کد خبر ۱۰۹۵۰۵ ۱۶۸ بازدید انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۰۲:۳۱
آیت‌الله سعیدی:

غیرمتخصصان به تبیین فعالیت‌های اقتصادی دولت نپردازند

امام جمعه قم با بیان اینکه فعالیت‌های دولت نباید شتاب زده تبیین شود، گفت: توضیح نادرست نتیجه عکس دارد بنابراین باید افرادی از طرف دولت برای مردم توضیح دهند و افراد غیر متخصص وارد این مسائل نشوند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری فارس از قم، دویست و ششمین نشست شورای فرهنگ عمومی استان قم به ریاست آیت الله سیدمحمد سعیدی امام جمعه قم و با حضور جمعی از مدیران و مسئولان استان شب گذشته در سالن همایش‌های اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم برگزار شد.

آیت الله سعیدی در این نشست با اشاره به ضرورت توضیح و توجیه مردم برای اجرای طرح‌های اقتصادی دولت، گفت: افرادی که می‌خواهند توجیه کنند باید خودشان توجیه باشند و اگر در بین مردم چیزهایی را بگویند که آن طور که لازم است نتوانند از آن دفاع کنند در جامعه التهاب ایجاد می‌شود.

وی با بیان اینکه در تبیین فعالیت های دولت نباید شتاب زده عمل کرد، گفت: بد توضیح دادن نتیجه کاملا عکس دارد بنابراین باید در سخنرانی پیش از خطبه‌های نماز جمعه و سایر تریبون‌ها افرادی از طرف دولت بیایند و برای مردم توضیح دهند و افراد غیر متخصص وارد این مسائل نشوند.

با اصلاح یارانه‌ها درآمد دهک اول ۸۰ درصد افزایش داشته است

همچنین در این نشست محسن امیدیان معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار قم در رابطه با اصلاح یارانه‌های معیشتی ابراز کرد: دولت در این امر با مردم صادقانه عمل کرده و در نقطه مقابل تغییراتی که دولت‌های قبل در نظام یارانه ها انجام دادند و مردم را در عمل انجام شده قرار دادند این دولت مردم را کاملا در جریان امور قرار داده است.

وی با بیان اینکه اصلاح یارانه های معیشتی برای دهک‌های یک تا سه از نظر درآمدی خوب شده و درآمد ماهیانه دهک اول ۸۰ درصد افزایش داشته است، گفت: در زمینه کالاهای اساسی ما بیش از سه ماه ذخیره در استان داریم بنابراین هیچ نگرانی در زمینه تأمین کالای اساسی در قم وجود ندارد و وضعیت استان های دیگرهم همینطور است.

معاون اقتصادی استاندار قم با تأکید بر اینکه انتظار ما این است که نخبگان و افراد دارای نفوذ اجتماعی به دولت کمک کنند و منطق حمایتی دولت را برای مردم توضیح دهند، گفت: دولت کار بزرگی را شروع کرده و نتیجه میان مدت و بلند مدت این کار به طور قطعی شکوفایی اقتصادی خواهد بود ولی شرط آن همراهی مردم است.

وی ادامه داد: در تثبیت قیمت‌ها ما کالاها را به سه قسمت تقسیم کردیم که قسمت اول کالاهای اساسی است که دولت رسما اعلام کرد که یارانه آنها را برداشته است و افزایش قیمت ها هم مشخص شده است و ما به التفاوت قیمت گذشته و فعلی در اختیار مردم قرار گرفته است.

امیدیان افزود: دسته دوم کالاهای تأثیرپذیر از کالاهای اساسی است که در حال برآورد اندازه تأثیر افزایش قیمت‌ها بر این دسته کالاها هستیم تا ما به تفاوت آن هم جبران شود و دسته سوم کالاهایی است که متأثر از کالاهای اساسی که یارانه آنها برداشته شده است نیستند که افزایش قیمت ها در این بخش بر اساس تورمی است که در جامعه ایجاد می شود و دولت با این تورم مخالف است و تلاش می کند که با همراهی بخش خصوصی و مردم از آثار تورمی یارانه های نقدی جلوگیری شود.

