کد خبر ۱۰۹۵۱۰ ۳۷۷ بازدید انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۰
آتش بی‌توجهی میراث فرهنگی بر پیکر بناهای تاریخی قم/

بقعه اباصلت تحت هجوم لشکر اوباش است +تصاویر

مقبره اباصلت یکی از بناهای منحصر به فرد تاریخی شهر قم است که در سایه بی‌توجهی میراث فرهنگی قم به صورت مهجور و دور افتاده رها شده و هم‌اکنون در جای جای این بقعه، آثار سیاهی ناشی از برپاکردن آتش، شعارنویسی و پاشیدن رنگ دیده می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، مقبره اباصلت یکی از بناهای منحصر به فرد تاریخی شهر قم است که قدمت آن به دوره صفویه برمی‌گردد. این بنا مقبره شیخ اباصلت عبداللّه اشعرى قمى یکى از دانشمندان قم در قرن‌هاى نخست هجرى است که توسط فرزند وی ساخته شده و در تاریخ ۱۹ اردیبهشت ۱۳۷۸ با شمارهٔ ثبت ۲۳۲۱ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

با این وجود در سایه بی‌توجهی میراث فرهنگی قم، این بنا به صورت مهجور و دور افتاده رها شده و نه تنها از ظرفیت‌های گردشگری بهره‌ای برده نشده است؛ بلکه به دلیل اهمال غیرقابل اغماض مجموعه میراث فرهنگی، ساختمان بنا بارها مورد هجوم اراذل و اوباش واقع شده است و هم‌اکنون در جای جای این بقعه، آثار سیاهی ناشی از برپاکردن آتش، شعارنویسی و پاشیدن رنگ دیده می‌شود.

بقعه اباصلت پیشتر دارای یک درب چوبی قدیمی بود که ظاهرا در پی روشن کردن آتش در طاق ورودی بقعه از بین رفته است و جای خود را به یک درب آهنی داده است. همچنین همانطور که در تصاویر مشهود است، در پی این آتش سوزی بخشی از کاشی‌ کاری‌های سردر این بنا دچار آسیب شده است.

این بقعه همچنین پیشتر دارای یک مسیر جهت دسترسی به بام بنا بود که ظاهرا میراث فرهنگی قم به جای محافظت از این بنا ترجیح داده است با ساخت دیوار دسترسی همگان به مسیر را مسدود کند و در بنای اصلی بقعه دست ببرد!

جالب این که تا چندسال پیش دسترسی به بقعه اباصلت غیرممکن بود، اما در پی ساخت و ساز و ایجاد بوستان در انتهای محله دروازه ری، دسترسی به این بقعه برای همگان آزاد و این بقعه به ورطه فراموشی سپرده شد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/