کد خبر ۱۰۳۲۰۵ ۱۰۹ بازدید انتشار : ۲۳ شهریور ۱۴۰۰ ساعت ۱۹:۴۸

سال جدید جامعه المصطفی روز پنج‌شنبه در قم آغاز می‌شود

معاون آموزش جامعه المصطفی گفت: مراسم افتتاحیه جامعه المصطفی به‌صورت برخط روز پنجشنبه در قم و سایر نمایندگی‌ها برگزار می‌شود و شعار امسال، سلامت، تحول و تعالی در نظام آموزشی است.

  به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام‌والمسلمین حمید جزایری ظهر امروز در نشست خبری آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی که در سالن جلسات سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد،اظهار داشت: برنامه‌های آموزشی جامعه المصطفی از 20 شهریورماه آغازشده است.

وی افزود: مراسم افتتاحیه جامعه المصطفی به‌صورت برخط روز پنجشنبه در قم و سایر نمایندگی‌ها برگزار می‌شود و شعار امسال، سلامت، تحول و تعالی در نظام آموزشی است.

معاون آموزش جامعه المصطفی بیان کرد: عمده آموزش‌های المصطفی به‌صورت برخط و آنلاین خواهد و امیدواریم پس از بهبود شرایط دروس را به‌صورت حضوری برگزار کنیم.

 رشته گرایش‌های جامعه المصطفی به 450 رشته افزایش پیدا می‌کند 

جزایری با تأکید براینکه جامعه المصطفی به دنبال ارتقای جایگاه معنوی و اخلاقی و بصیرتی طلاب این مرکز علمی است، تصریح کرد: رشته گرایش‌های جامعه المصطفی به 450 رشته افزایش پیدا می‌کند که بر اساس نیاز طلاب است، در کنار آن نظام سطوح راداریم که برنامه‌های مشابه نظام حوزوی در مقطع سطح یک تا سطح پنج فعال است.

وی بیان کرد: دانشگاه مجازی المصطفی از سالیان قبل فعال بوده است و یکی از فعال‌ترین دانشگاه‌ها در ایران محسوب می‌شود، در کنار دوره‌های بلندمدت دوره‌های آموزشی کوتاه‌مدت برای علاقه‌مندان برگزار می‌شود که با توجه به شرایط کرونا این دوره‌ها به‌صورت مجازی خواهد بود.

معاون آموزش جامعه المصطفی بابیان اینکه جامعه المصطفی نهادی کاملاً علمی باانگیزه آموزشی باهدف ارتقای سطح علم و دانش در مخاطبان خود است، گفت: این نهاد علمی به‌عنوان مجموعه‌ای فعال و قابل‌قبول است که باده‌ها دانشگاه و مجموعه‌های علمی داخل و خارج کشور تفاهم‌نامه و قرارداد دارد.

جزایری افزود: جامعه المصطفی از اعضای فعال مجموعه‌های علمی ممتاز است و امیدواریم در مسیر روبه رشد خود به موفقیت برسد، یکی از خدمات این نهاد علمی آموزش زبان فارسی است که بیش از 500 هزار دانش‌پژوه و خانواده‌های آن‌ها زبان فارسی را آموخته‌اند که این رقم در هیچ نهاد دیگری وجود ندارد و یکی از خدماتی است که این نهاد علمی به گسترش زبان فارسی کرده است.

 پاسخگویی به شبهات دینی از جمله برنامه‌های جامعه المصطفی است 

وی پاسخگویی به شبهات را ازجمله برنامه‌های المصطفی برشمرد و گفت: در هر کلاس متناسب با نوع درس به این موضوع  به‌صورت علمی پرداخته می‌شود، آموزش‌های المصطفی به‌صورت مجازی و حضوری انجام می‌شود در دوره مجازی طلاب وارد سیستم آموزشی شده و فارغ‌التحصیلمی شوند و شیوه دوم اینکه طلاب در مراکز آموزشی که در قم و برخی از شهرها وجود دارد به‌صورت حضوری در کلاس‌ها شرکت می‌کنند که دلیل کرونا فعلاً این کلاس‌ها برخط و مجازی است.