وی با بیان اینکه برای جلوگیری از آثار تورمی به دنبال کالابرگ غیرنقدی هستیم، افزود: در بحث نان هم قرار است کالا برگ تعلق بگیرد و پولی که دولت واریز می‌کند در خرید کالاهای مشخص مصرف شود تا از تورم جلوگیری شود و این امکان را از شهروند می گیرد که آن پول را برای مصارف دیگری هزینه کند.

امسال مؤسسات فرهنگی قم ۱۰ میلیارد اعتبار دریافت می کنند

در ادامه سید موسی حسینی کاشانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم در تشریح شیوه حمایت دولت از مؤسسات فرهنگی در سال ۱۴۰۱، گفت: در سال‌های گذشته دغدغه شورای فرهنگ عمومی این بود که برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی نیازمند اعتبار هستیم که خوشبختانه سال گذشته بندی تحت عنوان جدول ۱۷ در بودجه کشور برای حمایت از فعالیت‌های فرهنگی دیده شد و ۶۰۰ میلیارد تومان در میان مؤسسات فرهنگی توزیع شد.

وی افزود: امسال هم ۶۵۰ میلیارد تومان در بودجه برای حمایت از فعالیت های فرهنگی دیده شده که ۶۰ درصد از این اعتبار باید در استان ها هزینه شود و سهم استان قم حدود ۱۰ میلیارد است.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان قم با بیان اینکه کمک به مؤسسات در راستای سیاست های کلان استان است و توزیع آن تحت نظر نماینده ولی فقیه در هر استان خواهد بود، افزود: مؤسساتی که متقاضی دریافت حمایت هستند باید ثبت شده باشند و اساسنامه داشته باشند و امیدواریم همه مجموعه هایی که در سطح استان فعال هستند به ویژه مؤسسات مردمی مراجعه کنند و درخواست ثبت مؤسسه کنند تا ما بتوانیم حمایت‌هایی را از آنها داشته باشیم.

وی با بیان اینکه برگزاری کنگره شهدا، قرار گاه ۱۹ دی، بحث عفاف و حجاب، مقابله با آسیب‌های اجتماعی و تقویت مؤسسات مردمی در اولویت حمایت‌های مالی دولت هستند، گفت: بسیاری از مؤسسات قم از محل ۴۰ درصد اعتبارات فرهنگی کشوری هم اعتبار دریافت می‌کنند و حمایت‌های کشوری هم از آنها صورت می‌گیرد.

هر مدرسه علمیه باید آسیب‌های اجتماعی اطراف خود را برطرف کند

در ادامه حجت الاسلام علی کلاته نماینده مؤسسه امیر بیان با بیان اینکه مأموریت ما تربیت مبلغان جهادی و انقلابی است، گفت: بیش از ۱۲ سال است که این مؤسسه فعالیت دارد و یکی از فعالیت های ما این است که حوزه های علمیه که در قم هستند را به گونه ای فعال کنیم که هر حوزه علمیه بتواند آسیب های اجتماعی و فرهنگی اطراف خود را مرتفع کنند.

وی با بیان اینکه مأموریت دوم ما به کار گیری مبلغان جهادی است، افزود: ما چند طرح برای از بین بردن آسیب‌ها داریم که مهمترین طرح ما از حرم تا مصلی است که ما در این محدوده مستقر شدیم و آسیب‌ها و تهدیدها مشخص شده و برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت را انجام می دهیم.

نماینده مؤسسه امیر بیان با بیان اینکه در طرح هادیان کریمه ۲۰ نفر از مبلغان مؤسسه امیربیان حضور دارند و مثل یک خادم حرم مطهر در ورودی های حرم ۴ ساعت کار تبلیغی انجام می‌دهند، افزود: ما با مصلی هم ارتباط گرفتیم و اولین مجلس یادبود شهید اصلانی را در قم برپا کردیم؛ همچنین اولین یادواره شهدای محله صفائیه را برگزار کردیم و به دنبال این هستیم که برای هر پاساژ یک هیأت تشکیل دهیم و یک هیأت مرکزی هم برای صفائیه داشته باشیم تا از خود مردم صفائیه برای رفع آسیب های اجتماعی استفاده کنیم.

وی افزود: یکی از کارهای دیگر مؤسسه امیر بیان سه‌شنبه‌های مهدوی است که در بلوار پیامبر اعظم(ص) اجرا می‌شود و ما می‌توانیم هر سه شنبه مثل پیاده روی اربعین یک پیاده روی عظیم را برگزار کنیم.

