کد خبر ۹۹۹۴۷ انتشار : ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۱۶:۳۹
استاندار قم در گفت‌وگو با قم‌نا:

استان قم دیگر تک شهرستانی نیست/ اسامی شهرستان های جدید قم

استاندار قم ظهر با اشاره به خارج شدن استان قم از وضعیت تک شهرستانی بودن اظهار داشت: در مصوبه‌ای که دولت برای ایجاد دو شهرستان جدید ابلاغ کرده است؛ استان قم از امروز علاوه بر شهرستان قم، دارای شهرستان کهک و جعفر آباد خواهد بود.

استاندار قم ظهر امروز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) با اشاره به خارج شدن استان قم از وضعیت تک شهرستانی بودن اظهار داشت: در مصوبه‌ای که دولت برای ایجاد دو شهرستان جدید ابلاغ کرده است؛ استان قم از امروز علاوه بر شهرستان قم، دارای شهرستان کهک و جعفر آباد خواهد بود.

بهرام سرمست گفت: بر اساس این مصوبه، شهرستان کهک با دو بخش مرکزی و فردو با مرکزیت شهر کهک و شهرستان جعفر آباد با دو  بخش مرکزی و گازرون با مرکزیت شهر جعفریه به نقشه تقسیمات کشوری اضافه شد.

وی موانع موجود خارج شدن استان قم از وضعیت تک شهرستانی مورد توجه قرار داد و سپس بیان کرد: استان قم در یک شرایط خاص با عنایت ویژه مقام معظم رهبری در سال 1375 به عنوان استان مستقل شناخته شد؛ با این وجود برخلاف قانون تقسیمات کشوری که اشاره می‌کند که یک استان مرکب از چندین شهرستان است قم تنهای دارای یک شهرستان بود و جا داشت که این زنجیره تقسیمات کشوری تکمیل شود.

استاندار قم افزود: هرچند در طول این 25 سال گذشته پیگیری‌هایی در این زمینه صورت گرفته بود با این حال متاسفانه منجر به نتیجه نشده بود؛ چون اغلب این پیگیری‌ها ناظر بر رویکرد برون استانی بودند.

سرمست گفت: یکی از این رویکردها این بود که از استانهای دیگر شهرستانهایی را به استان قم ملحق بکنند تا بلکه این قم را از وضعیت تک شهرستانی خارج کنند.

وی تصریح کرد: از ابتدای مسئولیت‌ام با توجه به سوابقی که در معاونت سیاسی وزارت کشور و به عنوان مدیرکل سیاسی انتخابات و تقسیمات کشوری در چندین استان داشتم؛ به این نتیجه رسیدم که ما برای خارج شدن از این وضعیت باید از ظرفیت های درونی استان استفاده کنیم و رویکرد درون استانی را در دستور مطالعه قرار دهیم.

استاندار قم خاطرنشان کرد: به همین منظور به معاونت سیاسی امنیتی استانداری قم به عنوان یک ماموریت ویژه تکلیف کردم که این موضوع را به صورت تخصصی توسط صاحب نظران، اساتید دانشگاهی و  کارشناسان دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور مورد مطالعه قرار گیرد.

سرمست با بیان این‌که در این بین پیشنهادات مختلفی توسط کارشناسان و صاحب نظران مطرح شد؛ اظهار داشت: بر اساس مطالعات انجام گرفته از کارشناسان دفتر تقسیمات کشوری وزارت کشور جهت بازدیدهای میدانی دعوت شد که به استان قم تشریف آوردند و در این در بازدیدها طرح‌های مختلفی مورد ارزیابی قرار گرفت و جاهایی هم لازم بود اصلاحاتی صورت گرفت.

وی افزود: نهایتا این پیشنهادات اصلاحی با امضای وزیر محترم کشور به هیئت دولت منعکس شد. جا دارد که تشکر ویژه ای از دکتر رحمانی فضلی و معاون سیاسی ایشان داشته باشیم که اگر عنایت خاص ایشان نبود؛ ما موفق به جلب نظر تیم کارشناسی نمی‌شدیم.

استاندار قم در ادامه گفت: این مصوبه 15 اردیبهشت سال جاری در دستور کار قرار گرفت و  تایید شد و روز گذشته نیز از طرف دکتر جهانگیری، معاون اول رییس جمهور رسما ابلاغ شد.

سرمست در پایان اظهارات خود با بیان این‌که سعی خواهیم کرد با استقرار فرمانداری‌های جدید، ساختار جدید را اجرایی کنیم؛ خاطر نشان کرد:  جا دارد بابت همراهی‌ها و همدلی‌های مردم و مسئولان استانی در این دو سال و اندی که بنده توفیق خدمت گزاری در استان قم را دارم؛ تشکر کنم.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/

شماره پیامک قم نا: 50001717150598رایانامه: info@Qumna.com