کد خبر ۹۷۰۵۶ انتشار : ۳ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۱۱:۱۶

برداشت خاویار گیاهی از دل مزارع قم

بیش از ۳۲ تن محصول کینوا معروف به خاویار گیاهی از مزارع بخش جعفرآباد و مرکزی استان قم در حال برداشت است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، فقیهی، کارشناس جهاد کشاورزی قم در گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان از قم، گفت: کینوا گیاه  بومی  آمریکای جنوبی و در بازار‌های جهانی معروف به خاویار گیاهی با نام علمی کینوا است.

وی افزود: ۵ سالی است که این محصول در زمین‌های قم کشت می شود؛زمان کشت محصول کینوا در تابستان در ماه های تیرماه و مردادماه است و در زمستان هم  برداشت می شود.

کارشناس جهاد کشاورزی قم ادامه داد: پیش بینی می شود امسال بیش از ۳۲ تن محصول کینوا از ۸ هکتار از مزارع بخش جعفرآباد و مرکزی استان قم برداشت می شود.

وی عنوان کرد: با توجه به اقلیم گرم و خشک قم این محصول کم آب بر است، زیرا سریع رشد می‌کند و ۱۰۰ روزه از مرحله کاشت به برداشت می رسد.

فقیهی گفت: کینوا غله‌ای است که برای همه مفید است و سبب بهبود سیستم گوارش ،سلامت قلب ،کاهش کلسترول می شود و خاصیت ضد پیری دارد.

کارشناس جهاد کشاورزی قم ادامه داد: فائو  کینوا را با شیر خشک مقایسه کرده است، میزان مواد معدنی موجود در کینوا شامل آهن، منیزیم، فیبر منگنز، آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین‌های گروه ب، بسیار بالا است.

وی اظهار کرد: قیمت هر کیلو کینوا در حال حاضر ۲۵ هزار تومان و در بازار‌های جهانی حدود سه برابر این قیمت است، کاشتی که به صرفه است و از واردات جلوگیری می‌کند.

کارشناس جهاد کشاورزی قم ادامه داد: پروتئین کینوا  ۲۵ درصد بالاتر از گندم است، پخت و پز کینوا  آسان است و برای افرادی که پرمشغله هستند و می‌خواهند غذا را سریع آماده کنند مناسب است، در ۱۲ دقیقه دم می کشد.

فقیهی گفت: مشتری اصلی کینوا کسانی هستند که دچار اختلال گوارشی یا بیماری سلیاک هستند و  به گلوتن که در نان و برنج و دیگر غلات وجود دارد ،حساسیت دارند.

وی افزود: بیش از چهار میلیون ایرانی نیازمند کینوا هستند که با تلاش کشاورزان از واردات این محصول بی نیاز خواهیم بود.

به گفته کارشناس جهاد کشاورزی قم با تأمین و تجهیز دستگاه‌های مورد نیاز از سال آینده همه محصول کشاورزان قمی در داخل استان فرآوری می‌شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com