کار فرهنگی نیاز به حمایت دارد

در ادامه حجت الاسلام حسنعلی خوئینی‌ها نماینده گروه تبلیغی جهادی رشد با بیان اینکه مؤسسه رشد در حوزه کارهای نمایشگاهی مذهبی تجربه خوبی دارد، گفت: در فعالیت های جهادی در بیمارستان‌ها در ایام شیوع کرونا حدود هزار طلبه را ساماندهی کردیم و در این کار ارزشی شرکت کردند.

وی با بیان اینکه در حوزه حجاب قم اگر بخواهیم حرکتی اتفاق بیفتد باید تربیتی باشد، افزود: الان حدود ۱۰۰ خواهر طلبه پای کار آمده اند و هر کدام ۲۰ دختر را تربیت می‌کنند و اگر این طرح یک سال پیش برود ما ۲۰ هزار دختر تربیت شده خواهیم داشت که می توانند بر روی فضای شهر و فضای مجازی تأثیر داشته باشند.

نماینده گروه تبلیغی جهادی رشد با اشاره به اینکه ما ۷۰ گروه سرود را ایجاد کرده ایم، گفت: مجموعه جهادی رشد این ظرفیت را دارد که برای هر مسجد یک گروه سرود تشکیل دهد و علاوه بر آن طرح های عملیاتی زیادی داریم که برای اجرا به حمایت نیاز دارد.

در ادامه حجت‌الاسلام عباس اسکندری مدیرکل اوقاف و امور خیریه استان قم گفت: بقاع امام زادگان به ویژه ۱۴ امام زاده شاخص استان قم هم فضا، هم امکانات و هم پول دارند و اگر هر فعالیت فرهنگی، جهادی، آموزشی و نمایشگاهی در محدوده بقاع انجام شود ما می‌توانیم کمک کنیم.

همچنین مهدی کلانترزاده مدیرکل روابط عمومی و امور بین‌الملل شهرداری قم در زمینه حمایت از طرح‌های فرهنگی قم، گفت: بودجه فرهنگی امسال شهرداری قم ۱۲ میلیارد تومان است و می توانیم از این مبلغ در راستای طرح های فرهنگی استان قم هزینه کنیم.

برگزاری کنگره شهدای روحانی در شهر مقدس قم

در پایان این نشست حمزه بهشتی سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه از ۳۰ اردیبهشت تا ۱۰ خرداد نمایشگاه شهدا در مصلی قدس برپا است، گفت: کنگره شهدای روحانیت در چهارم خردادماه در مصلی قدس قم برگزار می‌شود که مهمان‌هایی از سراسر کشور و خارج از کشور در این کنگره حضور خواهند داشت.

وی با اشاره به در پیش بودن سوم خرداد از حضور راویان دفاع مقدس در برنامه‌های متعددی در نقاط مختلف شهر برای انتقال معارف دفاع مقدس به نسل جوان خبر داد و گفت: جای نیروی انتظامی در خاطره های دفاع مقدس خالی است زیرا اولین دیوار دفاعی ما در دفاع مقدس ژاندارمری ها بودند که هیچ صحبتی از آنها نمی‌شود.

سرپرست شورای هماهنگی تبلیغات اسلامی استان قم با بیان اینکه درآستانه فرا رسیدن دهه کرامت هستیم، افزود: امیدواریم در این دهه مبارک که از قم شروع شده است و در حال حاضر در کشورهای دیگر هم تکریم می شود شاهد اجرای جشن و سرور باشیم و در ۱۴ و ۱۵ خردادماه هم که امسال در دل دهه کرامت است بنا نیست که مجلس عزا برپا شود بلکه باید بتوانیم پیام انقلاب و امام را برای مردم بازگو کنیم.

وی تصریح کرد: در شب‌های ۱۴ و ۱۵ خرداد مراسمی در حرم مطهر بانوی کرامت برای بزرگداشت این دو روز برگزار می شود و در روز ۱۵ خرداد نیز از ساعت ۱۰:۳۰ تجمعی در میدان روح الله برپا خواهد شد و سپس به صورت راهپیمایی به سمت حرم حرکت می‌کنیم و در پایان هم مراسمی در حرم مطهر حضرت معصومه (س) برگزار خواهد شد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/