کد خبر ۱۱۶۶۸۹ ۲۹۸ بازدید انتشار : ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۲:۲۷

خطرات کاشت درختان مثمر در فضای شهر

قم‌نا

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای اسلامی شهر قم در حالی می‌گوید که توسعه فضای سبز  باید به سمت کاشت درختان مثمر پیش رود که کاشت این گونه درختان در فضای شهری، علاوه بر اینکه مخاطرات خاص خود را به دنبال دارد؛ از لحاظ قانونی نیز غیرمجاز است.

درختان مثمر در فضای شهری، در فصل ثمر خود مورد استفاده شهروندان به خصوص کودکان قرار می‌گیرند و به همین خاطر این درختان متحمل آسیب‌های جدی از جمله شکسته شدن شاخه‌ها می‌شوند.

افزون بر این، اگر کسی حین استفاده از درختان مثمر آسیب ببینید، شهرداری نیز مقصر شناخته می‌شود که این موضوع، دلیل منع قانونی کاشت درختان مثمر در فضای شهری است.

از طرفی درختان میوه در شهر به عنوان درختان مفید محسوب نمی‌شوند؛ چرا که عمر مفید آن‌ها کم و میزبان انواع آفات از جمله کنه، شپشک و ... هستند.

قابل توجه اینکه درختان موجود در حاشیه معابر و فضای شهر، آلاینده‌های زیست‌محیطی و دود خودروها را به خود جذب کرده و بر اساس آزمایشات صورت گرفته، میزان سرب موجود در برگ و میوه‌های آنان بیش از حد مجاز است؛ لذا استفاده از برگ و میوه‌های این درختان مشکلات گوارشی و جسمی نظیر سرطان را به دنبال خواهد داشت.

معضل ذکر شده آخر در کلانشهرهایی نظیر قم، حادتر از سایر نقاط است و جالب اینکه چندی پیش یک شرکت که در زمینه تولید مایع بخور اکالیپتوس فعالیت دارد؛ در همان ابتدای کار، قرارداد خود با شهرداری قم را به دلیل میزان بالای سرب موجود در برگ‌های این درخت فسخ کرد.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/