کد خبر ۹۶۹۸۵ انتشار : ۱ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۶:۳۹
یادداشت اختصاصی قم‌نا:

آیا صرف عذرخواهی غیر رسمی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از مردم قم کفایت می‌کند!؟

اگرچه عذرخواهی غیر رسمی سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا از «مردم قم» در نوع خود قابل تحسین است اما از منظر حقوقی و براساس قانون مجازات اسلامی و قوانین مدنی، هرگز سبب جبران خسارت معنوی به جود آمده برای مردم قم نمی شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، «علیرضا رئیسی» معاون وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مبارزه با کرونا، با انتشار فایل صوتی از مردم شریف استان قم عذرخواهی کرد.

وی در این فایل صوتی که ابتدا در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد؛ گفته است که قصدش از سخنانی که در جلسه روز شنبه ستاد ملی مقابله با کرونا بیان داشته، صرفا بحث تذکر و رعایت پروتکل‌ها بوده و به هیچ وجه قصد اهانت به مردم عزیز قم، علما، امام جمعه و سایرین را نداشته است.

اگرچه این اقدام آقای رئیسی در نوع خود قابل تحسین است و جای تشکر دارد؛ اما آیا این گونه عذرخواهی کردن که بیشتر در صدد کاستن از تبعات ناشی از این نوع موضع گیری است کفایت می کند؟!

آیا از منظر حقوقی و مطابق ماده 698 قانون مجازات اسلامی که در آن اذعان دارد: "هرکس به قصد اضرار به غیر یا تشویش اذهان عمومی یا مقامات رسمی به وسیله‌ی نامه، شکواییه، مراسلات، عرایض، گزارش، اکاذیبی را اظهار کند، (اعم از اینکه به طریق مزبور به نحوی از انحاء ضرر مادی یا معنوی به غیر واقع شود یا نه) علاوه بر اعاده حیثیت در صورت امکان، باید به حبس از 2 ماه تا 2 سال و یا شلاق تا 74 ضربه محکوم می شود" با انتشار این فایل صوتی از مردم قم اعاده حیثیت گردیده است؟!

آیا مطابق قوانین مطبوعات که هرگاه در رسانه ای مطالبی مشتمل بر توهین یا افتراء، یا خلاف واقع و یا انتقاد نسبت به شخص (‌اعم از حقیقی یا حقوقی) مشاهده شود؛ ذینفع حق دارد پاسخ آن را ظرف یک ماه کتباً برای همان نشریه ارسال نموده و نشریه مزبور موظف است تمامی توضیحات و پاسخها را در یکی از دو‌شماره‌ای که پس از وصول پاسخ منتشر می‌شود، در همان صفحه و ستون و با همان حروف که اصل مطلب منتشر شده است، مجانی به چاپ برساند. این امر با انتشار کلیپ در فضای مجازی محقق شده است؟

با این وجود قانون در اقدام به ارسال جوابیه، فرای جنبه حقوقی موضوع می باشد و شاکی یا پاسخ‌دهنده می‌تواند علاوه بر جوابیه بابت توهین، افترا و مطالب خلاف واقع، از مطبوعات متخلف نیز بابت هتک حرمت شکایت بعمل آورد.

در قوانین مدنی در رابطه با شیوه های جبران خسارت معنوی متناسب با نوع و میزان آن شیوه هایی پیشنهاد شده است از جمله الزام به تصحیح یا عذر خواهی در رسانه های همگانی ، درج حکم محکومیت خوانده در جراید ، جمع آوری اثر زیانبار و جلوگیری از نشر و پخش و عرضه آن.

نظر به این قانون، در خصوص اظهارات آقای رئیسی نیز می توان گفت که ایشان در یک جلسه رسمی و عمومی اقدام به بیان مطالبی علیه مردم قم داشته‌اند و فیلم این جلسه علاوه بر انتشار در خبرگزاری ها صداوسیما و رسانه های رسمی، به سرعت در رسانه‌ها و شبکه‌های معاند نیز مکررا و در حجم بالا منتشر شده است. برای همین هم درست این بود که ایشان به جای انتشار یک فایل صوتی غیر رسمی، در جلسه‌ای رسمی و با حضور رسانه‌ها از مردم قم عذرخواهی می‌کردند.

اما چرا نباید در این مورد مماشات کرد و آیا واقعا نیاز است که مردم قم پیگیر شکایت قضایی خود از اظهارات آقای رئیسی معاون وزیر بهداشت باشد؟

یک_ وزارت بهداشت و شخص آقای رئیسی، پیش از این نیز، بارها با استناد به موهومات و اخباری که کذب بودنشان توسط کارشناسان از جمله مقامات خود وزارت بهداشت تکذیب شده است؛ باعث ایجاد جوسازی منفی علیه شهر «قم» شده‌اند. به عبارتی اگر اظهارات روز شنبه آقای رئیسی مسبوق به سابقه نبود و تازگی داشت؛ می‌شد با اغماض از آن گذشت.

دو_ برخی مشاهدات در فضای مجازی نشان می‌دهد اظهارات غیر واقعی جناب آقای رئیسی و پوشش گسترده آن در رسانه‌های داخلی و سوء استفاده رسانه‌های معاند خارجی، باعث شکاف و خدشه به انسجام اجتماعی شده است، شکافی که ممکن است تبعات آن تا سال‌های سال گریبان مردم قم را رها نکند و الان هم برای جلوگیری از آن دیر شده است.

لذا با توجه به آنچه که بیان شد؛ ضروری است که شهروندان قمی به عذرخواهی غیر رسمی اکتفا ننماید و کماکان پیگیر درخواست شکایت خود از دستگاه قضاء برای اثبات غیر واقعی بودن اظهارات بیان شده در اذهان عمومی و جبران خسارت معنوی باشند تا شاید این اتفاق مانع تکرار آن از سوی مسئولین باشند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com