کد خبر ۹۶۶۶۲ انتشار : ۲۴ دی ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۴۷
مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم ؛

در نیروگاه‌های قم از مازوت استفاده نمی‌شود

موسوی مشکینی گفت:در نیروگاه‌های قم از مازوت استفاده نمی‌شود و گاز و گازوئیل به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان از قم، سید رضا موسوی مشکینی مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم در مورد آلودگی هوا در قم گفت: در سال ۹۶ قانون جامعی تحت عنوان قانون هوای پاک مصوب شد که می‌تواند راهگشا باشد.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم افزود: بند‌های مختلف قانون به حوزه‌های مختلف زیست ازجمله شهری و معاینه فنی و خودرو و نیروگاه‌ها و استقرار صنایع و کارخانه‌ها پرداخته است و نکات جامعی در آن وجود دارد که اگر به‌خوبی اجرا شود بخش قابل‌توجهی از مشکلات حل می‌شود.

موسوی مشکینی با اشاره به آماری از ابتدای سال تا ۱۵ دی‌ماه امسال تصریح کرد: امسال ۴۴ روز پاک و ۲۰۰ روز قابل‌قبول و ۳۵ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۱۱ روز ناسالم ثبت‌شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم عنوان کرد: در قانون هوای پاک ما ناظر هستیم و دستگاه‌های دیگر باید مصوبات را اجرایی کنند، با توجه به سردی هوا و پایدار نبودن هوا شاهد آلودگی هوا هستیم.

موسوی مشکینی بیان کرد: نسبت به سال قبل روز‌های ناسالم برای عموم ۱۰ روز افزایش و روز‌های پاک ۸ روز کم شده است، در سال قبل در دی‌ماه مشکلاتی در آلودگی هوا و تعطیلی مدارس وجود داشت و در یک اجماع نظر قرار شد برای امسال یک ایستگاه سنجش آلودگی هوا راه‌اندازی شود.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم  یادآورشد: در حال حاضر ۳ ایستگاه ثابت فعال است و راه‌اندازی ایستگاه جدید موقع تأمین اعتبار به فراموشی سپرده شد و همچنان مشکلاتی وجود دارد.

وی در ادامه گفت: جانمایی نامناسب نیروگاه‌های حرارتی قم در مسیر جهت باد در آلودگی هوای شهر مؤثر بوده است و جهت مخالف باد، آلودگی را به سمت قم و پردیسان می‌آورد.

موسوی مشکینی افزود: البته منبع آلودگی شهر قم فقط نیروگاه‌های حرارتی نیست و منابع مختلف ثابت و متحرک وجود دارد که صنایع شهر قم بخشی از آن است و هنوز صنایعی داریم که در محدوده شهری فعال بوده و باید به شهرک‌های صنعتی منتقل شوند.

وی تصریح کرد: خوشبختانه در نیروگاه‌های قم از مازوت استفاده نمی‌شود و گاز و گازوئیل به‌عنوان سوخت مصرف می‌شود و زمانی که مصرف گاز افزایش یابد به سمت فرآورده‌های نفتی می‌روند، در حال حاضر نیز طبق آمار در قم مصرف گاز خانگی ۳۵ درصد افزایش داشته است.

موسوی مشکینی تصریح کرد: موضوع نیروگاه‌ها دارای حساسیت خاص است و فعالان خود اظهاری دارند و پایش نیز به‌صورت آنلاین انجام می‌شود و اشکالات احصا شده و ابلاغیه صادر می‌شود و برای رفع اشکال، فرصت می‌دهیم.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان قم بیان کرد: در هفته دولت نیروگاه‌های قم به سیستم پایش آنلاین مجهز شد و این رویه، قدم خوبی در رصد وضعیت فعالیت بر اساس استانداردهاست، نیروگاه‌های قم به‌گونه‌ای طراحی شدند که گاز استفاده کنند و پیگیری‌هایی انجام شد تا حداقل سوخت مایع به‌موقع تخصیص یابد و گاز در اولویت باشد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com