کد خبر ۹۱۷۲۷ انتشار : ۵ مهر ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۱۰

اورژانس 115 قم در خط مقدم نبرد با کرونا

در طول 7 ماه درگیری استان قم با کرونا ویروس، جهادگران اورژانس 115 در خط مقدم جبهه مبارزه با این ویروس منحوس بودند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم،7 ماهی است که از درگیری کشور و استان قم با ویروس کرونا می‌گذرد، در این میان افرادی هستند که در کنار رسیدگی فوری به دیگر بیماران و رسیدن در اندک زمان ممکن بر سر صحنه‌های دلخراش انواع تصادفات و حوادث غیرمترقبه فعالیت آن‌ها وارد فاز دیگری شده است.

شاید در این مدت 7 ماه درگیری با کرونا ویروس کم‌تر کسی یادی از این جهادگران کرده باشد، جهادگران عرصه اورژانس و فوریت‌های پزشکی که بیماران کرونایی در نخستین مرحله از درمان خود با این جهادگران سروکاردارند، افرادی که  در کنار کم‌ترین امکانات باید سرسخت‌ترین صحنه‌های دلخراش حضور یابند و بدون حضور پزشک باید بیمار را با تلاش و جهاد خود احیا و به زندگی بازگردانند.

پرسنل اورژانس 115 در این مدت بحرانی کارنامه درخشانی را به یادگار گذاشتند همان‌طور که در دیگر حوادث، صحنه‌های دلخراش تصادفات و دیگر حوادث دلخراش به‌سرعت حضور یافته و به بیماران بسیاری قبل از رسیدن به بیمارستان با توجه به وجود امکانات اندک و بدون هیچ مشوقی زندگی بخشیدند.

اما در شرایط کرونایی امروز کشور و وضعیت قرمز و حاد استان قم کار این جهادگران بیشتر شده است همانند کادر درمانی و دیگر پرستاران؛ با توجه به افزایش موج بی‌خیالی و بی‌توجهی مردم دوباره  آمار بیماران اورژانسی و بستری‌های بیمارستانی مبتلابه کرونا افزایش‌یافته است درحالی‌که در پیک اول کادر درمانی خوب مدیریت کرده بودند اما چیزی نگذشت که هرآن چه که رشته کرده بودند پنبه شد.

با توجه به درگیری پرسنل اورژانس 115 و رسیدگی درمانی بر بالین بیمار کرونایی و ارائه خدمات پیش بیمارستانی و اورژانسی خود درگیر این بیماری شده و چند نفر از آن‌ها به کرونا مبتلا شدند؛ درحالی‌که برخی مدت‌ها از کانون خانواده دور بودند و تنها خواسته و توقع آن‌ها  از مردم رعایت اصول بهداشتی و  عدم حضور در تجمعات غیرحضوری است.

با توجه به اینکه جهاد این جهادگران کم‌تر از سوی رسانه‌ها رسانه‌ای شده است به میان این پرسنل خدوم و جهادگر رفته و باب گفت‌وگویی را با آن‌ها باز کردیم.

ارائه خدمت به بیماران کرونایی در شرایط سخت و دشوار

نامش مجتبی توسلی منفرد است و 17 سال از عمر خود در ارائه خدمت در اورژانس 115 قم سپری کرده است درباره فعالیت خود می‌گوید: از سال 83 یعنی درست 17 در اورژانس 115 قم فعالیت دارم این شغل مانند دیگر رشته‌های درمانی سختی‌ها خود را داشته و این شغل شرایط خاصی دارد چراکه به‌عنوان نخستین شخصی هستید که بر سر بالین بیمار حضور دارید کسی که قدرت رفتن به مراکز درمانی ندارد و بدون حضور پزشک باید او را درمان کنید.

وی بیان می‌کند: ماهیت این شغل به‌گونه‌ای است که بر سر بالین فردی می‌روید که در سخت‌ترین شرایط  ازلحاظ عاطفی و غیره است و با حوادث تلخ و دل‌خراشی را باید مشاهده کنیم.

وی به بحران کرونا اشاره و اظهار می‌کند: در ارتباط با بحران کرونا اورژانس 115 تافته جدا بافته است چراکه وقتی بر سر بالین بیمار کرونایی حضور می‌یابد در سخت‌ترین شرایط و کم‌ترین امکانات باید بهترین خدمت را ارائه دهد درحالی‌که در یک مرکز درمانی کادر درمانی با بهترین شرایط بهداشتی و حفاظتی بر سر بالین حضور دارد بعضاً چند پرستار بر سر بالین یک مریض حضور دارند اما اورژانس 115 تنها دو نفر و بدون حضور پزشک باید بهترین درمان و خدمت را ارائه دهند.

