کد خبر ۱۱۷۴۷۱ ۷۲ بازدید انتشار : ۳ خرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۹:۳۸

رسالت کانون‌های مساجد تربیت نیروی انقلابی است

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه عده ای کار دینی و معنوی انجام می‌دهند اما تک بعدی عمل کرده و در بزنگاه‌ها خروجی لازم را ندارند گفت: کار کانون‌های مساجد علاوه بر تربیت دینی، پرورش نیروهای انقلابی و متعهد است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم‌نا) به نقل از خبرگزاری فارس، آیت الله حسینی بوشهری امروز در دیدار حجت الاسلام حیدری مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم، ضمن تبریک ایام دهه کرامت با اشاره به جایگاه مسجد تصریح کرد:مسجد خانه خداست و مقدس ترین مکان در کره زمین است.

وی با بیان اینکه بخش عظیمی از توفیقاتی که نصیب دست اندرکاران مسجد می شود بواسطه انتصاب به خانه خداست افزود: وقتی در مسجد و برای مسجد خدمت می کنیم خدا نیز در این مسیر کمک می کند و بخش زیادی از مسیر به خودی خود طی شده است.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه مسجد با هیچ یک از مراکز تربیتی و آموزشی قابل قیاس نیست گفت: در برهه ای از انقلاب مسجد ها رها شدند و امور تربیتی به بیرون از مسجد سپرده شد؛ جای مسجد را با آموزشگاه ها و فرهنگسراها و ...عوض کردیم و این اشتباه بود.

وی پس از شنیدن گزارش فعالیت های ستاد کانون های مساجد قم و بویژه کادر سازی از نوجوانان در مسجد و تربیت نیروهای مذهبی، انقلابی و متعهد برای آینده انقلاب گفت: نام کانون های فرهنگی هنری مساجد، نامی آشنا بوده و با کارکردهای آن آشنا هستم، اما این نگاه جدید تا رسیدن به نتیجه مطلوب قابل توجه و پیگیری است.

امام جمعه قم ادامه داد: حال که نگاه به مسجد به جایگاه اصلی خود برگشته است، باید کار را جدی گرفته و سازو کارهای مناسب با این نگاه را فراهم کرد و از این ظرفیت خدادادی در پیشبرد اهداف دینی و تربیتی و حفظ جوانان و نوجوانان از دام های پیش رو استفاده کرد تا آینده خوبی هم برای نوجوان و هم آینده کشور رقم زده شود.

رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه با بیان اینکه عده ای کار دینی و معنوی انجام می دهند، اما تک بعدی رشد کرده و در بزنگاه ها خروجی لازم را ندارند گفت: کار شما در کانون های مساجد ارزشمند است چراکه هم نسبت به تربیت دینی و اعتقادی اهتمام دارید و هم افرادی را تربیت می کنید که در بحران ها بتوانند ایستادگی کنند و نلغزند و دیگران را نیز از لغزش نجات دهند.

آیت الله حسینی بوشهری در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بحث فعالیت طلاب جوان در مساجد و کانون های فرهنگی هنری گفت: ما از این کار استقبال می کنیم، چرا که معتقدیم طلاب از همان جوانی و نوجوانی باید در دامنه مسئولیت خود رشد کنند و این کمک بزرگی به حوزه و آینده حوزه است.

وی با بیان اینکه هنر کانون های مساجد ایجاد انسجام در مسجد است گفت:در راه تربیت بچه های مسجدی از ناملایمات نهراسید، وقتی نگاهتان بلند باشد کار و نتیجه آن را خواهید دید.

*45 هزار دانش‌آموز در 300 مرکز ساماندهی می‌شوند

همچنین، حجت الاسلام والمسلمین محمدرضا حیدری مدیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم در این دیدار، با اشاره به جایگاه تربیتی مسجد گفت: در فضای مسجد و کانون های مساجد توانستیم بستری را آماده کنیم تا بتوان از ظرفیت حداقل 800 طلبه جوان در مسجد استفاده کرد بخصوص در اوقات فراغت که قرار است ۴۵ هزار دانش آموز در ۳۰۰ پایگاه اوقات فراغت فعالیت و رشد کنند و این مطالبه ای است که ما از حوزه داریم.

وی با اشاره به اینکه کانون های فرهنگی هنری مساجد متولی امر فرهنگ و هنر در مسجد بوده و مخاطبان آن کودکان و نوجوانان هستند افزود:در حال حاضر ۴۲۹ کانون فرهنگی هنری در مساجد استان قم فعال هستند.

وی با ارائه گزارشی از فعالیت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم گفت: حدود ۷ ماه است که در خدمت کانون های مساجد قم هستم و در این مدت برنامه های مختلفی را مبتنی بر راهبرد ترسیم کرده ایم.

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: در این مدت توانستیم برنامه های مختلفی را در ساحت های هویت بخشی، ساماندهی و توانمندسازی، شبکه سازی و هم افزایی تعریف و اجرا کنیم.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری افزود: آموزش های هشت گانه، عضویت در یکی از انجمن های تخصصی، حضور در برنامه های تد (هم افزایی و انتقال تجارب) و مشارکت در عملیات های مشترک بین کانونی، چهار مرحله ای است که در حال انجام است.

حجت الاسلام والمسلمین حیدری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه یکی از عملیات هایی که دغدغه ستاد کانون های مساجد و مدیران دراستان بود بحث کادر نوجوانان است، افزود: بحث تشکیل کادر نوجوان در کانون های مساجد با استقبال مواجه شد و تا امروز موفق به کادرسازی در ۱۴۰ کانون  شده ایم که شامل ۱۵۰۰ نوجوان مسجدی فعال می شود.


مدیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان قم ادامه داد: بعد از ساماندهی این ۱۵۰۰ کادر نوجوان، کار را را رها نکردیم بلکه پیوست هایی را در ساحت های مختلف مبتنی بر منویات مقام معظم رهبری برای این برنامه تعریف کردیم، از جمله پیوست تحصیلی، پیوست تهذیب، پیوست مطالعه و کتابخوانی، کارورزی تشکیلاتی، ورزش، اردو و هسته های تربیت محور و غیره که می تواند در راستای اعتلا و ارتقا کانون ها و فعالیت های آنان موثر باشد.

وی با بیان اینکه یکی دیگر از اهداف تشکیل کادر نوجوان در کانون ها هویت بخشی به نوجوانان بر اساس منویات مقام معظم رهبری بود گفت: امیدواریم بر اساس برنامه ریزی های انجام شده بتوانیم مدیران فرهنگی تراز انقلاب را در سطح ملی و استانی برای آینده در مسجد تربیت کنیم.

مدیرستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد استان قم ادامه داد: برگزاری اردو، اعتکاف، همایش، کلاس های تخصصی و حضور میدانی در مساجد و کانون ها از جمله برنامه های تربیتی است که برای کادر نوجوان کانون در نظر گرفته و اجرا می شود.

وی با بیان اینکه تا کنون بیش از ۷۰ بازدید از کانون ها داشته و با امام جماعت و کادر کانون جلسه برگزار کرده ایم گفت: بر خلاف سیاه نمایی هایی که در خصوص مساجد و عدم حضور جوانان و نوجوانان در مساجد می شود آنچه که ما در مساجد دیدیم حضور فعال و پررنگ نوجوانان در مساجد است که باید برای آنان برنامه داشت.

https://t.me/qomna_com

https://www.instagram.com/qomna_com/