کد خبر ۱۰۳۰۹۱ ۱۴۱ بازدید انتشار : ۲۰ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۴:۴۴
نقدی بر اظهارات رییس شورای شهر قم:

اولویت بندی‌های اشتباه، چالش پیش‌روی شورای ششم شهر قم

اگرچه وجود و احداث پارکینگ‌های شهری ضروری است؛ با این حال در اولویت قرار دادن این موضوع و تلاش برای گسترش و افزایش بی‌رویه آن، به طور قطع یکی از عوامل مشکل آفرین در بحث «شهر بدون خودرو» است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، رئیس شورای اسلامی شهر قم در گفت‌وگویی، افزایش تعدد پارکینگ‌های شهر قم را از اولویت‌های شورای شهر قم عنوان کرد. حسین اسلامی در این خصوص اظهار داشت: "ضعف شهرداری قم در ساخت پارکینگ مشهود است. تغییر مدیریتی در شهرداری و عضویت یکی از متخصصین امر در شورای اسلامی شهر، شاهد ارائه‌ی طرح‌های نو و متناسب با وضعیت شهرمان در این زمینه باشیم و موضوع مهم ترافیک و مسائل مرتبط با آن از جمله پارکینگ در دستور کار شورای ششم و اولویت‌های آن قرار دارد."

اگرچه وجود و احداث پارکینگ‌های شهری ضروری است؛ با این حال در اولویت قرار دادن این موضوع و تلاش برای گسترش و افزایش بی‌رویه آن، به طور قطع یکی از عوامل مشکل آفرین در بحث «شهر بدون خودرو» است. «شهر بدون خودرو» شاید در نگاه اولیه رویایی و دور از تصور تلقی شود با این حال این مفهوم لزوما به معنای حذف تمامی خودروها نیست و تمامی راهکارهایی که به ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی و کاهش استفاده از خودروهای شخصی منجر می‌شود؛ در راستای «شهر بدون خودرو» تلقی می‌شود.

در سال‌های اخیر، افزایش جمعیت شهرها با معضلاتی زیادی همراه بوده و از جمله آن، بحث مهم حمل و نقل درون شهری است. اتومبیل‌ها علاوه بر هزینه‌بر بودن و ایجاد آلودگی صوتی، از نظر تولید آلاینده‌ها نیز برای سلامتی انسان‌ها مضر هستند. سهم عمده آلودگی‌ هوا مربوط به حمل و نقل است که با افزایش خودروها در سال‌های اخیر، رقم این آلودگی‌ها با رشد فزاینده‌ای همراه بوده است. آمارها در قم نشان می‌دهد که 46 درصد از سهم از سفرهای درون‌شهری به خودروهای شخصی اختصاص دارد.

در این راستا می‌بایست سیاست‌هایی در جهت تشویق و تنبیه جامعه برقرار شود تا بتوان یک فرهنگ‌ جدید را تولید نمود. افزایش خطوط طرح ترافیک و ممانعت از ورود خودروهای شخصی به این مسیرها، یکی از سیاست‌های موفق در بحث ترغیب شهروندان به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. متاسفانه تعدد پارکینگ‌ها در هسته مرکزی شهر در کنار اندک بودن خطوط طرح ترافیک در قم، یکی از عواملی است که عموم مردم را نسبت به استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی بی‌توجه کرده است.

افزون بر این در برخی از کشورها شهروندان تنها با پرداخت مالیات می‌توانند از خودروهای شخصی خود در ساعات پر رفت و آمد و معابر شلوغ شهر استفاده کنند. این قانون یکی از راهکارهای موثر در الزام مردم به از استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی است. اگرچه تصویب چنین قانونی در سطح کلان و کشوری تعریف می‌شود و نیازمند ایجاد و بهبود زیرساخت‌های حمل و نقل شهری است؛ با این حال اصل چنین طرحی می‌تواند به عنوان چشم‌اندازی در برنامه بلند مدت کلان‌شهرها درنظر گرفته شود.

کاهش یا جلوگیری از توسعه زیرساخت‌های استفاده از خودروهای شخصی، می‌تواند موجب تغییر سرمایه‌گذاری در جهت توسعه حمل و نقل عمومی و در کنار آن توسعه فضاهای سبز به جای مسیر خودروها شود. برای همین نیز آن‌چه که می‌بایست اولویت شورای ششم شهر قم باشد؛ ایجاد، توسعه و بهبود وسایل حمل و نقل عمومی نظیر پروژه متروی قم است!

یادمان باشد بهترین شهرها، شهرهایی نیستند که ما در آن تنها زنده هستیم؛ بلکه شهرهایی هستند که در آن رشد می کنیم. شهرهایی که به ما امکان زندگی سالم در سایه امنیتی روحی و روانی را به ما می‌دهد و بدون شک، بخشی از این چشم‌انداز در سایه افزایش فرهنگ شهری و اطلاع افراد از وظایف خود قرار گرفته است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/