کد خبر ۱۱۲۱۶۰ ۱۲۰ بازدید انتشار : ۲۲ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۵۵
یک مسوول در مرکز بهداشت قم:

زائران اربعین پس از بازگشت معاشرت با اطرافیان را به تاخیر بیندازند

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم گفت: با توجه به شرایطی از جمله بیماری‌های واگیردار که ممکن است در مسیر سفر زایران شایع شود، زایران برای حفظ سلامت اطرافیان در صورت احساس بیماری، تا چند روز پس از بازگشت از دیدوبازدید پرهیز کنند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری ایرنا، نرگس جعفری افضل در این باره اظهار کرد: این روزها شاهد عزیمت زایران به مناسبت اربعین به کربلای معلی هستیم و زایران در کشور عراق با شرایط جدیدی از جمله دمای بالای هوا و بیماری‌های واگیردار مواجه هستند.

وی اضافه کرد: زایران حسینی باید در طول این سفر با رعایت پروتکل‌های بهداشتی از جمله استفاده از آب آشامیدنی سالم، شست‌وشوی دست‌ها و استفاده از ماسک در اماکن شلوغ این سفر را به‌سلامتی سپری کنند.

وی ادامه داد: در طول سفر غذای سالم استفاده کنند، از خوردن بعضی مواد غذایی مثل تخم‌مرغ و برنجی که ساعتی در فضای بیرون مانده و فسادپذیر است، خودداری کنند و همچنین صیفی‌جات و سبزیجاتی که نیاز به شستن و ضدعفونی کردن دارد می‌تواند آلودگی بیشتری تولید کند.

جعفری خاطرنشان کرد: مصرف میوه‌های سالم و شسته شده که آلودگی کمتری دارند می‌تواند سلامت بدن را حفظ کند.

وی بیان کرد: داروی مورد نیاز، وسایل شخصی از جمله لیوان، مسواک و قاشق و مواد شست و شوی دست و صورت از جمله مهم‌ترین وسایلی است که زایران باید به همراه داشته باشند.

وی گفت: زایران اربعین هنگام بازگشت از سفر اگر احساس می‌کنند علایمی از بیماری دارند از دست دادن و روبوسی با اطرافیان بپرهیزند و چند روزی مراودات و دیدوبازدید نداشته باشند تا در صورت بیمار بودن به دیگران انتقال پیدا نکند.

مدیرگروه سلامت محیط و کار مرکز بهداشت قم افزود: به‌خصوص در مراوده با افراد بیمار، سالمند، باردار، کودکان دارای بیماری‌های زمینه‌ای و نقص سیستم ایمنی، خاص، قلبی عروقی، دیابت و فشار خون نکات بهداشتی را بیشتر رعایت کنند.

وی به شهروندان توصیه کرد: آیین‌های عزاداری را در فضای باز برگزار کنند و در صورت برگزاری در فضای بسته، تهویه، دما و درجه حرارت مناسب را مدنظر قرار دهند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/