کد خبر ۱۱۰۲۶۰ ۱۲۸ بازدید انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۲۹
در گفت‌وگو با قم‌نا مطرح شد:

استفاده چندباره از روغن‌‌های مصرفی خطرآفرین است

یک کارشناس فرآورده­های خوراکی و آشامیدنی با اشاره افزایش قیمت روغن‌های خوراکی در کشور تصریح کرد: استفاده مجدد و چندباره از روغن‌های خوراکی در مراکز تولید و عرضه فست فود بیشتر مشهود است و به همین خاطر لازم است تا مراکز و دستگاههای نظارتی و تصمیم‌گیری در این باره تدبیرهای لازم را بیاندیشند.

یک کارشناس فرآورده­های خوراکی و آشامیدنی می‌گوید استفاده از روغن‌های معمولی به جای روغن‌های سرخ کردنی برای بدن می‌تواند فاجعه آور باشد.

سیدمهدی موسوی در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، اظهار داشت: روغن‌های خوراکی که دارای تعداد کمتری از اسیدهای چرب اشباع هستند، به تبع آن مقاومت کمتری در برابر حرارت دارند و در شرایط مواجه با حرارت مستقیم، سریع‌تر دود می‌کنند.

وی اضافه کرد: این گونه روغن‌ها معمولا با برچسب روغن ذرت، روغن آفتابگردان، روغن سالاد و ... در فروشگاهها موجود است؛ این درحالی است که روغن‌ مخصوص سرخ کردن، لزوما با برچسب سرخ کردنی روی بطری همراه است.

این کارشناس فرآورده­های خوراکی و آشامیدنی با اشاره به تبعات استفاده از روغن‌های معمولی جهت سرخ کردن گفت: استفاده از روغن‌های معمولی یا به عبارتی روغن‌های با اسید چرب کمتر جهت سرخ کردن، با افزایش احتمال سرطان رابطه مستقیم دارد و متاسفانه بسیاری از شهروندان در جریان این موضوع نیستند.

موسوی در ادامه گفته‌های خود، استفاده مجدد از روغن حرارت دیده شده را نیز خطرناک توصیف کرد و در این باره بیان داشت: به طوری کلی از هنگامی که درب یک بطری روغن باز می‌شود، پیوندهای آن روغن در مواجه با هوای آزاد شروع به اکسید شدن می‌کند.

وی با بیان این که حرارت دیدن روغن، اکسید شدن روغن را شدت می‌بخشد؛ خاطرنشان کرد: برای همین استفاده مجدد از روغن‌های حرارت دیده به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود و در صورتی هم که بنا است چنین کاری صورت گیرد، لازم است دقت شود که درجه پخت و پز اول زیاد نبوده، تغییری در رنگ و بوی روغن ایجاد نشده باشد و بین زمان استفاده مجدد از روغن فاصله نیافتد.

این کارشناس فرآورده­های خوراکی و آشامیدنی با اشاره افزایش قیمت روغن‌های خوراکی در کشور تصریح کرد: استفاده مجدد و چندباره از روغن‌های خوراکی در مراکز تولید و عرضه فست فود بیشتر مشهود است و به همین خاطر لازم است تا مراکز و دستگاههای نظارتی و تصمیم‌گیری در این باره تدبیرهای لازم را بیاندیشند.

وی در پایان اظهارات خود تاکید کرد: در رژیم غذایی هر فرد، آنچه که اهمیت دارد سلامتی است و نادیده گرفتن این موضوع به علت فقر دانش، اقتضائات معیشتی و موضوعات دیگر می‌تواند تبعات جبران ناپذیر و خسارت باری را برای ما و اطرافیانمان داشته باشد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/