توسلی منفرد می‌افزاید: هنگام حضور بر بالین باید در کمتر از 30 سانتیمتر و شاید چهره به چهره حضور یابیم و به بهترین شکل ممکن به مرکز درمانی منتقل شود مانند امکانات بیمارستانی اورژانس دارای کم‌ترین امکانات است درحالی‌که درخطر قرارگرفته و باید درمان و احیای اولیه را انجام دهند.

کاور و پوششی که مانع خدمت به بیمار نشد

این کارشناس فوریت‌های پزشکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به سختی‌های کار در بحران کرونا می‌گوید: ما امکانات محدودی داریم ولی بهترین تجهیزات و امکانات فردی برای ما فراهم است ما به خانه بیمار رفته و در سریع‌ترین زمان ممکن درمان را شروع می‌کنیم و پوشش و کاور ویژه کرونا که دیگر مزیت بر مشکلات است.

توسلی منفرد اظهار می‌کند: در اوج گرما باید کاور و لباس حفاظتی را بپوشیم، هنگام بازگشت باید کابین جلو پشت آمبولانس را کاملاً گندزدایی کنیم که این کار سختی‌های خود دارد و پروسه زمانی طولانی را به دنبال دارد.

رعایت فاصله اجتماعی و دوری از تجمعات غیرضروری

در پایان گفت‌وگویم با این کارشناس از او می‌پرسم از مردم چه درخواستی دارید؛ بیان می‌کند: توصیه می‌کنم از تجمعات دوری کنند شرایط به‌قدری خطرناک شده که مدارس هم غیرحضوری برگزار می‌شود نمی‌دانم چه چیزی مهم‌تر از جان و سلامت مردم است لذا از مردم عاجزانه می‌خواهم به هیچ مهمانی نروند.

توسلی منفرد می‌افزاید: من چند ماهی است که والدینم پیرم را ندیده‌ام به‌ویژه در جریان پیک اول فاصله گرفتم و حتی خرید آن‌ها را پشت در گذاشته و زنگ می‌زدم تا وسایل خود را بردارند و یا ساعتی می‌رفتم که در خواب بودند ما در شرایط سخت تحریم هستیم فراموش نکنند کادر درمانی و پرسنل اورژانس هم‌ظرفیتی دارند.

تشریح دستاوردهای سازمان اورژانس کشور| از فعالیت 45 بالگرد در اورژانس هوایی تا راه‌‌اندازی اورژانس ریلیاز هشدار جدی در زمینه اوج‌گیری مجدد کرونا در قم تا ابتلای 50 پرسنل اورژانس به کووید 19میزان تماس با اورژانس کاشان پس از شیوع کرونا 4 برابر شده است

از او درباره خاطره خود از چند سال فعالیت در اورژانس می‌پرسم می‌گوید: شاید شغل ما بیشتر با صحنه‌های تلخ و دلخراش روبرو است اما خاطره شیرینی هم در ذهن دارم زمانی که در پیاده‌روی اربعین برای ارائه خدمت به زائران حسینی شرکت داشتم یک بیمار 8 ساله کرمانشاهی که در شرایط بیهوشی قرار داشت باید در سخت‌ترین شرایط و با مراقبت ویژه 180 کیلومتر او را نگه‌داریم تا به کرمانشاه منتقل کنیم با امداد هوایی هم غیرممکن بود در شرایط مطلوب او را به کرمانشاه منتقل و درمان شود؛ این خاطره شیرین من خواهد بود..

وی توصیه قشنگ دیگری هم داشت تغییر سبک زندگی منطبق با کرونا و دراین‌باره اظهار می‌کند: باید سبک زندگی کرونایی را پیشه خود کنیم همان‌طور که در زمان جنگ سبک زندگی جند را داشتیم هنگام غروب چراغ‌ها را برای پیشگیری از حمله هوایی دشمن خاموش می‌کردیم و طبق شرایط جنگ عمل می‌کردیم اکنون هم شرایط جنگ است و مشخص نیست کرونا چه زمانی با ما است.

باب گفت‌وگو را با دیگر کارشناسان فوریت‌های پزشکی قم باز می‌کنم کارشناسی که خود چندی درگیر بیماری کرونا بود و از نزدیک مشکلات بیماری را هم لمس و حس کرده است .

 وقتی محدودیت و مشکلات مالی از عزم کارشناسان فوریت‌های پزشکی هم نمی‌کاهد

یکی از پرسنل و کارشناسان فوریت‌های پزشکی است که رشته بیهوشی و کارشناسی پزشکی را دارد و به مدت 7سال در اورژانس 115 فعالیت دارد با وجود محدودیت‌ها و مشکلات مالی هنوز هم مصمم برای ارائه خدمات به بیماران است باوجودی که حتی این شغل برای سلامت و جان او خطرآفرین بوده است.