معاون آموزش جامعه المصطفی ادامه داد: مجتمع عالی فقه در فقه‌های تخصصی ازجمله جزا، عبادی، سیاسی و پزشکی و مجتمع بنت‌الهدی که ویژه طلاب خواهر در قم مشغول فعالیت هستند و طلاب و دانشجوهایی که در قم مستقر هستند عمده دروس آن‌ها به‌صورت غیرحضوری برگزار می‌شود و برخی از این عزیزان به کشورشان بازگشته و به‌صورت مجازی در کلاس هاشرکت می‌کنند.

جزایری بیان کرد: ساختار جامعه المصطفی نگاه تقریبی است و دانش‌پژوهان غیرمسلمان در دوره‌های کوتاه‌مدت داریم و در بسیاری از کشورها مدرک دانشجویان توسط وزارت علوم آن کشور دریافت می‌شود، فعالیت المصطفی با توجه به اینکه فعالیتی صرفاً علمی بوده به‌صورت شفاف است، در افغانستان 60 درصد دانشجویان دانشگاه المصطفی از اهل سنت هستند و از هفته گذشته مجدد دانشگاه ما در کابل فعال شد.

وی ادامه داد: دانشگاه المصطفی در کشورهای غنا و اندونزی و انگلستان به‌صورت رسمی فعالیت می‌کند، نگاه تقریبی با سه محور عقلانیت و معنویت است و در ایران دانشجویان به‌صورت رسمی مشغول فراگیری علوم هستند و بر اساس نیاز و شرایط دانشجویان به فراگیری علوم می‌پردازند.

معاون آموزش جامعه المصطفی گفت: هدف ما آموزش است و دلیلی نمی‌بینیم که نگاه امنیتی به طلاب داشته باشیم بلکه انتقال معارف به مخاطبان موردتوجه است و کارکرد المصطفی صرفاً علمی است.

جزایری بابیان اینکه دانشگاه مجازی المصطفی بیش از 20 سال مشغول فعالیت است، ادامه داد: این دانشگاه به زبان‌های اردو، انگلیسی، فرانسه و فارسی و دوره‌های کوتاه و بلندمدت به فعالیت می‌پردازد، سال گذشته 2 هزار نفر در خارج از کشور از ظرفیت مجازی برای فراگیری زبان فارسی استفاده کردند.

وی خاطرنشان کرد: در سال 98 که بحث کرونا مطرح شد در جلسه  شورای عالی المصطفی برنامه مجازی کلید خورد و تابستان امسال حدود 5 هزار نفر از دانش‌پژوهان ما درترم تابستانی شرکت کردند که این موضوع نشان‌دهنده ظرفیت آموزش مجازی این نهاد علمی است.

500 هزار نفر از دانش‌پژوهان المصطفی و خانواده آن‌ها زبان فارسی را فراگرفته‌اند

همچنین حجت‌الاسلام‌والمسلمین مجید خالق پور امروز در نشست خبری آغاز سال تحصیلی جدید جامعه المصطفی که در سالن جلسات سازمان مرکزی المصطفی برگزار شد،اظهار داشت: جامعه المصطفی سابقه‌ای پیش از انقلاب اسلامی دارد و افرادی که مشتاق فراگیری معارف اسلامی بودند به شهر قم می‌آمدند و در این نهاد علمی مشغول تحصیل می‌شدند.

جانشین ریاست جامعه المصطفی افزود: جامعه المصطفی دارای نمایندگی‌های مختلف در خارج از کشور است که در برخی از این نمایندگی‌ها طلاب در دوره کاردانی و  کارشناسی مشغول تحصیل هستند و پس‌ازآن برای ادامه تحصیل به ایران می‌آیند، نگاه جامعه المصطفی تقویت حوزه‌های خارج از کشور است و طلاب در این زمینه نقش مؤثری دارند.

