کد خبر ۸۹۵۴۰ انتشار : ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۵۳

بیشترین حجم تصادفات در قم مربوط به موتورسواران است

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر قم گفت: بیشترین سوانح و تصادفات درون‌شهری در ارتباط با موتورسواران است و فقدان کلاه کاسکت در جوانان در هنگام ترددهای شهری سبب بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، حسن مالکی نژاد در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در قم، با اشاره به‌ ضرورت کاهش آمار تصادفات درون‌شهری اظهار داشت: راهکارهای فرهنگی و هنری در جهت رعایت قوانین ترافیکی و ارتقای سطح آگاهی شهروندان دارای اهمیت زیادی است.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم ابراز کرد: آموزش‌های ترافیکی و رعایت حقوق شهروندی باید از سنین کودکی و در سطح مدارس آغاز شود و آموزش و پرورش نیز همراهی لازم را برای آموزش‌های مؤثر داشته باشد.

وی با بیان اینکه در حوزه فرهنگ‌سازی در جهت رعایت مقررات ترافیکی و تردد با وسایل نقلیه در خیابان‌ها باید کاری زیربنایی و اساسی شکل بگیرد تا فرهنگ شهروندی متناسب با رعایت قوانین به‌خوبی نهادینه شود، افزود: تغییرپذیری برای موتورسواران جهت رعایت قوانین، کاری سخت و دشوار است و نیاز به برنامه‌ریزی دقیق فرهنگی دارد تا بتوانیم فرهنگ ترافیکی را تبیین کنیم.

مالکی نژاد خاطرنشان کرد: هر چه فرهنگ ترافیکی بیشتر رشد و توسعه داشته باشد و شهروندان به قوانین و مقررات اهمیت بیشتری بدهند، آمار تصادفات و تلفات نیز کاهش پیدا می‌کند.

وی یادآور شد: در شورای فرهنگ عمومی، یکی از مصوبات مهم وضعیت ترافیک و تصادفات شهر قم و رعایت حقوق شهروندی و اعلام راهکارهای فرهنگی است که امیدواریم متولیان امر به این مصوبات توجه داشته باشند تا آمار تلفات ناشی از تصادفات کاهش یابد.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم عنوان کرد: برنامه خط سفید در قم، یکی از برنامه‌های فرهنگی ویژه خط زندگی پیرامون عبور ایمن عابران پیاده بود که با همت سازمان حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم و پلیس راهنمایی و رانندگی قم برگزار شد و مورد استقبال قرار گرفت.

وی با تأکید بر اینکه یکی دیگر از اقدامات شایسته و جالب فرهنگی، اهدای کلاه‌کاسکت به همراه یک شاخه گل به موتورسواران شرکت‌کننده در نماز جمعه بود که بسیار ارزشمند و اثرگذار است، اضافه کرد: بیشترین سوانح و تصادفات درون‌شهری در ارتباط با موتورسواران است و فقدان کلاه کاسکت در جوانان در هنگام ترددهای شهری سبب بروز حوادث جبران‌ناپذیری می‌شود.

مالکی نژاد خاطرنشان کرد: اهدای کلاه‌کاسکت در کنار راهکارهای فرهنگی، در کاهش تصادفات اثربخش است، چراکه اگر روی مقوله آموزش و فرهنگ به‌خوبی تلاش نشود، موتورسواران از همان کلاه کاسکت نیز استفاده نمی‌کنند.

وی اظهار داشت: مدیریت شهری با توجه به کمبود اعتبارات و بودجه به‌تنهایی نمی‌تواند در تأمین هزینه‌های کلاه کاسکت و یا تولید محتوا در مدیریت ترافیک انجام‌وظیفه کند و بهتر است بخشی از بودجه‌های فرهنگی دستگاه‌های اجرایی در این مسیر هزینه شود تا شاهد کاهش تصادفات و سوانح باشیم.

رئیس کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای اسلامی شهر قم گفت: آموزش‌های ترافیکی یکی از رویکردهای مهم مدیریت شهری است که دراین‌باره برنامه‌های خوبی در سطح شهر عملیاتی شده است اما در جهت توسعه آموزش‌ها نیاز به همراهی همه دستگاه‌های اجرایی و فرهنگی در کنار مدیریت شهری داریم.

وی با اشاره به اینکه سازمان فرهنگی و هنری شهرداری قم نیز اقدامات فرهنگی زیادی را در عرصه آموزش و ترویج فرهنگ شهروندی در رعایت قوانین و انجام داده است، افزود: در حوزه فرهنگ ترافیکی و کاهش حوادث، نیاز به سرمایه‌گذاری داریم و همه نهادها و سازمان‌ها باید پای‌کار بیایند تا به معنای واقعی بتوانیم آمار تلفات را کاهش دهیم.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com