کد خبر ۱۱۷۳۳۰ ۸۵ بازدید انتشار : ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۱۵:۰۸
امام جمعه قم:

نه تنها قم بلکه جهان اسلام مدیون حضرت معصومه(س) است

امام جمعه قم گفت: حضرت معصومه(س) با هدایت های امام رضا(ع) ماموریت خود را به سرانجام رساند و از تاریخ ورود ایشان به قم نه تنها این شهر و ایران، بلکه جهان اسلام مدیون ایشان هستند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری مهر، آیت الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های نماز جمعه قم با تبریک فرا رسیدن میلاد حضرت معصومه (س) اظهار داشت: بانوی کرامت با هدایت‌های امام هشتم بار امانتی که به دوش داشت را به سرمنزل مقصود رساند و از تاریخ ورود ایشان به قم نه تنها قم و ایران، بلکه جهان اسلام مدیون ایشان هستند.

وی‌گفت: محبان اهل بیت در دهه کرامت که از میلاد حضرت معصومه (س) تا میلاد امام رضا (ع) است را جشن می‌گیرند و به تبیین این شخصیت‌های الهی می‌پردازند.

امام جمعه قم افزود: با توجه به نامگذاری روز میلاد حضرت معصومه (س) به نام روز دختر و از سویی دیگر توجه به امر موضوع عفاف و حجاب لازم است این مسئله در ابعاد مختلف به صورت مکرر از نظر تبیینی و اجرایی مورد توجه قرار گیرد.

تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) ادامه داد: باید به صورت هوشمندانه و هنرمندانه به این اصل شرعی و الهی که البته اصلی قانون است نیز باید توجه داشت و با کسانی که در این زمینه بی قانونی می‌کنند بر اساس آنچه در قانون آمده است باید برخورد شود.

تولیت حرم بانوی کرامت بیان داشت: کسانی که با اسلام سر و کاری ندارند و فقط به ایرانی بودن خود می‌اندیشیدند، بدانند که در تاریخ ایران بی بندوباری جایی نداشته است و برای نمونه در شاهنامه فردوسی از زنان ایران باستان در پوشش خاصی سخن به میان آمده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری ابراز داشت: حجاب و عفاف امری شخصی و فردی نیست که کسی بگوید به بی حجابی اش به کسی دیگر ربطی ندارد که متأسفانه این نگاه غلط و آسیب زا به نوع نگاه مدیران و نخبگان جامعه بر می‌گردد که در طول این سال‌ها حجاب و عفاف را امری شخصی نشان دادند و نسبت به این واجب الهی نه تنها امر به معروف و نهی از منکر نمی‌کنند، بلکه از خود وادادگی نیز نشان می‌دهند و این امر از لوازم حضور زنان در جامعه و صیانت بخش مردان و زنان در اجتماع است.

وی در بخش دیگری از خطبه‌های نماز جمعه گفت: جمعیت مسئله مهمی است و تلاش برای افزایش نسل جوان و افزایش جمعیت از ضروری‌ترین مأموریت‌های مسئولان و آحاد جامعه است که برای آینده این کشور تأثیرگذار است و موانع فرزند آوری باید شناسایی و برطرف شوند و مشکلات اقتصادی جوانان، هزینه‌های معیشتی، بیکاری و هزینه‌های بالای بارداری و جلوگیری از سقط جنین در دستور کار باشد.

خطیب جمعه قم عنوان داشت: برگزاری نمایشگاه کتاب را باید بهار کتاب نامید و کسی نباید تصور کند با ابزارهای جدید امروزی، کتاب منزوی خواهد شد، بلکه کتاب اثر بخشی خود را همچنان خواهد داشت و رهبر معظم انقلاب پرچمدار کتاب و کتابخوانی است که در بازدید از نمایشگاه فرمودند این نمایشگاه شوق آور است.

آیت الله سعیدی در خصوص بهینه سازی مصرف انرژی گفت: برای تحقق شعار سال به رشد اقتصادی ۸ درصدی نیاز داریم، چرا که ما در کشور مشکل معیشتی و رفاه خانوارها را داریم و از سویی دیگر ارتقا جایگاه ایران در منطقه نیازمند رشد اقتصادی است.

وی با بیان اینکه در کشور نیروی انسانی متخصص زیاد داریم افزود: این نیروها شغل نیاز دارند که اگر شغل نباشد بیکاری افزایش می‌یابد و جوانان ما امروز شغل و امکان پیشرفت علمی را انتظار دارد که اگر رشد اقتصادی نباشد نمی‌توان در این عرصه موفق بود و امروز ایران در زمینه بهره وری آب و انرژی وضع خوبی ندارد.

تولیت حرم مطهر حضرت معصومه (س) با اشاره به سوم خرداد سالروز آزادسازی خرمشهر نیز بیان داشت: آزادی خرمشهر پایان توهم فتح تهران از سوی بعثی‌ها و صدام بود و بعثی‌ها بعد از اشغال خرمشهر بر در و دیوار نوشته بودند آمده ایم تا بمانیم که جوانان در میدان ماندند و مقاومت کردند و کاری کردند که دشمن بعثی آرزوی خود را به گور بردند.

وی افزود: آزادی خرمشهر ضربه بزرگی را به دشمن زد و پایان توهم دشمنانی بود که به شکست ایران و نظام جمهوری اسلامی دلبسته بودند و بزرگترین درس آزادی خرمشهر این است که مقاومت هزینه کمتری نسبت به تسلیم دارد.

خطیب جمعه قم با اشاره به در پیش بودن موسم حج بیان داشت: هدف از برگزاری حج که فریضه اجتماعی و الهی است، نزدیک شدن دل‌های امت اسلام و ایستادگی در برابر ظلم و ستمی استکبار است و امت اسلام و حجاج باید از مسائل مهم و ضروری دنیا به خصوص از احوال مسلمین مطلع شوند، چرا که عدم اطلاع از این شرایط موجب انحراف در حرکت امت اسلام می‌شود.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/