کد خبر ۱۱۴۹۲۴ ۳۵۳ بازدید انتشار : ۳ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۳:۳۷
کاهش 65 درصدی بارش‌ها در قم/

قم کم‌بارش‌ترین استان کشور در سال آبی جاری است + اینفوگرافیک

براساس آمار بارش‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری تا اول بهمن ۱۴۰۱، قم با کاهش ۶۵ درصدی نسبت به میانگین درازمدت، بدترین خشکسالی را در بین ۳۱ استان تجربه می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، براساس آمار بارش‌ها در کشور از ابتدای سال آبی جاری تا اول بهمن ۱۴۰۱، قم با کاهش ۶۵ درصدی نسبت به میانگین درازمدت، بدترین خشکسالی را در بین ۳۱ استان تجربه می‌کند.

در این آمار تعداد استان‌هایی که درحال حاضر در شرایط ترسالی هستند به عدد ۱۰ رسیده است و قم به همراه استان‌های سمنان، قزوین، آذربایجان شرقی، البرز و تهران همچنان در بدترین شرایط خود به نسبت میانگین ۵۴ ساله قرار دارند.

ریزش‌های آسمانی کشور در سال آبی جاری به نسبت میانگین درازمدت تا اول بهمن فقط ۹ درصد کمتر است، در حالی‌ که هفته گذشته این کمبود ۲۴ درصد بود. به بیانی دیگر، میزان بارش برف و باران در هفته پایانی دی ماه، کاری شبیه به معجزه کرده است.

بر اساس داده‌های سازمان هواشناسی، استان قم در سال آبی پیشین با کاهش 12 میلی‌متر کاهش بارش‌ها نسبت به میانگین بلند مدت مواجه بود که آمارهای جدید تاکنون، از افزایش چشمگیر این عدد حکایت دارد.

شایان ذکر است میزان بارش‌ها بر اساس سال زراعی لحاظ می‌شود و بازه زمانی سال زراعی و سال آبی از اول مهر تا 31 شهریور سال بعد است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/