کد خبر ۹۹۲۹۱ انتشار : ۲۵ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۳۵
بحران کرونا در قم را در می‌نوردد:

ظرفیت بخش‌های ویژه بیمارستان‌های قم پر شد

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم گفت: برای جلوگیری از چرخش ویروس خطرناک جهش‌یافته در شهر در ابتدا باید کارخانه تولید بیماری یعنی تجمعات و دورهمی ها کنترل شود و در حال حاضر بخش‌های ویژه بیمارستانی استان کاملاً اشغال است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم از  قم ، محمدرضا قدیر امروز در جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان که در سالن جلسات استانداری قم برگزار شد اظهار داشت: متأسفانه سیر ابتلا و بستری در قم روند افزایشی و صعودی به خود گرفته است و ما اکنون حدود 500 بیمار بستری و 85 بیمار بدحال داریم و برای اینکه این ویروس مهلک کنترل شود راهی جز کنترل کارخانه تولید بیماری که تجمعات و دورهمی ها بوده نداریم.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان قم تصریح کرد: درحالی‌که تا چند ماه آمار مرگ‌ومیرهای قم صفر بود با افرایش دورهمی ها و دیدوبازدیدها روند بیماری‌ها افزایش و به دنبال آن آمار بدحال هم افزایش یافت، لذا طی 24 گذشته ما 8 فوتی داشتیم.

وی با بیان اینکه در حال حاضر بخش‌های ویژه بیمارستانی استان کاملاً اشغال است ابراز کرد: روز گذشته طی بازدید از بیمارستان کامکار 8 نفر از اعضای یک خانواده در این بیمارستان بستری بودند و بستری‌های خانوادگی در قم رو به افزایش است که در حال حاضر بیماران بدحال استان هم 85 نفر هستند.

به گفته قدیر، ویروس جهش‌یافته انگلیسی به مراتب خطرناک‌تر از ویروس کلاسیک ووهان چین است و قدرت سرایت این ویروس از یک فرد مبتلا به دیگر افراد تا 4 برابر بیشتر است، یعنی میزان سرایت ویروس انگلیسی آن از نوع چینی 7/2 درصد بالاتر است و اگر زمانی یک مبتلا در ارتباطات اجتماعی یک نفر را درگیر می‌کرد ولی اکنون ویروس انگلیسی از یک نفر به 100 نفر سرایت می‌کند.

 مثبت شدن 95 درصد نمونه‌های ارسالی به ویروس انگلیسی 

رئیس دانشگاه علوم پزشکی استان در بخش دیگری از سخنان خود به میزان نمونه‌های ارسالی برای شناسایی ویروس انگلیسی اشاره و گفت: 95 درصد نمونه‌های ارسالی بیماران به تهران مثبت و از نوع ویروس انگلیسی است، لذا با این آمار باید منتظر بالا رفتن وضعیت ابتلا و مرگ‌ومیرهای ناشی از این ویروس در استان باشیم.

وی عنوان کرد: با توجه به افزایش بار ترافیک بیماری و بستری در بیمارستان‌ها، اکنون ما بخش زنان بیمارستان فرقانی را برای بیماران کرونایی آماده کردیم که این نوع بیماری ممکن است یک خانواده را درگیر کند لذا رعایت فاصله‌گذاری و شیوه‌نامه بهداشتی ضروری است.

قدیر اظهار داشت: راهبرد اصلی ما تقویت مراکز 16 گانه منتخب برای کاهش حجم بیماران به بیمارستان‌ها است و روزانه بیش از 120 بیمار پذیرشی در این مراکز درمان سرپایی می‌شوند که اگر صف‌ها ، تجمعات و دورهمی ها کنترل نشود وضعیت قم وخیم‌تر خواهد شد و ما 100 نیرو در حال بازرسی و نظارت هستیم که باید همگان کمک کنیم دستگاه‌های اجرایی و نظارتی هم به ما در کاهش چرخه بیماری کمک کنند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com