کد خبر ۱۰۵۲۹۰ ۱۷۰ بازدید انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۰۶
گزارش قم‌نا از وضعیت مدارس/

آیا آموزش و پرورش برنامه درستی برای نظارت بر رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در مدارس دارد؟!

اگرچه مسئولان آموزش و پرورش مدعی هستند که دانش‌آموزان با گشاده رویی از آموزش حضوری استقبال می‌کنند، با این حال برخی اولیاء آنان در تماس با قم‌نا از اجباری بودن آموزش حضوری ابراز نگرانی کرده‌اند. این اولیاء با استناد به اخبارهای رسمی و غیر رسمی درخصوص ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا، اصرار مدیران آموزش و پرورش قم بر نادیده گرفتن مخاطرات این بیماری را غیراصولی خواندند.

اگرچه مسئولان آموزش و پرورش مدعی هستند که دانش‌آموزان با گشاده رویی از آموزش حضوری استقبال می‌کنند، با این حال برخی اولیاء آنان در تماس با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) از اجباری بودن آموزش حضوری ابراز نگرانی کرده‌اند. این اولیاء با استناد به اخبارهای رسمی و غیر رسمی درخصوص ابتلای دانش آموزان به ویروس کرونا، اصرار مدیران آموزش و پرورش قم بر نادیده گرفتن مخاطرات این بیماری را غیراصولی خواندند.

یک مادر قمی در همین خصوص به قم‌نا گفت: "در ابتدا به دلیل تبعات خانه نشینی و مشکلات آموزش مجازی، با این تصور که پروتکل‌های بهداشتی رعایت می‌شود و مدت زمان آموزش نیز کم است مایل به حضور فرزندانم در مدرسه بودم؛ اما پس از آن چه که من در مدارس می‌بینم با تصوراتم زمین تا آسمان فرق می‌کند و رعایت این پروتکل‌ها از سوی دانش آموزان در سطح مطلوبی نیست!"

یک مادر دانش آموز دیگر نیز برای قم‌نا نوشت: " نزدیک به دوسال از شیوع بیماری کرونا می‌گذرد و با وجود این همه کشته و مصیبی که از بیماری کرونا عاید شده، بازهم همه بزرگسالان _که بسیاری از آنان بچه مدرسه‌ای دارند_ دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند؛ حالا شما انتظار دارید که همه کودکان این کار را کنند؟!"

یک اولیا دیگر نیز گفت: "پسرم دو هفته مدرسه رفته و الان گلودرد و سرفه دارد. پسرم می‌گوید چندین نفر در کلاس سرفه می‌کردند و حتی معلم آنان نیز از این اوضاع مشوش است و نمی‌داند باید چه کرد! چرا وقتی مسئولان می‌گویند در آستانه پیک هستیم و همچنان باید از حضور در تجمعات اجتناب کرد، چرا باید حضور در مدارس الزامی شود؟!"

چهارشنبه گذشته نیز سیامک محبی، معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی قم در جلسه هفتگی ستاد پیشگیری؛ هماهنگی و فرماندهی عملیات پاسخ به بحران استان اعلام کرد: "از زمان بازگشایی مدارس در 15 آبان ماه تا روز 10 آذر  مجموعاً تست کرونا 48 دانش آموز مثبت شده است."

محمدرضا قدیر رئیس دانشگاه علوم پزشکی نیز در این جلسه، ضمن ابراز نگرانی از ظهور سویه امیکرون گفت: "حضوری شدن مدارس و اینکه ۱۲۰ هزار نفر به مدت چند ساعت در یک مجموعه جمع هستند به عنوان زنگ خطری است، لذا به محض مشاهده شدن موارد مشکوک باید کلاس قرنطینه و حتی مدرسه تعطیل شود."

روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی استان قم صبح امروز در توییتی نوشت: "یک کلاس درس دیگر در قم به دلیل ابتلای یک دانش آموز به ‎کرونا دو هفته تعطیل شد. آموزش و پرورش گویا برنامه درستی برای نظارت ندارد، والدین عزیز شما حداقل اگر می‌بینید فرزندتان علائم دارد، به مدرسه نفرستیدش. به هم رحم کنیم!"

با همه این تفاصیل آموزش و پرورش قم ابتلای جمعی از دانش آموزان یک مدرسه را به کرونا رد می‌کند! در همین خصوص حمیدرضا شیخ الاسلام مدیرکل آموزش و پرورش استان قم گفت: "دانش آموزان مدراس به خصوص دانش آموزانی که سن بالاتری دارند مثل همه مردم ممکن است به کرونا مبتلا شوند ولی این که به صرف دانش آموز بودن، نقطه کرونایی خاصی ایجاد شده باشد، قطعا صحت ندارد."

تاکید آقای شیخ الاسلام بر «مثل همه مردم» این تلقی را ایجاد می‌کند که آموزش و پرورش می‌خواهد از بار سلامت دانش آموزان شانه خالی کند! این در حالی است که تجمعات به عنوان یکی از کلیدی‌ترین راههای انتشار ویروس کرونا شناخته شده است و از طرفی سطح نظارت‌ هم هرچقدر سختگیرانه باشد؛ با این حال تضمینی برای عدم انتشار این بیماری نیست.

روی هم رفته اگرچه بحث آموزش دانش آموزان به عنوان آینده سازان جامعه لازم و ضروری است، با این حال این موضوع نیاید به دستاویزی برای کشمکش میان آموزش و پرورش و مدافعان سلامت مردم تبدیل شده و به قیمت به خطر افتادن جان شهروندان جامعه تمام شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/