کد خبر ۱۰۵۳۶۹ ۱۰۱ بازدید انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۳:۵۷

وام ودیعه ایی که مستاجران خانه به دوش را فراری داد

وام ودیعه مسکن که در شرایط کرونایی برای رفاه حال مستاجران در نظر گرفته شده بود، با وجود سختی های فراوانی که برای دریافت آن وجود دارد خود به مشکلی جدید برای مستاجران تبدیل شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر _ هیفاء پردل: شرایط بد اقتصادی و تنگناها و فشارهای آن و سایه شوم کرونا پشت مستأجران را بیشتر از دیگر اقشار جامعه خم کرده است، مستأجران خانه به دوشی که این روزها در کنار تحمل تورم و گرانی باید سایه و شبح آشفته بازار دیگری مانند بازار مسکن را هم تحمل کنند.

در آشفته بازار کنونی مسکن دیگر هیچ مستاجری آرزوی خرید خانه ندارد، چرا که خرید یک خانه کوچک و به اصطلاح نقلی این روزها به چیزی شبیه رؤیا برای یک خانواده ایرانی تبدیل شده است چرا که شاخص دسترسی مسکن در کشور ۱۳ ساله است، یعنی یک خانوار ایرانی اگر تمامی درآمد خود را پس‌انداز کند در یک بازده ۱۳ ساله می‌تواند یک سرپناهی داشته باشد، شاید هم در این بازده زمانی هم با توجه به این تورم و آشفتگی‌های موجود غیرممکن باشد.

این روزها مستأجران از سایه شوم کرونا بیشتر از همه آسیب دیدند چرا که این روزها وجود ملک به یک سرمایه تبدیل شده و با توجه به اینکه برخی کسب و کار خود را در بحران کرونا از دست داده‌اند با این ملک و افزایش اجاره بهای آن می‌توانند وضعیت اقتصادی خود را سروسامان بخشند اما به چه قیمتی؟ به قیمت تعیین اجاره بهای نجومی؟

با این تفاسیر و مشکلاتی که برای قشر مستأجر پیش آمد در یکی از مصوبات ستاد ملی کرونا در دولت دوازدهم پرده از پرداخت وامی با نام «وام ودیعه مسکن» برداشته شد وامی که با هدف حمایت از مستأجران در شرایط سخت کرونایی و اقتصادی از سوی دولت برای مستأجران در نظر گرفته شده بود.

وام ودیعه ایی که برای دریافت آن باید ضامن خرید

میزان اقساط تسهیلات در نظر گرفته شده برای این وام ۷۰ میلیون تومان برای تهران بزرگ با بازپرداخت یک میلیون و ۵۹۰ هزار تومان و برای سایر کلان‌شهرها مانند قم ۴۰ میلیون و بازپرداخت یک میلیون ۳۴۰ هزار تومان هم‌چنین برای شهرهای کوچک ۲۵ میلیون و میزان اقساط پرداختی یک میلیون و ۳۴۰ هزار تومان در نظر گرفته شده است.

اما این وام که حکم آرام بخش موقت برای درمان درد بی درمان بازار آشفته مسکن و آلام مستأجران در نظر گرفته شده است نه تنها دردی را درمان نکرد که هیچ به یک ماراتن نفس‌گیری تبدیل شده که مستأجران نگون‌بخت باید دنبال شرایط سخت بانک‌های عامل دوندگی کنند ولی با همه دوندگی‌ها با هفت خوان رستم برخورد کرده‌اند و به قول یک ضرب‌المثل قدیمی مستأجران «عطای وام را به لقایش بخشیدند».

وام ودیعه ایی که مستاجران خانه به دوش را فراری داد


یک شهروند قمی درباره وام ودیعه مسکن می‌گوید: وقتی در خبرها مطلع شدم که دولت برای حمایت ما مستأجران وامی در نظر گرفته است با در دست داشتن مدارک مورد نیاز به یکی از بانک‌ها رفتم و برخی مراحل را با کلی دوندگی پشت سر گذاشتم به ویژه دریافت کد رهگیری که کلی هزینه دارد اما وقتی به مرحله معرفی ضامن رسیدم متوجه شدم که باید ضامن کارمند با چک هم داشته باشم.

محمدعلی فرهنگیان می‌افزاید: با وجود این همه شرط و شروطی که برای ضامن وجود داشت، افرادی که برای ضمانت پیدا کرده بودم با دیدن این شرایط فراری شدند.

