کد خبر ۱۰۹۳۴۸ ۱۸۹ بازدید انتشار : ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۲۲:۵۳
وزیر امور اقتصادی و دارایی

حمایت مستقیم به جای ارز پرفساد ترجیحی مورد اجماع صاحب‌نظران اقتصادی است

خاندوزی در نشست با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین گفت: تغییر سیاست حمایتی دولت به حمایت از مصرف‌کننده به جای اختصاص پرفساد ارز ترجیحی برای کالاها، مورد اجماع کلی صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از روابط عمومی اداره کل امور اقتصادی و دارایی استان قم، سیداحسان خاندوزی عصر امروز در نشست با اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم به تشریح ابعاد مختلف طرح اصلاح یارانه‌ها پرداخت و گفت: تغییر سیاست حمایتی دولت به جای اختصاص پرفساد ارز ترجیحی برای کالاها به حمایت از مصرف‌کننده از جهت تحلیل اقتصادی و تأثیرات اجتماعی آن در دراز مدت، مورد اجماع کلی صاحب‌نظران و کارشناسان اقتصادی است.

وی افزود: در اسناد سیاست‌گذاری کشور در سال‌های گذشته نیز این اتفاق، مورد تأکید بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی خاطرنشان کرد: از 24 قلم کالایی که در سال 1397 مشمول ارز وارداتی ارزان بودند 18 قلم آن‌ها مانند برنج، چای، اقلام مرتبط با گوشت قرمز و مانند این‌ها در دوره دولت قبل حذف شد؛ این درحالی بود که حمایت از مصرف‌کننده در کنار حذف این کالاها از سوی دولت قبل وجود نداشت و این امر سبب افزایش چند برابری قیمت آن کالاها بدون وجود برنامه حمایتی شد.

سخنگوی اقتصادی دولت افزود: حذف 6 قلم کالای باقی‌مانده مورد حمایت ارز ترجیحی را مرحله کنونی این طرح دانست و گفت: هدف ما بر حمایت از مصرف‌کننده در کنار حذف این کالاها از لیست حمایت ارز ترجیحی بوده است.

وزیر امور اقتصادی و دارایی تصریح کرد: بنا بر قانون، دولت باید این 6 قلم باقی‌مانده را در سال گذشته حذف می کرد؛ نهایتاً به دلایل مختلفی این موضوع به امسال موکول شد و از آن 6 قلم، دو قلم نان و دارو از لیست کنار گذاشته شدند.

وی با اشاره به حذف 4 کالای باقی‌مانده در روزهای اخیر افزود: این کالاها به دلیل مضطر بودن آن‌ها در مرحله آخر از لیست حمایت ارز وارداتی ارزان از سوی دولت حذف شدند؛  و سعی شد تبعات این موضوع با پرداخت مابه‌التفاوت قیمت‌ها به مردم جبران گردد.
.
خاندوزی بیان داشت: برای دولت قابل پیش‌بینی بود که در این فرآیند، کشور ما با یک نفع بلندمدت؛ جهت کاهش فشار این طرح به ویژه روی اقشار کم درآمد، متوسط و فقیر جامعه، تمهیدات جبرانی همچون پرداخت یارانه چند برابری در نظر گرفته شده است.

گفتنی است در این دیدار اعضای شورای عالی جامعه مدرسین حوزه علمیه قم نظرات و سؤالات خود را در خصوص اصلاح یارانه‌ها مطرح و وزیر اقتصاد پاسخ سؤالات آنان را ارایه کرد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/