کد خبر ۱۰۳۸۵۸ ۹۰ بازدید انتشار : ۲۱ مهر ۱۴۰۰ ساعت ۱۵:۰۵
مدیر حوزه علمیه ملاصادق قم:

فعالیت فرهنگی باید «مسئله‌محور» و «دغدغه‌مند» باشد

مدیر حوزه علمیه ملاصادق قم با تأکید بر اینکه فعالیت فرهنگی باید مسئله محور باشد، گفت: نداشتن مسئله و هدف در زندگی سبب خستگی، بی‌انگیزگی و نارضایتی می‌شود .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر، حجت‌الاسلام مجتبی وافی پیش از ظهر چهارشنبه در مراسم اختتامیه «نخستین اجلاس سراسری رابطین و روحانیون مدارس صدرا» که در مجتمع ولایت مشهد برگزار شد، با بیان این‌که زیارت کردن یعنی هجرت از حالت‌های گذشته و ایجاد تحول در انسان، اظهار کرد: مسئله‌ای که ما فرهنگیان به آن مبتلا می‌شویم، این است که مسیر ما با کندی و تندی همراه است یعنی گاهی اوقات به دلیل بهره‌های کم از تلاشمان، خسته می‌شویم و دوندگی‌ها را رها می‌کنیم.

وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در مورد اینکه نوجوانان امروزی کمتر از نوجوانان دفاع مقدس نیستند، افزود: گاهی به هر دلیلی، ناراضی و دچار افت انگیزه می‌شویم و کنار می‌کشیم، دلیل این کار نداشتن مسئله در زندگی است که اگر مسئله فقط کار باشد، حتمأ دچار خستگی و بی‌انگیزگی می‌شویم.

«مسئله‌محور» و «دغدغه‌مند» زندگی کنیم

این استاد حوزه و دانشگاه با تأکید بر این‌که باید «مسئله‌محور» و «دغدغه‌مند» زندگی کنیم، خاطرنشان کرد: چرا سردار سلیمانی نمی‌توانست یک جا متوقف بماند؟ چون برای خود مسئله تعریف کرده و نمی‌توانست پشت میز نشسته یا در ساعت اداری کارش را انجام دهد.

وی با بیان این‌که در زندگی با شبکه‌ای از مسائل روبرو می‌شویم که باید آن‌ها را اولویت‌بندی کنیم، گفت: در فضای مجازی با بچه‌ها صحبت کنید و عمده کاری که در این فضا باید انجام داد این است که تلاش کنید تا فکر آنان به کار بیفتد.

مافی، اولین کار در مواجهه با نوجوانان در مدارس را شناسایی روحیه و حالت آنان دانست و اظهار کرد: اینکه آنان چه علایق، توانایی، مشکلات و مسائلی دارند، حائز اهمیت است زیرا تربیت جمعی اتفاق نمی‌افتد، عمده عملیات تربیتی فردی است به همین دلیل باید بر مبنای شناخت فردی عمل کنید.

وی افزود: در مدارس صدرا نیروسازی کنید که مقدمه‌اش خودسازی است، با نوجوانان رفیق شوید، بی‌تکلف و خوش‌خلق باشید و به آنان عزت، احترام و شخصیت بدهید، اگر می‌خواهید دنبال کار خلاف نروند، به آنان اعتماد کنید و به‌طور مداوم پیگیر احوالات آنان باشید.

توجه به روحیه نوجوانان مهم‌تر از انتقال اطلاعات

مدیر حوزه علمیه ملاصادق قم خاطرنشان کرد: مربی باید همیشه در حال رشد باشد و با چشمه در ارتباط باشد، باید بداند روحیه کودکان و نوجوانان از انتقال اطلاعات به آنان مهم‌تر این است، اگر جنبه روحی کودکان و نوجوانان درنظر گرفته نشود و فقط به آنان اطلاعات منتقل شود، تبدیل به یک دایرةالمعارف می‌شوند.

وی اضافه کرد: تقویت روحیه پرسشگری و نقادی، دقت و تدبیر در امور پیرامون و افزایش تدبیر و تفکر، از وظایف یک مربی است تا نوجوانی عاقبت‌اندیش تربیت شود؛ اگر نوجوان را عاشق خدا کنید، آن وقت به راحتی دستورات دین را انجام می‌دهد.

گفتنی است؛ نخستین اجلاس سراسری رابطین استانی مدارس صدرا از ۱۹ تا ۲۱ مهرماه در مشهد برگزار و طی آن سیاست‌های سازمان صدرا مطرح و بررسی شد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/