کد خبر ۳۵۲۳۳ ۲۵۸۵ بازدید انتشار : ۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۳۷
در يك يادداشت صورت گرفت:

تحليل يامين پور از نتايج انتخابات استان قم

مهمترین تحلیل جانبی از این اتفاق، شکست رییس مجلس حامی دولت از یکی از جدی ترین منتقدان برجام است. آنهم در شهری که فرهیخته ترین شهر کشور با ده ها هزار دانشجو و طلبه است. انتخابات قم یکی از پیچیده ترین و نفس گیر ترین انتخابات های ایران است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبرقم (قم نا)، وحيد يامين پور در نوشتاري به تحليل نتايج انتخابات استان قم پرداخت كه به شرح زير است:

1- لاریجانی در قم دوم شد! این خبر به اندازه ی کل انتخابات ارزش خبری دارد. علی لاریجانی که توامان در لیست اصلاح طلبان و جامعه مدرسین بود با بیش از 100 هزار رای کاهش نسبت به دور قبل، رتبه ی اول را به رقیب مورد حمایت جبهه پایداری و اصولگرایان واگذار کرد. این بدان معناست که لاریجانی در دور بعد انتخابات مجلس به هیچ وجه از حوزه ی انتخابیه ی قم کاندیدا نخواهد بود.

2- مهمترین تحلیل جانبی از این اتفاق، شکست رییس مجلس حامی دولت از یکی از جدی ترین منتقدان برجام است. آنهم در شهری که فرهیخته ترین شهر کشور با ده ها هزار دانشجو و طلبه است. انتخابات قم یکی از پیچیده ترین و نفس گیر ترین انتخابات های ایران است. پیش از این جریان ها و اقشار انقلابی قم علی الخصوص طلاب انقلابی نسبت به اثرگذاری کار فرهنگی و گفتمانی بر نتایج آراء تردید داشتند. لیکن کاهش غیرعادی آراء علی لاریجانی بیش از همه این اعتماد به نفس را برای منتقدان او به بار آورد که بتوانند برای همیشه در صحنه رقابت های انتخاباتی قم به عنوان مهمترین عامل حاضر باشند.


3-  اما اتفاق مهم دیگر تحلیل کنش سیاسی جامعه مدرسین است. اهالی قم و بلکه عموم متدینین علیرغم احترام فوق العاده ای که برای این نهاد انقلابی قائلند، از تصمیم آن در این انتخابات متحیر بودند و در آراء به آن واکنش منفی نشان دادند. تصمیمی که ظاهرا در غیاب رییس جامعه مدرسین و بسیاری از اعضای معتبر آن اتخاذ شده بود. مشترک بودن برخی اعضای لیست جامعه مدرسین و اصلاح طلبان قم، چه تلقی را برای عموم متدینین ایجاد می کند؟ هیچ نهادی نمی تواند جایگاه و مرجعیت جامعه مدرسین را در میان متشرعین بگیرد؛ ولی به نظر می رسد عده ای درصدد هستند با تصمیم سازی های شائبه برانگیز به این جایگاه آسیب بزنند و شاید راه را برای نهادهای موازی دیگری چون نشست های دوره ای اساتید باز کنند!