وی بیان کرد: دست طلاب برای انتخاب رشته باز است و در حوزه‌های مختلف علاوه بر رشته تحصیلی که فرامی‌گیرند برخی مهارت و توانمندی‌های جانبی را در نظر گرفته‌ایم که با حمایت معاونت آموزش این مهارت‌ها در نظر گرفته‌شده است.

خالق پور عنوان کرد: روزبه‌روز طلاب جامعه المصطفی ازنظر کارآمدی به فعلیتی رسیده‌اند و اکثر طلاب در کشورشان با توجه به ظرفیت‌هایی که دارند منشا اثر شده‌اند.

وی افزود: جامعه المصطفی نیروهایی تربیت می‌کند که امنیت فرهنگی و سیاسی و علمی کشور را در مجموعه کشورهای خود دنبال می‌کنند و حساسیت‌های بیهوده را از بین می‌برد.

جانشین ریاست جامعه المصطفی بیان کرد: 500 هزار نفر از دانش‌پژوهان المصطفی را به‌واسطه و بی‌واسطه با زبان فارسی آشنا کرده‌ایم که این موضوع برای توسعه فرهنگ اسلامی لازم است.

خالق پور عنوان کرد: دریکی از کشورهای آفریقایی با وزیر علوم آن کشور جلسه‌ای برگزار کردیم و به وی گفتیم که چه  رشته‌هایی  در ایران آموزش داده می‌شود، آن شخص ذوق‌زده شد و گفت خدمت بزرگی به کشورهای ما می‌کنید.

وی بابیان اینکه امروز طلاب جامعه المصطفی به‌عنوان شخصیت‌های علمی در توده مردم کشور خودشان مؤثر هستند، افزود: حاکمیت آن کشور از آن‌ها به‌عنوان عالم فرهیخته بهره‌مند‌می شود، توسعه جامعه المصطفی توسط طلاب آن کشور انجام می‌شود و بسیاری از فارغ‌التحصیلان ما به‌عنوان استاد مشغول به فعالیت می‌شوند، کمک محتوایی به طلاب انجام می‌دهیم ولی همه اقدامات توسط طلاب انجام می‌شود و برای فعالیت‌های خود مجوزهای لازم از دولت کشورشان می‌گیرند.

خالق پور عنوان کرد: انجمن‌های علمی مختلف داریم و بسیاری از شبهات در این انجمن‌های علمی موردتوجه قرار می‌گیرد و المصطفی طلاب را ورزیده بار می‌آورد تا در برابر شبهات منفعل نباشند.

وی بابیان اینکه طلبه‌ای که جامعه المصطفی تربیت می‌کند ازنظر فرهنگی ظرفیت خوبی برای فعالیت‌های اجتماعی دارد، گفت: مراکز آموزشی و پژوهشی و دارالقرآن به‌صورت مجازی و حضوری داریم و همچنین آموزش زبان فارسی برگزار می‌کنیم و دامنه حضور ما مربوط به طلاب است.

جانشین ریاست جامعه المصطفی ادامه داد: فراوانی طلاب از کشورهای اطراف است چون حضور در ایران برای این عزیزان راحت‌تر است، صرفاً این‌گونه نیست که خودمان برنامه آموزشی داشته باشیم بلکه گاهی دوره‌های آموزشی به‌صورت مشترک برگزار می‌شود.

خالق پور خاطرنشان کرد: المصطفی مرکزی علمی است و هرکسی ویزای تحصیلی برای دانشگاه و حوزه بگیرد دولت دارای قواعدی است و تنها کاری که المصطفی برای پذیرش انجام می‌دهد تست توانمندی‌های آموزشی  و همچنین تست پزشکی است که با سلامت وارد کشور شوند و اینکه ازنظر جسمی و اخلاقی و ظرفیت‌های آموزشی توانایی لازم را دارد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/