کد خبر ۱۰۵۳۰۵ ۲۷۵ بازدید انتشار : ۱۴ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۲۲:۱۲
باهدف شناسایی شرکت‌های خلاق؛

رویداد ملی ایده پردازی در قم برگزار می‌شود

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق گفت: رویداد ملی ایده پردازی و ظرفیت شناسی در 4 حوزه با هدف شناسایی شرکت های خلاق در قم برگزار می‌شود و مهلت ارسال آثار تا 15 دی‌ماه است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری تسنیم، حجت‌الاسلام محمد قطبی ظهر امروز در نشست خبری رویداد ملی ایده پردازی و ظرفیت شناسی " کاریزمن 5" با موضوع پیمانکاری خلاق فرهنگی که در سالن جلسات دفتر تبلیغات اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: دستگاه‌ها، سازمان و نهادهای مختلفی در سراسر کشور وجود دارد که فعالیت‌هایی درزمینهٔ فرهنگی و اجتماعی و هنری انجام می‌دهند.

وی افزود: درگذشته مرسوم بود دستگاه‌ها فعالیت‌های فرهنگی را از طریق کارشناس فرهنگی انجام می‌دادند و با توجه به گسترش فعالیت‌های فرهنگی و مدل‌های مختلف که حاکم شد کار به این سمت پیش رفت که فعالیت‌های فرهنگی را به‌صورت پیمانکاری به بخش خصوصی واگذار کردند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق بیان کرد: هر دستگاهی دارای فعالیت‌های فرهنگی است و امروزه ثبت این فعالیت‌ها در قالب کارفرمایی انجام می‌شود و شرکت‌هایی در بخش خصوصی آن را اجرا می‌کنند، در رویداد ملی ایده پردازی و ظرفیت شناسی به دنبال این هستیم که شرکت‌های فعال فرهنگی عهده‌دار اجرای پروژه و فعالیت‌ها شوند و پیمانکاران در این زمینه ابتکارات داشته باشند.

 میدان‌داری شرکت‌های خلاق در زمینهٔ  فرهنگی هدف برگزاری رویداد ملی ایده پردازی است 

قطبی با اشاره به اهداف برگزاری رویداد ملی ایده پردازی و ظرفیت شناسی تصریح کرد: امروزه دستگاه‌ها فعالیت را خودشان تعریف می‌کنند و در قالب فرصت برابر و ارتباطاتی که با شرکت‌های دیگر دارند فعالیت تعریف‌شده را انجام می‌دهند، به دنبال این هستیم که نهاد نیاز خود را تعریف کند و شرکت‌های خلاق در طراحی قالب‌های فرهنگی میدان‌داری کنند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق افزود: اقدامات فرهنگی دستگاه‌ها و مراکز باید از حالت فرسایشی و تکراری خارج شود و به مدل‌های نوین و خلاقانه تبدیل شود و بر اساس نیازهای جامعه به فعالیت بپردازد.

وی بیان کرد: نیاز به تنوع و تغییر در قالب و روش‌های اقدامات داریم و اگر بتوانیم شرکت‌های فعال را وارد این حوزه کنیم درنتیجه تنوع و خلاقیت و ایده پردازی جدید برای این عرصه به دست می‌آید و روش اجرایی که پیش‌بینی کردیم در قالب فراخوان رویداد ما با عنوان پیمانکاری خلاق فرهنگی برگزار می‌شود.

قطبی تصریح کرد: شرکت‌های که توان انجام کار فرهنگی به‌صورت خلاقانه دارند ایده و طرح‌های خود را در این رویداد شرکت می‌دهند و فرایند آموزش و بخشی با عنوان مشاوره انجام می‌شود که ایده‌های خود را تکمیل کنند و سپس وارد داوری می‌شوند، درنهایت هدایایی به طراحان برتر اهدا می‌شود و در سبد پیمانکاران فرهنگی فعال به نهاد و دستگاه‌ها معرفی می‌شوند تا نهادها اقدامات خود را به شرکت‌های فعالی که با این منطق شناسایی شدند معرفی شوند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق بابیان اینکه اقداماتی که به‌عنوان فرهنگی و اجتماعی در دستگاه‌ها انجام می‌شود باید به شرکت‌های خلاق سپرده شود، گفت: در حوزه خبر اگر دستگاهی یک خبرنگار استخدام کند توان وی محدود می‌شود ولی اگر شرکت‌های خلاق حوزه خبری عهده‌دار تولید، انتشار، نشر و بازنشر اخبار یک دستگاه شوند خروجی کار بهتر و برتر خواهد بود.

