کد خبر ۹۸۳۶۸ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۹ ساعت ۱۲:۱۶
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی قم:

وضعیت شکننده کرونا در قم / عادی انگاری کرونا ممکن است بازار شب عید را به تعطیلی بکشاند

نرگس جعفری با گلایه از بی‌توجهی برخی همشهریان قمی به نکات بهداشتی گفت: متاسفانه در سطح شهر، عادی انگاری بیماری کرونا بسیار زیاد شده است و برخی از شهروندان، نکاتی همچون استفاده از ماسک‌های بهداشتی و عدم حضور در اجتماعات را رعایت نمی‌کنند و فاصله‌گذاری افراد در مواردی همچون هنگام حضور در بازار و موقع خرید رعایت نمی‌شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) پیرامون آخرین وضعیت شیوع ویروس کرونا در استان قم اظهار داشت: درحال حاضر تعداد موارد بستری مبتلایان به کرونا در استان قم، با یک شیب ملایمی درحال افزایش است و از طرفی تا به حال تست سه مورد کرونای انگلیسی در استان قم مثبت شده و این نشان می‌دهد که این نوع از ویروس کرونا در سطح شهر قم درحال گردش است.

نرگس جعفری با بیان این‌که تیم‌های مراقبتی متشکل از نیروهای بهداشتی و درمانی در قم، از تمام افرادی که با بیمار مبتلا به ویروس کرونا در تماس بوده اند «تست رپید» می‌گیرند؛ افزود: با این وجود در این بین ممکن است خیلی از افراد بیمار بوده و به مراکز بهداشتی و درمانی مراجعه نکرده باشند و این موضوع به مثابه آتش زیر خاکستر است و هر لحظه ممکن است دوباره شعله‌ور شود.

وی همچنین با اشاره به خطرات ناقلین بدون علامت ویروس کرونا عنوان کرد: از آ‌ن‌جایی که قم در وضعیت آبی به سر می‌برد و منع تردد و محدودیت‌ها به آن صورت وجود ندارد و از طرفی مسافرت‌های مختلفی به سمت استان قم انجام می‌شود؛ مطمئنا اگر دستورالعمل‌های بهداشتی از سوی مردم رعایت نشود در آینده‌ای نه چندان دور شاهد شرایط ناگوارتری در شهر قم خواهیم بود.

مدیر گروه بهداشت محیط و سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، رعایت پروتکل‌های بهداشتی را اصلی‌ترین راه‌ جلوگیری از انتقال بیماری و قطع زنجیره شیوع بیماری کرونا دانست و تاکید کرد: از آن‌جایی که هنوز بحث واکسن کرونا در کشور فراگیر نشده و داروی قابل اطمینانی هم برای درمان این بیماری وجود ندارد؛ آن چیزی که در مورد جلوگیری از شیوع بیماری کرونا مهم و در اولویت است؛ رعایت نکات و الزامات پیرامون فاصله‌گذاری اجتماعی است.

جعفری با گلایه از بی‌توجهی برخی همشهریان قمی به نکات بهداشتی گفت: متاسفانه در سطح شهر، عادی انگاری بیماری کرونا بسیار زیاد شده است و برخی از شهروندان، نکاتی همچون استفاده از ماسک‌های بهداشتی و عدم حضور در اجتماعات را رعایت نمی‌کنند و فاصله‌گذاری افراد در مواردی همچون هنگام حضور در بازار و موقع خرید رعایت نمی‌شود.

وی افزود: آن‌چه را که در سطح شهر شاهد هستیم این است که در همه ساعات، افراد در حال تردد هستند و برای خرید کوچکترین چیزی وارد بازار می‌شوند و این موضوع باعث شده است که سطح شهر خیلی شلوغ باشد و تجمعاتی که غیرضروری است؛ بسیار زیاد شود.

مدیر گروه بهداشت محیط و سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان این‌که در دوسه روز گذشته، در قم مورد فوتی کرونا مثبت نداشته‌ایم؛ اظهار داشت: وضعیت کنونی قم بسیار شکننده است و نمی‌شود گفت که این وضعیت ماندگار و ثابت است. در بحث کرونای نوع انگلیسی نیز، این ویروس برای افراد با سن‌های پایین درگیری بیشتری ایجاد می‌کند و به همین دلیل باید خیلی مواظب وضعیت کنونی باشیم.

جعفری در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است در روزهای آتی بار دیگر شاهد تعطیلی بازار قم باشیم؛ گفت: چون وضعیت قم شکننده است؛ هر آن ممکن است این وضعیت تغییر رنگ پیدا کند که در این صورت با توجه چهار دسته مشاغلی که تعریف شده است و به تناسب تغییر رنگ، هرکدام از این دسته‌ها با تعطیلی مواجه شده و یا محدودیت‌هایی در فعالیت آن‌ها اعمال می‌شود. 

وی افزود: در این یک‌سال شیوع ویروس کرونا، اصناف بیش از سایر مشاغل متضرر شدند و ما نمی‌خواهیم دوباره خدایی نکرده اصناف بیش از این ضرر ببیند؛ لذا همگی باید با کمک هم بتوانیم شرایطی را به وجود بیاوریم که وضعیت پایدار و ثابت باشد.

مدیر گروه بهداشت محیط و سلامت کار معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم طرح تشدید نظارت‌ بر اصناف را مورجه توجه قرار داد و خاطر نشان کرد: ما تقریبا از اول اسفند ماه طرح تشدید نظارت‌ و بازرسی‌ها را شروع کردیم و در این طرح از نیروهای هلال‌احمر، بسیج و بازرسان بهداشت محیط حرفه‌ای و سایر سازمانها نظیر اصناف و صمت کمک گرفتیم. نیروهای ما به فعالانه درحال نظارت بر اصناف بوده و در همین خصوص به متخلفانی که دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؛ در ابتدا تذکرهای لازم داده شده و در صورت تکرار با آن‌ها برخورد می‌شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com