کد خبر ۱۱۴۸۹۵ ۹۸ بازدید انتشار : ۲ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۶:۱۰
رئیس اتحادیه املاک قم مطرح کرد:

رشد ۳۰ درصدی قیمت مسکن در قم طی شش ماه!

محمدی با بیان این که، قیمت مسکن در قم نسبت به شش ماه گذشته با رشد ۳۰ درصدی مواجه بوده است، خاطرنشان کرد: بیشترین افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر در پردیسان، کهک و شهرک قدس بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری ایسنا، در سال های اخیر قیمت مسکن افزایش چشمگیری را تجربه کرده است به طوری که برخی از مناطق افزایش صددرصدی را پشت سر گذاشتند و این افزایش قیمت سبب شد میلیارد برای خانه عددی جبری شود و بسیاری از افراد ناخواسته و بدون آن که احساس ثروتمند شدن داشته باشند صاحب خانه های میلیاردی شوند.

این افزایش قیمت گریبان شهر قم را نیز گرفت خانه هایی که تا چند سال گذشته مبالغی پایین داشتند و به راحتی بسیاری از افراد را می توانستند صاحب خانه کنند نیز به جرگه این خانه های میلیاردی پیوستند و دست آرزومندان را از داشتن یک سقف دائمی کوتاه گذاشتند.

برای این افزایش قیمت دلایل متعددی مطرح شده است اما سود جویان و دلالانی که در این وضعیت از آب گل آلود ماهی می گیرند یکی از عوامل دامن زدن به این افزایش قیمت ها هستند که اگر چه برای مقابله با این افراد، قانون مالیات بر خانه های خالی اجرایی شد تا از احتکار خانه توسط سود جویان جلوگیری شود اما ادامه دار شدن این آشفته بازار و خالی بودن بسیاری از خانه ها نشان می دهد که این قانون نیز نتوانسته است دردی از بازار مسکن دوا کند.

مرتضی محمدی، رئیس اتحادیه املاک در قم، در رابطه با وضعیت مسکن در قم عنوان کرد: در شهر قم قیمت مسکن نسبت به شش ماه گذشته رشد ۳۰ درصدی داشته است.

وی با بیان اینکه بیشترین افزایش قیمت مسکن در سال های اخیر در پردیسان، کهک و شهرک قدس بوده است، اظهار کرد: در سال گذشته تورم سنگینی در بازار املاک شاهد بودیم که سبب شد خرید و فروش کاهش پیدا کند.

وی با اشاره به رکود در بازار مسکن تصریح کرد: با توجه به وضعیت اقتصادی و نوساناتی که در قیمت دلار و طلا به وجود آمده است مردم در خرید و فروش احتیاط می‌کنند به همین خاطر میزان معاملات نسبت به سال های گذشته کمتر شده است رکود در بازار مسکن به وجود آمده است.

تا ماه رمضان سال آینده رکود مسکن ادامه دارد

رئیس اتحادیه املاک در قم با بیان اینکه تا پایان سال جاری و ماه رمضان آینده رکود مسکن ادامه خواهد داشت، عنوان کرد: بعد از ماه رمضان یعنی مصادف با اردیبهشت ۱۴۰۲ با جهشی گریزناپذیر مواجه خواهیم شد.

وی ادامه داد: معمولا اموال و سرمایه در مسکن، خودرو، طلا و سکه است و در سال جاری مردم سرمایه گذاری در طلا و خودرو را تجربه کردند و گام بعدی مسکن است؛ زیرا مسکن یک اقتصاد بنیادی است و به تمام مسائل تسلط دارد و اقشار و مشاغل مختلف از آن سود می بردند.

محمدی یکی از علل افزایش قیمت مسکن را احتکار و سودجویی برخی از افراد دانست و اظهار کرد: اگر شب ها در پردیسان عبور کنید واحدهای کامل شده خالی متعددی را مشاهده می‌کنید که نشان دهنده این است که افراد سودجو آن‌ها را احتکار کردند.

رئیس اتحادیه املاک در قم ادامه داد: در حوزه مسکن افراد سود جویی داریم که مسکن را احتکار کردند و عوامل قضایی باید این افراد را شناسایی و مالیات های سنگین برای آنان وضع کنند تا احتکار مسکن کم شود.

وی با بیان اینکه توانایی مردم در خرید مسکن به زیر صد متر رسیده است، اضافه کرد: در حال حاضر قیمت خانه در پردیسان در حدود متری ۱۳ تا ۱۴ میلیون تومان است و در داخل شهر نیز در مناطق ضعیف به متری ۱۴ تا ۱۵ میلیون تومان، در مناطق متوسط ۱۸ تا ۲۰ میلیون تومان و در بالای شهر حدود ۲۰ تا ۳۵ میلیون تومان رسیده است.

رئیس اتحادیه املاک قم در رابطه خانه های نجومی در قم و قیمت های آنان بیان کرد: به ندرت خانه هایی با متری ۵۰ میلیون در قم پیدا می‌شود.

محمدی در رابطه با خانه های کمتر از یک میلیارد تومان در قم اظهار کرد: در مناطق دو و سه می‌توان خانه هایی ۶۰ تا ۷۰ متری پیدا کرد که یک میلیارد یا کمتر از یک میلیارد تومان قیمت داشته باشند.

رئیس اتحادیه املاک در قم ادامه داد: برای مثال خانه ای بین ۵۰ تا ۶۰ متری، با بیش از ۳۰ سال ساخت، با کوچه ای سه تا چهار متری در منطقه سه وجود دارد.

وی با اشاره به اینکه کمبود مسکن نداریم بلکه افزایش قیمت سبب شده است که مردم توانایی خانه دار شدن را نداشته باشند، گفت: افزایش قیمت مصالح، افزایش دستمزد ها و... سبب شده است قیمت مسکن در سال های اخیر افزایش چشمگیری داشته باشد برای مثال اگر متری ۴ تا ۶ تومان قیمت گذاری میشد الان متری ۹ میلیون تومان قیمت گذاری می‌شود.

اگرچه دولت بنا بر وظیفه ای که در قانون اساسی به آن محول شده است همانند سنوات گذشته شروع به ساخت خانه های ارزان قیمت برای اقشار کم درآمد کرده است اما اگر تورم و افزایش تصاعدی قیمت ها که در بازار مسکن وجود دارد کنترل نشود دولت  هرساله مجبور است بخشی از بودجه و انرژی خود را صرف ساخت مسکن برای اقشار کم درآمد کند در حالی که با کنترل قیمت ها افراد می تواند خود صاحب خانه شوند و بازار مسکن را به رونق بیاندازند.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/