کد خبر ۱۱۵۸۱۶ ۶۲۴ بازدید انتشار : ۱۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۲۱
اختصاصی قم‌نا/

چرا ادعای مسمومیت دانش‌آموزان با گاز N2 قابل استناد نیست؟! + دیاگرام

رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در حالی علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی را انتشار گاز اِن.2 (N2) در مدارس اعلام کرده است که در حالت طبیعی بیش از 78% از هوایی که تنفس می‌کنیم؛ حاوی این گاز است! به عبارتی همه ما هرروز این گاز را بیشتر از اکسیژن تنفس می‌کنیم بدون این که اثر خاصی بر سلامتی ما داشته باشد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا)، علیرضا منادی سفیدان رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس در حالی علت مسمومیت دانش‌آموزان قمی را انتشار گاز اِن.2 (N2) در مدارس اعلام کرده است که در حالت طبیعی بیش از 78% از هوایی که تنفس می‌کنیم؛ حاوی این گاز است! به عبارتی همه ما هرروز این گاز را بیشتر از اکسیژن تنفس می‌کنیم بدون این که اثر خاصی بر سلامتی ما داشته باشد.

با این حال گاز نیتروژن تحت شرایط خاصی می‌تواند جایگزین اکسیژن مورد نیاز بدن در بافت‌ها شده و مسمومیت فرد را در پی داشته باشد؛ اما این شرایط به قدری ویژه است که در نگاه کلی مسمومیت با این گاز، دور از ذهن و دسترس تلقی شود.

در اصطلاح پزشکی به مسمومیت با گاز نیتروژن، Nitrogen narcosis گفته می‌شود و این نوع از مسمومیت در افرادی که در اعماق پایین به غواصی می‌پردازند؛ شایع است. این عمق در منابع پزشکی از 30 متر به پایین تعریف می‌شود و بر این اساس اولین شرط برای مسمومیت با گاز نیتروژن، افزایش فشار است. در کنار افزایش فشار هوا، اکسیژن نیز باید به میزان قابل توجهی کاهش یابد تا نیتروژن جذب بافت‌ها شود.

دیاگرام زیر شرح وضعیت مسمومیت با نیتروژن است. همانگونه که مشاهده می‌کنید افزایش فشار عمق باعث افزایش جزیی نیتروژن شده و این موضوع در کنار کاهش اکسیژن و افزایش دی‌اکسیدکربن، کاهش سطح هوشیاری و در نهایت از دست رفتن هوشیاری را در پی دارد.

از طرفی جست‌وجوهای اینترنتی نشان می‌دهد برای مسمومیت با گاز نیتروژن به جز غواصی طولانی مدت در اعماق بالا که فشار گاز زیاد می‌شود، مورد خاص دیگری مشاهده گزارش نشده و این موضوع دلیل دیگری برای شک کردن در ادعای مسمومیت دانش‌آموزان با گاز نیتروژن است.

در روزهای گذشته نمایندگان دیگر مجلس نیز با استناد به حدسیات و گمان‌های گروه‌های تحقیق کننده در خصوص علت مسمومیت دانش‌آموزان و بیان آن در فضای خبری، به جای این که به شفاف شدن فضا کمک کنند؛ بیشتر باعث تشویش اذهان و ایجاد رعب و وحشت در میان مردم شده‌اند.

انتشار گاز آمونیاک، مسمومیت 800 دانش‌آموز قمی و ... از دیگر مواردی است که بدون اثبات و نظر قطعی کارشناسی، توسط نمایندگان مجلس به عنوان علت مسمومیت‌ها مطرح شده است.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/