او که خود را یونس دائمی معرفی و بیان می‌کند: به دلیل اینکه در ابتدا این رشته هم‌طراز با رشته دانشگاهی من بود و علاقه بسیاری به این شغل داشتم به فعالیت در اورژانس 115 روی آوردم و در این شغل خاطرات شیرین و تلخی دارم و شیرین‌ترین خاطره من زایمان موفق یک بانوی قمی بود که تجربه من بوده  است.

کارشناسی که خود درگیر بیماری کرونا بود

با این کارشناس بیهوشی و فوریت‌های پزشکی درباره بحران کرونا هم‌صحبت می‌شوم، درحالی‌که از شرایط دشوار و سخت بحران به‌ویژه در پیک اول و پیک کنونی باب گفت‌وگو را باز و دراین‌باره بیان می‌کند: با توجه به اینکه با بیماران کرونایی درگیر و ارتباط داریم در زمان پیک اول در دوران آزمون‌وخطا درگیر بیماری شده و خود هم بستری شدم شرایط بسیار دشواری بر من گذشت اگر همراهی همسرم که تکنسین بیهوشی بود نبود شاید با مرگ دست‌وپا می‌زدم .

دائمی اظهار می‌کند: به‌قدری شرایط برای من ناگوار ودرشرایط سختی قرار داشتم حتی وصیت‌نامه خودم را آماده کرده بودم و آرزو داشتم فقط یک‌بار هم که شده فرزند 7 ماهه خود را ببینم بیماری کرونا شوخی‌بردار نیست همه را درگیر می‌کند درحالی‌که من سخت‌ترین شرایط حفاظتی و پوششی را داشتم تنها به این متکی نباشند که چون ماسک می‌زنند می‌توانند در هر اجتماعی حضورداشته باشند.

به گفته وی ماسک تنها 40 درصد می‌تواند آن‌ها را ایمن کند من نوعی هم جزو بیماران کرونایی بودم هم کادر درمانی و پرسنل اورژانس 115 بودم که پرسنل آن جهادگرانه وارد عمل شدند با وجود کمبودها و عدم پیش‌بینی بیماری و وضع موجود تلاش کردند درحالی‌که خانواده‌ام مخالف ادامه کارم بودند اما از خدمت به بیماران دست نکشیدم.

جهادگرانی که بدون انگیزه و تشویق جهاد می‌کنند

دائمی در ادامه با اشاره به عدم پرداخت معوقات پرسنل خدوم 115 و نبود انگیزه و هیچ مشوقی می‌گوید: هنوز با توجه به سختی‌های کاری که داریم یک سری معوقات ما پرداخت‌نشده است با توجه به گذشت 7 ماه مبارزه جهادی با کرونا و شغل سختی که داریم مشوقی نداریم باوجوداین همه سختی من و همسرم از کار شانه خالی نکردیم.

به گفته وی، درحالی‌که بعضاً هنگام حضور بر بالین بیمار با درگیری لفظی و پاره‌ای مشکلات روبرو هستیم باید بدون حضور پزشک بهترین خدمات اولیه احیا را انجام دهیم تا جایی که حتی در این بحران مرگ را جلوی چشم خود دیدم هرکدام از پرسنل ما صحنه‌های دل‌خراشی را می‌بینند ولی به کار خود عشق دارند.

رسانه‌ها جلوی عادی شدن شرایط برای مردم را بگیرند

دائمی می‌گوید: دائم تبلیغ برای عدم حضور در تجمعات می‌شود ولی مردم بی‌خیال شده و به مسافرت و مهمانی و دورهمی می‌روند، ما هم علاقه داریم با خانواده خود زمانی را صرف کنیم به خدا مرگ با کرونا مرگ مطلوبی نیست بلکه مرگی غریبانه است اکنون‌که بهبود یافتم و چند ماه از درگیری با کرونا می‌گذرد هنوز درگیر تنگی نفس و مشکلات آن هستم و وزن کم کرده‌ام.

گفتنی است درحالی‌که طبق گفته‌های اخیر رئیس نظام پزشکی استان قم روزانه یک پزشک و یا پرستار از به دلیل درگیری با کرونا از چرخه خدمت جدا می‌شوند و در بیمارستان و یا منزل درمان می‌شوند رئیس اورژانس 115 قم هم از ابتلای 50 نفر از پرسنل این اورژانس از ابتدای بحران کرونا تاکنون خبر می‌دهد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

برچسب ها :قم
شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com