کد خبر ۱۱۰۳۰۴ ۹۵ بازدید انتشار : ۳۱ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۴:۲۲

جمع‌آوری ۲۳ میلیارد تومان زکات طی سال گذشته در قم

محسن مسعودیان راد مدیرکل کمیته امداد استان قم در شورای زکات استان قم که به ریاست آیت‌الله سعیدی تولیت حرم بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: زکات به عنوان بخشی از نظام اقتصاد اسلامی و راهبردی برای تحقق عدالت اجتماعی و فقر زدایی است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی حرم حضرت معصومه(س)، محسن مسعودیان راد مدیرکل کمیته امداد استان قم در شورای زکات استان قم که به ریاست آیت‌الله سعیدی تولیت حرم بانوی کرامت برگزار شد، اظهار کرد: زکات به عنوان بخشی از نظام اقتصاد اسلامی و راهبردی برای تحقق عدالت اجتماعی و فقر زدایی است.

وی گفت: ما در سال گذشته حدود ۱۲ میلیارد تومان پرداخت زکات واجب و مستحب را پیش بینی کرده بودیم که تا پایان سال بالغ بر ۲۳ میلیارد تومان جمع آوری زکات داشته ایم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی(ره) استان قم با بیان اینکه اهتمام ما بر این است که بتوانیم بر روی توسعه کیفی زکات کارهای لازم را انجام دهیم، افزود: حدود ۱۰ درصد از وجوهاتی که جمع شده زکات واجب و نزدیک به ۱۰ درصد هم مجموع فطریات است و حدود ۸۰ درصد زکات مستحبی است که در بحث کمک به محرومان به ویژه در شرایط کرونایی جمع آوری شده است.

وی با اشاره به اینکه ما به دنبال این هستیم که ظرفیت سنجی زکات را انجام دهیم، گفت: در زکات واجب بخش عمده مربوط به امور زراعی و بخش کمی مربوط به امور دام و درصد اندکی هم سایر امور واجب است در حالی که قم قطب دامداری کشور است و باید ظرفیت های پرداخت زکات شناسایی شود.

مسعودیان راد گفت: در بحث هزینه کرد و مصارف زکات هم همانطور که در آیات قرآن بیان شده زکات باید در درجه اول انسان ساز و ایمان پرور باشد و در درجه بعد توانمندساز باشد بنابراین ما به دنبال این هستیم که منابع زکات را به سمت توانمند سازی و کرامت بخشی ببریم نه اینکه موجب تحقیر و وابستگی شود.

وی با اشاره به ظرفیت معنوی زکات ابراز کرد: ما با کمک امام جمعه کهک مدلی را در این شهرستان طراحی کردیم که برای هر روستا یک آمر زکات تعیین و امور مختلف مانند اشتغال و زیرساخت های توسعه روستا شناسایی شده است تا در این شبکه به آن پرداخته شود.

در ادامه حجت الاسلام زارعی نژاد رئیس ستاد زکات استان قم اظهار کرد: نقطه کانونی بیانیه گام دوم انقلاب جامعه پردازی و شبکه سازی است و اگر بخواهیم زکات را در سطح استان ترویج کنیم باید از شبکه سازی استفاده کنیم.

وی با اشاره به شبکه سازی بحث زکات در شهرستان کهک گفت: آمار زکات استان قم در سطح کشور در ردیف های آخر است ولی اگر بتوانیم زکات پرداخت شده توسط مردم را احصا و ثبت کنیم مطمئنا استان قم در رتبه های بالای پرداخت زکات قرار دارد.

 

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/