کد خبر ۱۰۹۴۵۳ ۲۶۰ بازدید انتشار : ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۵۲
گزارش قم‌نا ضعف مدیریتی در قم/

بحران در مدیریت بحران استان قم

وقوع پدیده گرد و غبار، در حالی تهران را به تعطیلی کشانده است که شاخص کیفیت هوا در شهر قم، در وضعیتی به مراتب بدتر از شهر تهران قرار دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، وقوع پدیده گرد و غبار، تهران را به تعطیلی کشاند. بر اساس اعلام سامانه پایش کیفیت هوای کشور، در ساعت 10 صبح امروز شاخص آلودگی هوا در تهران بر روی عدد 156 قرار گرفته و کیفیت هوای تهران در وضعیت بسیار ناسالم و در رنگ‌بندی قرمز است.

این موضوع در حالی است که بر اساس اعلام همین سامانه، شاخص کیفیت هوای شهر قم در ساعت 10 صبح امروز بر روی عدد 319 و رنگ بندی خاکستری قرار دارد؛ با این حال این معضل شهر قم را به تعطیلی نکشانده است.

در همین خصوص محسن اروجی، مدیرکل مدیریت بحران استان قم ساعتی پیش در گفت‌وگویی اظهار داشت: "شرایط آلودگی هوای قم بر اساس دستورالعمل اضطرار آلودگی هوا، باید در 24 ساعت گذشته نیز بیشتر از حد مجاز باشد و همچنین بر اساس پیش‌بینی هواشناسی این آلودگی باید در 48 ساعت آینده ماندگار باشد تا منجر به تصمیماتی از جمله تعطیلی مدارس و مراکز دولتی شود که در آن مقطع گرفته می‌شود."

وی با بیان این‌که در حال حاضر نیز سازمان هواشناسی برای قم شرایط نارنجی اعلام نکرده است، گفت: "شاخص آلودگی هوا در نقاط مختلف استان قم متفاوت است، ولی در حال حاضر این شاخص در شهر قم 300 PPM قم است."

آقای اروجی درحالی دستورالعمل‌های اضطراری را برای تعطیلی شهر قم ملاک قرار می‌دهد که قم وضعیتی بدتر از تهران را سپری می‌کند؛ اما در تهران جلسه مدیریت بحران شکل گرفته و منجر به تصمیم تعطیلی گرفته شده است.

مشخص نیست که مدیریت بحران در استان قم بر چه اساس و مبنایی در خصوص مواقع بحران اقدام به تصمیم گیری می‌کند و دقیقا چه اتفاقی دیگری باید رخ دهد که کیفیت نامناسب هوا قم را به تعطیلی بکشاند؟! با این حال در این بین آنچه که واضح و مبرهن است برخی تصمیمات مدیریت بحران استان قم است که به قیمت آسیب رساندن به سلامت بسیاری از شهروندان قمی تمام می‌شود.

شایان ذکر است در لحظه نگارش این مطلب و بارگزاری آن، شاخص آلودگی هوای قم به عدد 410 PPM افزایش پیدا کرده است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/