دستورالعمل‌های بهداشتی

ویروس کرونا ثابت کرده که سرکش است و زمزمه‌هایی درخصوص جهش در این ویروس نیز منتشر شده است. به این آمارها توجه کنید: کشورمان در طی 2887 روز جنگ تحمیلی با عراق، مجموعا 190 هزار شهید داشته است؛ یعنی بطور متوسط روزی 66 شهید! از طرفی ویروس کرونا در طی این چهار ماه و نیمی که در کشور شیوع پیدا کرده است روزانه چند برابر جنگ 8 سال دفاع مقدس تلفات داشته است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، با افزایش آمار همه‌گیری ویروس کرونا، اگرچه از 15 تیرماه با دستور رییس جمهور، استفاده از ماسک در ادارات و بانک‌ها اجباری شد؛ با این حال مشاهدات و گزارش‌های مردمی نشان می‌دهد که متاسفانه برخی شهروندان نسبت به این موضوع مهم بی‌تفاوت هستند و از آن مهم‌تر برخی ادارات و بانک‌ها نیز نسبت به الزام استفاده ارباب رجوع و مشتریان خود از ماسک‌های بهداشتی، سخت‌گیری ندارند.

این در حالی است که تحقیقات پزشکی نشان می‌دهد، استفاده از ماسک‌ می‌تواند «به‌طور قابل‌ توجهی» بر ریسک انتقال ویروس تاثیر بگذارد. سازمان جهانی بهداشت (WHO) نیز بارها از دولت‌ها درخواست کرده تا استفاده از ماسک صورت را در محیط‌های عمومی اجباری کنند.

در همین زمینه مدیر کل مدیریت بحران استان قم، تشدید نظارت بر ادارات و بانک‌های قم در اجباری شدن استفاده از ماسک را مورد توجه قرار داد و اظهار داشت: با هر یک از دستگاه‌های اجرایی که پروتکل‌ها را رعایت نکنند تماس گرفته و تذکرات لازم ارائه می‌شود.

«محسن اروجی» در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم با بیان اینکه برخی از این سازمان‌ها و دستگاه‌ها، پس از تذکرات، پروتکل‌ها را در اسرع وقت رعایت کردند که جای تقدیر دارد، تصریح کرد: در مجموع 92 پروتکل و 120 دستورالعمل به ادارات و دستگاه‌های اجرایی قم ارسال‌شده که به صورت هفتگی در حد توان از طرف مرکز بهداشت پیگیری می‌شود، نظارت بر اجرای پروتکل‌ها در بانک‌ها نیز در دستور کار است و نقاط ضعف‌های موجود را در کمیسیون بانک‌ها مطرح می‌کنیم تا تحول خوبی را در اجباری شدن ماسک ایجاد نماییم.

با همه این تفاصیل، به نظر می‌رسد سخت‌گیری‌های اعمال شده در قبال ادارات و بانک‌ها به اندازه سخت‌گیری‌هایی که در قبال برخی اصناف می‌شود؛ نیست. به طور مثال تالارها به واسطه عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی بلافاصله پلمب می‌شود اما پس ازگذشت 5 ماه از شیوع ویروس کرونا، دست کم تا امروز برنامه مشخص و منظمی که شهروندان را نسبت به رعایت موارد بهداشتی و رعایت فاصله گذاری اجتماعی الزام کند؛ وجود نداشته است.

از همین رو پیشنهاد می‌شود به حراست ادارات و بانک‌ها از ورود افراد بدون ماسک به صورت جدی جلوگیری بعمل آورند. همچنین پیشنهاد می‌شود این اماکن خود اقلام بهداشتی مراجع‌کنندگان را تامین کرده و حتی اگر شده مبلغ این اقلام را از آنها اخذ کنند.

ویروس کرونا ثابت کرده که سرکش است و زمزمه‌هایی درخصوص جهش در این ویروس نیز منتشر شده است. گفته می‌شود این ویروس نسبت به قبل خطرناک‌تر شده. به این آمارها توجه کنید: کشورمان در طی 2887 روز جنگ تحمیلی با عراق،  مجموعا 190 هزار شهید داشته است؛ یعنی بطور متوسط روزی 66 شهید! از طرفی ویروس کرونا در طی این چهار ماه و نیمی که در کشور شیوع پیدا کرده است روزانه چند برابر جنگ 8 سال دفاع مقدس تلفات داشته است. به عبارتی مردم کشورمان شرایط جنگی را سپری می‌کنند؛ لذا پذیرفتنی نیست که غفلت و بی‌توجهی عده‌ای از شهروندان اصول بهداشتی را به بهانه‌های واهی و ... پشت گوش بیندازند.

به همین منظور جا دارد علاوه بر اجباری شدن ماسک در دیگر اماکن عمومی، قانون گذاران در کنار قوانین تنبیهی برای اصناف و... برای شهروندانی که نسبت به این شرایط بی‌توجه هستند نیز، جریمه‌هایی را درنظر بگیرند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com