کد خبر ۱۰۱۵۸۵ ۱۹۰ بازدید انتشار : ۲۳ تیر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۳۴
یادداشت اختصاصی قم‌نا:

تلاش حامیان دیروز روحانی برای نزدیک شدن به دولت سیزدهم/ علی بنایی، حامی دولت رئیسی شد!

حجت الاسلام علی بنایی اولین مقام و شخصیت منتسب به دولت روحانی نیست که برای دولت سیزدهم مطالبه تعریف کرده و خط و نشان می‌کشد. در روزهای منتهی به انتخابات و پس از آن نیز بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و منتسب به دولت روحانی به ساز و کارهای حزبی خود پشت کرده و با تغییر رویه اساسی به حمایت از آیت‌الله رئیسی پرداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، حجت الاسلام علی بنایی طی اظهاراتی در جلسه‌ای تحت عنوان سلسله کرسی‌های آزاد اندیشی با تاکید بر مفهوم «اعتدال» بیان داشت: "ما اصولگرایان نباید تصور کنیم پسر خوانده خدا هستیم و فقط خود را مشروع دانسته و بقیه را نامشروع بدانیم."

دبیرکل تشکل با عنوان مجمع هماهنگی پیروان امام و رهبری استان قم با بیان این‌که همه ما از برخی از افراطی‌گری‌هایی که همیشه دل رهبر انقلاب را به درد آورده و گلایه‌مند ساخته، کم و بیش آشنا و آگاه هستیم؛ گفت: "حفظ خط اعتدال در نظام جمهوری اسلامی و رعایت اصول اولیه اخلاق اسلامی از اولین وظایف جامعه اصولگرایی است."

وی همچنین در ادامه اظهارات خود دولت سیزدهم را مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: "وضعیتی که ما در دوره سیزدهم ریاست جمهوری با آن مواجه هستیم رقابت و کُنشگری داخل جریان اصولگرایی است. راه رشد و موفقیت یک جامعه آزاد و احزاب و تشکل‌ها، حرکت بر مدار اعتدال و به دور از افراط و تفریط می‌باشد."

اظهارات فوق درحالی است که آقای بنایی در روزگاری نه چندان دور، به عنوان یکی از اصلی‌ترین حامیان علی لاریجانی و دولت یازدهم، همچنین معاون استانداری قم در دولت روحانی بود و در این مقام، بارها از حسن روحانی و سیاست‌های دولت متبوع‌اش دفاع کرد.

بنایی در 11 مرداد 1392 انتخاب حجت الاسلام روحانی به عنوان رییس جمهور را مخالفت مردم با هرگونه افراط و تفریط اعلام دانست. وی همچنین در خصوص برجام نیز گفته است: "در مذاکرات ما حق خود را گرفتیم و همان‌گونه که مقام رهبری روشن ساختند که جمهوری اسلامی ایستاد تا حق خود را از استکبار و گروه 1+5 بگیرد و رمز پیروزی در برجام، منطق قوی ایران نسبت به گروه مقابل بود."

البته بنایی اولین مقام و شخصیت منتسب به دولت روحانی نیست که برای دولت سیزدهم مطالبه تعریف کرده و خط و نشان می‌کشد. در روزهای منتهی به انتخابات و پس از آن نیز بسیاری از شخصیت‌های اصلاح‌طلب و منتسب به دولت روحانی به ساز و کارهای حزبی خود پشت کرده و با تغییر رویه اساسی به حمایت از آیت‌الله رئیسی پرداختند.

این تغییر رویه مستولی در روزهای گذشته توسط چهره های حامی دولت روحانی دو دلیل مهم می‌تواند باشد:

اول_ افراد و گروههایی که خود را ورشکسته دیده و با ادامه سیاست‌های حزبی خود، دیگر مجالی برای عرض اندام در فضای سیاسی کشور نمی‌بینند؛ با حمایت از دولت منتخب درصدد ادامه حیات سیاسی خود به این طریق هستند. این گروه ها با پشت کردن به سیاست‌های قبلی خود می‌توانند منافع‌شان را همچنان تامین کنند.

دوم_ برخی دیگر  نیز به دلیل ناکارآمدی های دولت شان که در قبال مردم اعمال داشته‌اند؛ با تلاش برای نزدیک شدن به دولت منتخب، قصد دارند که کارنامه غیر قابل قبول خود را به باد فراموشی سپرده و با این ترفند از مقام پاسخ‌گویی شانه خالی کنند.

به همین دلیل نیز دولت منتخب همان‌طور که آیت‌الله رئیسی در مناظرات انتخاباتی فرمودند می‌بایست با راه‌اندازی گشت ارشاد مدیران، از مسئولان و دست‌اندرکاران دولت یازدهم و دوازدهم بخواهد نسبت به وظایفی که عهده‌دار بوده‌اند؛ پاسخ‌گو باشند. چرا که شیوه زمامداری اشتباه، حمایت از سیاست‌های ناموزون و کارشناسی نشده، زمانی  به «عبرت تاریخی» تبدیل می‌شود که مسببان این تصمیم‌ها نیز مشخص شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/