کد خبر ۹۱۴۲۴ انتشار : ۲۹ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۷
نقدی بر عملکرد استاندار قم در مواجه با بحران کرونا:

وقتی مصوبه‌های ستاد مبارزه با کرونای استان قم هم خاصیت خود را از دست می‌دهد!

وضعیت این روزهای قم، خروجی جلسات و مصوبه‌ها و دستورالعمل‌های ستادهایی با عناوین مدیریت پاسخ به بحران و جنگ روانی و مبارزه با کرونای استان قم و ... زیر سوال برده و این پرسش را در اذهان متبادر می‌کند که اگر برای جلوگیری از شیوع کرونا و کاهش بیماری در استان، این همه جلسه برگزار شده؛ پس چرا آمار بیماری سر به ثریا گذاشته است!؟

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، موج سوم کرونا قم را درنوردیده و آمار مبتلایان و بستری‌های این بیماری به صورت چشمگیری نسبت به دو ماه پیش افزایش پیدا کرده است. استاندارد ورود به «شرایط قرمز» بستری 3 نفر در صد هزار نفر بوده و استان قم هم اکنون با بستری 12 نفر در هر صد هزار نفر _ به عبارتی چهار برابر استاندارذ وضعیت قرمز_ مواجه است. به گفته رییس علوم پزشکی قم، «قم» در وضعیت سیاه کرونایی به سر می‌برد.

اگرچه سایه شوم این بیماری بر شهر قم سایه افکنده؛ با این حال خبری از محدودیت‌ها و سختگیری‌هایی که در اوایل شیوع ویروس کرونا بر کشور حاکم بود؛ نیست و متاسفانه حضور انبوه شهروندان قمی در بوستان‌ها و مراکز تفریحی، رستوران‌ها، کافه‌ها و دیگر اصناف، گواه آن است که بسیاری از شهروندان همچنان نسبت به این موضوع بی‌تفاوت بوده و یا در گذر زمان به بی‌خیالی مبتلا شده‌اند.

از طرفی وضعیت این روزهای قم، خروجی جلسات و مصوبه‌ها و دستورالعمل‌های ستادهایی با عناوین مدیریت پاسخ به بحران و جنگ روانی و مبارزه با کرونای استان قم و ... زیر سوال برده و این پرسش را در اذهان متبادر می‌کند که اگر برای جلوگیری از شیوع کرونا و کاهش بیماری در استان، این همه جلسه برگزار شده؛ پس چرا آمار بیماری سر به ثریا گذاشته است!؟

باز بودن بوستان‌ها و مراکز تفریحی در این شرایط چه ضرورتی دارد و بر چه مبنایی اصناف پرخطر در قم همچنان به فعالیت خود ادامه می‌دهند!؟ این در حالی است که ماه گذشته، شهر یزد با آماری بسیار کمتر از آماری فعلی قم به حالت نیمه تعطیلی کشیده شد اما مسئولان در قم همچنان در حال استخاره کردن برای برخی اصناف هستند!

ماه گذشته فرماندار قم با تأکید بر لزوم در نظرگرفتن مسائل اقتصادی صنوف برای صدور مجوز تعطیلی گفت: "نباید صنوف بدون توجیه قانونی تعطیل شده تا بتوانیم همراهی مردم را در اجرای این قوانین داشته باشیم." که در این خصوص باید گفت، آیا جان و سلامتی مردم کم‌ اهمیت‌تر از وضعیت معیشتی آنان است و آیا هزینه‌های درمان و پیشگیری و از کارافتادگی بیماران و ... بی‌ارتباط با اقتصاد و معیشت جامعه است!؟

متاسفانه استاندار قم به عنوان مدیر ستاد مبارزه با کرونای استان، شهامت تصمیم‌گیری مستقل از ستاد ملی مبارزه با کرونا را ندارد و چشم و گوش ایشان تابع نهادهای بالادستی است. نهادهایی که مشخص نیست چقدر وقت نظارت و رسیدگی ویژه و خاص وضعیت قم را داشته باشند و اصلا سرنوشت و اوضاع شهر برای آنان اهمیت داشته باشد!

این نقد صرفا متوجه استانداری قم و نهادهای زیر مجموعه آن نیست. برخی نهادهای تصمیم گیرنده دیگر، نظیر سازمان تبلیغات اسلامی قم به عنوان متولی و ناظر بر تجمعات مذهبی نیز گویا فعالیت خود را صرفا منحصر به دهه اول محرم کرده و پس از آن خبری _دست کم در رسانه_ از نظارت و اعمال محدودیت بر هیئات منتشر نشده است.

دانشگاه علوم پزشکی قم طی اطلاعیه‌ای اعلام کرده است که هر گونه تجمع، مراسم و گردهمایی در سطح استان _حتی در محیط‌های با فضای باز_ ممنوع است؛ با این حال جای سوال است عده‌ای بر اساس کدام پشتوانه فراقانونی و مبنایی از عمل به این دستورالعمل‌ها استنکاف می‌کنند و چرا استاندار قم در مواجه با این افراد یا نهادها و... از قوه قهریه و شدت عمل استفاده نمی‌کند!؟

آقایان باور بفرمایید بخش اعظم بی مبالاتی‌های شهروندان، مستولی نادید گرفتن‌ها و سهل انگاری نهادهای ناظر است! وقتی شخصی در کوچه و بازار، در فروشگاه‌ها، نانوایی، سوار بر تاکسی و ... می‌بیند که برخی افراد کوچکترین دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند و بعضا با گستاخی به اعتراضات دیگران پاسخ می‌دهند؛ خود به خود این بی‌خیالی نیز به او سرایت می‌کند.

آقایان باور بفرمایید که جان مردم فرای همه احتمالات و استدلالات و مصلحت‌ سنجی‌های شماست! آیا هنوز وقت آن نرسیده است که با قاطعیت با تخلفات برخورد شود و تصمیمات جسورانه‌تری برای مقابله با بیماری گرفته شود!؟

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com