کد خبر ۸۹۳۳۵ انتشار : ۷ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۹:۵۷

امسال پایگاه‌ موقت ذبح دام در قم دایر نمی شود

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری فارس از قم، نشست خبری مدیرکل دامپزشکی استان قم به مناسبت عید قربان به منظور تشریح روند ذبح دام‌ها در قم با حضور اهالی رسانه و نمایندگان اداره کل کمیته امداد امام خمینی(ره) این استان و اداره کل بهزیستی ظهر امروز هفتم مرداد ماه برگزار شد.

مهدی رفیعی مدیرکل دامپزشکی استان قم در ابتدای این نشست عنوان کرد: در سال گذشته از سوی اداره دامپزشکی استان قم در مجموع بر ذبح سه هزار و 229 رأس دام و نذور نظارت صورت گرفت که این تعداد شامل دو هزار و 740 رأس گوسفند، 449 رأس بز و 40 رأس گاو بود.

وی بیان کرد: از مجموع تعداد دام‌های مورد بازرسی قرار گرفته در سال قبل 9 لاشه ضبط کامل شد و 77 لاشه اصلاح که در مجموع 662 کیلوگرم گوشت غیر بهداشتی در این لاشه‌ها از زنجیره مصرف خارج و ضبط شد.

مدیرکل دامپزشکی استان قم اضافه کرد: سال گذشته 77 مورد کبد، 145 مورد ریه و چهار مورد کلیه دام ضبط شد و  230 مورد کبد نیز اصلاح شد.

رفیعی تصریح کرد: شرایط بهتر می‌شود اگر مردم عمل خیر قربانی که انجام می‌دهند را با رعایت اصول بهداشتی همراه سازند.

حجت‌الاسلام سید حمید رضا سجادی مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی استان قم نیز در ادامه این نشست اذعان کرد: واضح است که تمام مسائل احکام مورد نیاز انسان در قرآن ذکر نشده است ولی مبحث ذبح شرعی از چنان اهمیتی برخوردار است که مستقیم در قرآن ذکر شده است.

وی افزود: رو به قبله بودن دام، گفتن ذکر «بسم‌الله» توسط ذبح کننده و قطع نقاط اربعه از جمله احکام ضروری است که باید هنگام ذبح رعایت شود.

مسؤول دفتر نمایندگی ولی فقیه اداره کل دامپزشکی استان قم تصریح کرد: عده‌ای سر دام را هنگام ذبح کج می‌کنند تا راحت‌تر بریده شود در حالیکه اگر سر دام از سمت قبله منحرف شود مشکل شرعی ایجاد می‌شود.

مهدی سرکشیک رییس اداره دامپزشکی شهرستان قم هم در ادامه این نشست اذعان کرد: پایگاه‌های موقت ذبح دام در سطح شهرستان قم امسال به دلیل شیوع بیماری کرونا دایر نمی‌شود.

وی با بیان اینکه به منظور کاهش مراجعات حضوری متقاضیان می‌توانند برای خرید و ذبح دام با شماره‌های «09126522001» و «09122536327» تماس حاصل کنند و دام با وزن و مشخصات مورد نظر را خریداری کنند افزود: دام پس از ذبح در کشتارگاه با زنجیره انتقال سرد به مرکز بسته بندی نخل واقع در شهرک صنعتی شکوهیه منتقل می‌شود و پس از بسته بندی با وزن مورد نظر متقاضی در سطح شهر به وی تحویل داده می‌شود.

محمود تلخابی مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) قم نیز در ادامه این نشست بیان کرد: کمیته امداد امام خمینی(ره) قم در نظر دارد همزمان با عید سعید قربان گوشت قربانی بین 22 هزار خانواده زیر پوشش این نهاد توزیع کند.

وی اضافه کرد: هر خانواده یک بسته یک کیلویی گوشت قربانی دریافت می‌کند و برنامه‌ریزی‌ها در این راستا انجام شده است.

مدیر روابط عمومی و اطلاع رسانی کمیته امداد امام خمینی(ره) قم عنوان کرد: با یکی از مراکز بسته بندی صنعتی قم هماهنگی صورت گرفته است تا گوشت‌های قربانی در اختیار این مرکز قرار گیرد و به بسته‌های یک کیلویی تبدیل شود.

تلخابی افزود: اگر شهروندی گوسفند زنده نیز در اختیار کمیته امداد قرار دهد به کشتارگاه منتقل می‌شود و پس از ذبح و تقسیم‌بندی در اختیار نیازمندان قرار می‌گیرد.

سید شفیع عمادی مشاور مدیرکل بهزیستی استان قم در امور فرهنگی نیز در ادامه عنوان کرد: چند پایگاه در سازمان بهزیستی به جمع‎آوری نذورات مردمی برای ذبح دام همزمان با عید قربان اختصاص داده شده است.

وی افزود: متقاضیان می‌توانند برای اعطای نذور قربانی به افراد زیر پوشش بهزیستی و نیازمندان با شماره تماس‌های «36619712» و «09109073205» تماس حاصل کنند.

مشاور مدیرکل بهزیستی استان قم در امور فرهنگی بیان کرد: کارت متصل به حساب بانکی بهزیستی قم به شماره «6367957076182588 » که متعلق به بانک ملت است نیز آماده دریافت نذورات و هدایای مردم نیک اندیش قم است تا بتواند راه کمک رسانی به نیازمندان را هموارتر سازد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com