کد خبر ۳۱۷۶۳ ۱۳۸۵ بازدید انتشار : ۴ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۸:۳۲
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه استان قم :

رساله حقوق امام سجاد (ع) ارزشمندترین متون شیعی است

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: بسیاری از معارفی که مربوط به حقوق و خانواده بود توسط امام سجاد (ع) بازگو شد، رساله حقوق امام سجاد (ع) یکی از متون ارزشمندی است که نزد شیعیان وجود دارد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد غروی اظهار داشت :

با اشاره به فرا رسیدن سال روز شهادت امام سجاد (ع) اظهار داشت: امام سجاد (ع) در مقطع بسیار ویژه‌ای زندگی کردند و حدود 30 سال پس از شهادت امام حسین (ع) و واقعه کربلا امامت شیعیان را بر عهده داشتند و در این زمینه رنج و سختی‌های زیادی را متحمل شدند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با اشاره به اقدامات امام سجاد (ع) در زمینه نشر علوم دینی افزود: امام باقر (ع) به دلیل بیماری که برایشان عارض شد و شدت پیدا کرد در جریان عاشورا حضور نداشت و در اصل برای حفظ اسلام به معنای واقعی و مدیریت فرهنگ عاشورا حفظ شدند.

غروی با اشاره به خطبه‌های آتشین امام سجاد (ع) علیه حکومت بنی امیه بیان کرد: در زمان اسارت امام سجاد (ع) در کوفه و شام و در جایی که تشخیص می‌دادند که جای سخن گفتن است به بیان ظلم‌های بنی امیه پرداخت و هیچ ملاحظه‌ای در این زمینه انجام نداد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه امام سجاد (ع) برای نشر معارف اهل بیت (ع) و تبیین واقعه عاشورا اقدام به کادرسازی کرد عنوان کرد: امام زین العابدین (ع) به مناسبت‌های مختلف واقعه عاشورا را برای جامعه بازگو و بیان می‌کرد و نوع برخورد ایشان با وقایع عاشورا نگه دارنده نهضت کربلا بود و حاکی از جرم‌هایی بود که بنی امیه در حق اباعبدالله (ع) انجام داده است.

غروی با بیان اینکه بالاترین معارف اهل بیت (ع) به صورت دعا و مناجات توسط امام زین العابدین (ع) بازگو شده است تصریح کرد: بسیاری از معارفی که مربوط به حقوق و خانواده بود توسط امام سجاد (ع) بازگو شد، رساله حقوق امام سجاد (ع) یکی از متون ارزشمندی است که نزد شیعیان وجود دارد.

وی گفت: دعای مکارم الاخلاق مجموعه‌ای از بلندترین مفاهیم اخلاقی است که یادگار ماندگاری از امام زین العابدین (ع) است که به دست شیعیان رسیده، امام سجاد (ع) غیر از حمایت از تشیع و کادرسازی که در این راستا انجام دادند معارف بلند الهی و اخلاقی و معنوی را در زمانی که خلأ گسترده‌ای وجود داشت نشر دادند.

استاد حوزه علمیه با تاکید بر روشن گری جامعه و نشر معارف اهل بیت (ع) توسط امام باقر (ع) بیان کرد: امام زین العابدین (ع) علاوه بر اینکه مظلومیت عاشورا رابه سراسر عالم منتقل کرد و چهره واقعی بنی امیه را به مردم نشان داد بالاترین معارف اخلاقی و معنوی را به صورت دعا نشر داد و با کادرسازی زمینه را برای تحول علمی دوران امام باقر (ع) و امام صادق (ع) فراهم کرد.