وامی که جوابگوی ودیعه نجومی نیست

یک بانوی قمی که دارای ۴ فرزند و سرپرست خانوار است و با خیاطی کسب درآمد می‌کند در گفت‌وگو با خبرنگار مهر با انتقاد از این وام بیان می‌کند: وام برای قم ۴۰ میلیون تومان در نظر گرفته شده است حال جدای از دوندگی‌ها و سنگ اندازی های بانک‌ها برای دریافت این وام؛ مگر دولتی‌ها از بازار اجاره بهای مسکن بی اطلاع هستند؟ مگر نمی‌دانند برای یک خانه معمولی با حداقل ترین امکانات موجود ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیون تومان باید رهن پرداخت کرد آن هم در پایین‌ترین نقطه شهر قم!! واقعاً با ۴۰ میلیون تومان چه خانه ایی را می‌توان اجاره کرد؟

زیر بار قرض رفتن راحت تر از وام ودیعه دولت

علی دهقان ۳۶ ساله که یک سالی است ازدواج کرده است می‌گوید: در منطقه آزادگان قم طبقه زیر زمین خانه ایی را اجاره کردم من دانشجو هستم و بعد از ظهرها در دفتر بیمه کار می‌کنم الان بعد از ۶ ماه صاحب خانه وقتی فهمید فرزندی در راه است برایم پیام داد که یا به فکر خانه دیگری باشم و یا باید مبلغ اجاره بیشتری را پرداخت کنم.

وی می‌افزاید: از طریق خانواده با خبر شدم که دولت وام ودیعه مسکن برای مستأجران در نظر گرفته است با طی برخی مراحل آن پیامک تأیید برایم ارسال شد وقتی به بانک برای دریافت وام و طی مراحل دیگر رفتم با سنگ اندازی های متعدد بانک روبرو شدم.

به گفته دهقان؛ یک روز به من گفته شد سایت و سامانه بسته است روز بعد به من گفتند که اعتبار برای این وام هنوز جذب نشده است من هم دیگر عطایش را به لقایش بخشیدم و تن به بدهی دادم و از یکی از اقوام مبلغی را به عنوان قرض دریافت کردم، این وام به جای اینکه دردی از مستأجر بکاهد برعکس شأن مستأجر را در بانک‌های عامل بی ارزش کرده است.

وام ودیعه ایی که مستاجران خانه به دوش را فراری داد

عبور ۶۱ درصد از قمی‌ها از ماراتن سخت بانک‌ها برای دریافت وام ودیعه مسکن

فرماندار شهر قم در این زمینه به خبرنگار مهر می‌گوید: طبق تصمیمی که در ستاد ملی مقابله با کرونا مصوب شد قرار شد تسهیلاتی در قالب وام مسکن به مستأجران پرداخته شود.

مرتضی حیدری می‌افزاید: در استان قم ۵ بانک دولتی و ۸ بانک خصوصی مسئول پرداخت وام ودیعه مسکن هستند و در کل از مجموع ۱۱ هزار و ۳۱۲ متقاضی وام مسکن؛ ۶ هزار و ۵۶۵ نفر توانستند این وام را دریافت کنند یعنی به عبارتی ۶۱ درصد مردم قم وام ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند.

با این تفاسیر برای بررسی مشکلات دریافت این وام و دلایل سنگ اندازی های بانک‌های عامل برای پرداخت وام ودیعه مسکن به سراغ اداره کل راه و شهرسازی رفته تا پیگیری این موضوع شویم.

بانک‌ها بر اساس اعتبار سال گذشته وام ودیعه پرداخت می‌کنند

مدیرکل اداره راه و شهرسازی استان قم تیز به خبرنگار مهر می‌گوید: و تاکنون تعداد ۶ هزار و ۲۳۰ متقاضی وام ودیعه دریافت کرده‌اند و سهمیه جدیدی در کشور برای وام کمک ودیعه مسکن ابلاغ نشده‌است.

حسن صبوری می‌افزاید: بانک‌ها بر اساس اعتبارهای باقیمانده از سال گذشته اقدام به‌پرداخت وام ودیعه کرده‌اند که در شهر قم با پرداخت این سهمیه، اعتباری برای پرداخت وام ودیعه مسکن مستأجران وجود ندارد که این مسئله به‌وزارت راه و شهرسازی برای تأمین اعتبار جدید یا مسدود نمودن سامانه اعلام شده‌است.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/