وی بیان کرد: همه دستگاه‌ها در حوزه مأموریت خود تولیدات رسانه‌ای درزمینهٔ های کلیپ و انیمشین دارند و شرکت‌های خلاق باید در این زمینه عهده‌دار اجرا باشند، در حوزه مطالعات فرهنگی و اجتماعی دستگاه‌ها می‌توانند کارهای خود را به شرکت‌های فعالی که در حوزه فرهنگی و اجتماعی کار می‌کنند بسپارند.

قطبی تصریح کرد: امروز اگر نهاد و کارخانه بزرگ که 30 هزار کارگر دارد و با خانواده‌های خود 100 هزار نفر را شامل می‌شود در سطح کشور شرکت‌های خلاق را شناسایی نکند ناچار است فعالیت خود را به شرکت‌های خدماتی بدهد ولی اگر قرار است تنوعی درزمینهٔ فرهنگی داشته باشیم باید به شرکت‌های خلاق فرصت و اهمیت بدهیم.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق افزود: باید فرصت به شرکت‌های خلاق داده شود، مخاطبین ما همه‌کسانی هستند که قدرت ایده پردازی درزمینهٔ فرهنگی و یا طرح آماده دارند که از ایده جلوتر است و یا اینکه امروز شرکت کاملی شده که محصول کاملی است که احساس می‌کند محصولش برتر و در رقابت رویداد شرکت می‌کند.

وی بیان کرد: اگر شرکت بالغی وجود دارد در شبکه ملی فناوران فرهنگی قرار می‌گیرد و خروجی آن شبکه فناوران فرهنگی را ایجاد می‌کند، در عرصه‌های فنی مهندسی و پزشکی  در کشورمان شرکت‌های دانش‌بنیان ایجادشده که شرکتی است که بر اساس دانش نیاز جامعه را برطرف می‌کند و هنگامی‌که وارد میدان‌های حوزه علوم انسانی و فرهنگی می‌شویم همین تعریف راداریم و به‌جای شرکت دانش‌بنیان به آن‌ها شرکت خلاق می‌گوییم.

قطبی تصریح کرد: هر شرکتی که دارای نوآوری و خلاقیت است در سایت ما ثبت‌نام کند و پرونده‌اش را بررسی کرده و به‌عنوان شرکت خلاق به معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری معرفی و اعتبارنامه شرکت خلاق به وی ارائه می‌شود.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق با اشاره به اهمیت حضور شرکت‌ها در رویداد ملی ایده پردازی و ظرفیت شناسی گفت: شرکتی که در این رویداد شرکت کند سبب توسعه  شرکت خلاق می‌شود،رویداد ملی ایده پردازی و ظرفیت شناسی در 4 حوزه برگزار می‌شود.

 15 دی ماه آخرین مهلت ارسال آثار به رویداد ملی ایده پردازی است 

وی افزود: این چهار حوزه شامل "نیازهای فرهنگی و اجتماعی پرسنل، کارکنان و خانواده آنان"، "نیازهای فرهنگی و اجتماعی فضای عمومی سازمان" ، "نیازهای فرهنگی و اجتماعی حوزه مأموریت نهادها و سازمان‌ها" و نیازهای فرهنگی و اجتماعی حوزه مسئولیت اجتماعی سازمان‌ها می‌شود و مهلت ارسال آثار تا 15 دی‌ماه است.

وی بیان کرد: هدف ما این است که شرکت‌های خلاق در سراسر کشور توانایی و قابلیت پیدا کنند تا در قامت پیمانکار خلاق این دست از فعالیت‌ها را از سازمان‌ها و نهادهای مختلف دریافت و به فعالیت بپردازند.

قطبی تصریح کرد: ایده و طرح و شرکت‌های فعال در این رویداد می‌توانند شرکت کنند، تفاوت ایده و طرح زمان تبدیل به شرکت است، جدای از اینکه شرکت‌های فعال را پذیرش می‌کنیم ایده‌ها به‌صورت مجزا حمایت می‌شوند که تاکنون 60 ایده تبدیل به شرکت خلاق شده‌اند.

مدیرعامل مرکز ملی نوآوری و فناوری اشراق با اشاره به اینکه هویت ارتباطی شرکت‌ها  باید یک هویت منطقی بشود، خاطرنشان کرد: کاری که شرکت انجام می‌دهد باید کد بخورد و تعریف شود، شرکت خلاق اگر محصول نوآورانه خود را بسته‌بندی کند و هویت  محصولات خود را معرفی کند هیچ‌گاه کلاه سرش نمی‌رود و به موفقیت می‌رسد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/