کد خبر ۱۱۰۲۶۷ ۱۹۳ بازدید انتشار : ۲۹ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۸:۵۳
آیت الله سعیدی:

آموزش استهلال ماه برای عموم مردم انجام شود

تولیت آستان حضرت معصومه (س) خواستار انجام آموزش عمومی در زمینه مسائل استهلال برای عموم مردم شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت معصومه(س)، آیت الله سیدمحمد سعیدی روز یکشنبه در دیدار سرگروه‌های ستادهای استهلال دفتر مقام معظم رهبری در استان قم اظهار داشت: بر اثر تفاوت در رؤیت هلال برای برخی از مردم شبهه و سوال ایجاد می‌شود از این رو آموزش عمومی در زمینه استهلال باید برای عموم مردم انجام شود.

تولیت آستان حضرت معصومه (س) یکی از راه‌های آموزش عمومی در زمینه استهلال را آموزش فراگیر از طریق صدا و سیما ذکر کرد و گفت: موضوع رؤیت هلال در اعمال دینی حج مانند وقوف در عرفه و مشعرالحرام از ارکان مهم است و نیاز به آموزش دارد تا مردم دلیل تفاوت‌ها را بدانند.

وی اظهار داشت: شاید این طور متصور شود که تعلیم مباحث نجومی ممکن است برای عموم مردم جذابیت نداشته باشد ولی راهکار پیشنهادی این است که باید با استفاده از اساتید خوش ذوق این آموزش عمومی انجام شود تا بسیاری از شبهات در ذهن مردم پاسخ داده شود.

امام جمعه قم با اشاره به ظرفیت دفتر مقام معظم رهبری در استان قم که نماینده ویژه رهبر در این دفتر مستقر است افزود: تمام ارگان‌هایی که می‌توانند به نحوی به ستاد استهلال کمک کنند می‌بایست بسیج شوند تا این امر به درستی و با دقت کافی انجام شود.

در ابتدای این دیدار نیز مسئول ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری در استان قم اظهار داشت: این ستاد در حدود ۲۰ سال پیش تشکیل شد و ۱۲۰ گروه در کل کشور و سه گروه از آن‌ها در قم مستقر هستند.

حجت الاسلام احمد سهرابی محل استقرار گروه‌های استهلال قم را در پارک علم و فناوری پردیسان، جنب مصلای قدس و رصدخانه امام علی (ع) عنوان کرد و گفت: بهترین مکان برای رصد ماه ارتفاعات جنوب استان قم در ۳۰ کیلومتری بعد از وسف در شهرستان کهک است.

وی عنوان کرد: ستادهای استهلال هر ماه مختصات جغرافیایی ماه را به دست می‌آورند و با توجه به وضعیت هوا در بهترین موقعیت ماه را استهلال و نتیجه را به دفتر مقام معظم رهبری اعلام می‌کنند.

امام جمعه قم افزود: از جمله کارهای ستاد استهلال آموزش طلاب و دانش آموزان به منظور استهلال ماه و آمادگی برای پاسخ به سوالات عموم مردم برای استهلال ماه است که برای گروه‌های مختلف در طول سال انجام می‌شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/