کد خبر ۱۱۳۵۳۵ ۹۸۶ بازدید انتشار : ۲ آذر ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۵۵
رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای شهر قم:

خط B مترو تاریخ شهرسازی قم را رقم خواهد زد

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم گفت: با توجه به افزایش جمعیت منطقه پردیسان در آینده‌ای نزدیک خط B مترو یک خط سنگین بوده و باید در حد خطوط تهران به آن نگاه کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر، روح‌الله امرالهی در شصت و یکمین جلسه رسمی و علنی شورای اسلامی شهر قم، بازنگری طرح جامع مطالعات حمل‌ونقل شهری قم را موردبررسی قرارداد و اظهار داشت: این بازنگری بعد از ۱۵ سال انجام و چالش‌های مختلفی داشته و طی این ۱۵ سال گذشته بیش از ۹۰ درصد معابر شهر تکمیل‌شده است.

وی توسعه معابر شهر را قابل‌تقدیر دانست و افزود: کار اصلی ایجاد معابر شهر انجام‌شده و امروز باید همه‌جانبه به تکمیل طرح‌های پیشنهادی در طرح جامع توجه کنیم و فقط تنها خیابان اصلی و ضروری شهر که تکمیل‌نشده عمار یاسر است و بر اساس همین موضوع بر اجرای همه‌جانبه بقیه طرح تأکیدداریم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم بر تبدیل رودخانه به موزه پدافندی اشاره کرد و گفت: وقتی تمام طرح‌ها همه‌جانبه دیده شود، می‌توانیم بر روی سیما و منظر شهری در بلوار شهید سردار سلیمانی کارکرده و رودخانه را با کاربری موزه پدافندی ببینیم و بر روی دو سطح شده بلوار امام موسی صدر برنامه‌ریزی کنیم.

وی با تأکید بر تغییر معبر رودخانه به بلوار شهید سردار سلیمانی تصریح کرد: باید در تمام اسناد این تعبیر بکار برود اما باید ملاحظات مشاور را نیز در حفظ ایمنی مسیر در نظر بگیریم و در نظر داشته باشیم به‌هرحال این مسیر رودخانه بوده و شورای عالی ترافیک کشور به این موضوع توجه می‌کند.

امرالهی به چالش‌های اجرای خط B مترو نیز توجه کرد و گفت: اجرای خط B مترو یک سند است و این سند تاریخ شهرسازی شهر را رقم میزند، زیرا سه‌نظام حرکتی، کالبدی و عملکردی دارد و اگر ما در نظام حرکتی درست عمل نکنیم دو نظام بعدی دچار مشکل خواهد شد.

وی افزایش جمعیت منطقه پردیسان را در چند سال آینده یادآور شد و بیان کرد: با توجه به ساخت مسکن ملی در پردیسان، در آینده‌ای نزدیک جمعیت این منطقه به عددی بالغ‌بر ۴۰۰ هزار نفر خواهد رسید و امکان تبدیل این منطقه به شهر وجود دارد که ساخت مترو با توجه به شرایط پردیسان ضرورت دارد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم تأکید کرد: با توجه به افزایش جمعیت این منطقه در آینده‌ای نزدیک خط B مترو یک خط سنگین بوده و باید در حد خطوط تهران به آن نگاه کنیم و اجرای بی آر تی نیز با همین افق دیده‌شده است و زیرا توسعه شهر در آینده در منطقه پردیسان خواهد بود.

شاید به علت هزینه سنگین اجرای مترو مجبور به کنار گذاشتن آن شویم

وی اجرای خطوط مترو به علت هزینه سنگین آن را موردتوجه قرارداد و گفت: شاید به علت هزینه سنگین اجرای مترو مجبور به کنار گذاشتن آن شویم و برای همین باید سایر مدهای حمل‌ونقلی برای جمعیت شهر قم که به‌زودی به دو میلیون نفر می‌رسد، دیده شود و برای مدیریت شهر در آن زمان باید امروز تدابیر لازم اندیشیده شود.

امرالهی ادامه داد: نمی‌توانیم برای شهر قم نگاهی کاملاً انسان‌محور یا خودرو محور داشته باشیم و باید دوجانبه به این شهر نگاه کنیم، زیرا شهر بسیار توسعه‌یافته و بسیاری از طرح‌ها اجراشده است و نمی‌توانیم آن را با شهرهای کوچک و دارای زیرساخت‌های مناسب مانند هلند مقایسه کنیم.

وی به اعتراض معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری قم مبنی بر دیده نشدن مسائل ایمنی در تصمیم‌گیری‌ها اشاره کرد و گفت: در این شهر عقب‌افتادگی‌های با قدمت ۵۰ سال وجود دارد و مشکلات اجازه انجام بعضی از کارها را به ما نمی‌دهد و باید در نظر بگیریم تا زمانی که قیمت سوخت واقعی نشود نمی‌توانیم شهروندان را به استفاده از حمل‌ونقل عمومی وادار کنیم.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر قم ادامه داد: با توجه به زائر محور بودن شهر قم، نمی‌توانیم الگوهایی مانند شهر اصفهان یا تبریز را برای قم ببینیم و باید شهر قم را مانند شهر مشهد ببینیم، زیرا زنده‌بودن و پویایی شهر برای حضور زائر است و باید طراحی‌ها در شهر قم دو زمانه انجام شود.

وی با یادآوری دوباره موقعیت شهر قم در پایان تأکید کرد: با توجه به شرایط قم نمی‌توانیم شهر قم را تک‌بعدی دید و باید دو زمانه دیده شود و برای تمام‌روزهای پیک و خلوت شهر برنامه داشته باشیم و نگاه همه‌جانبه به این شهر کنیم.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/