کد خبر ۳۶۱۵۵ ۶۸۴ بازدید انتشار : ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۳

درخشش بانوان ورزشکار قم در میادین برون‌مرزی با سرانه ورزشی 43 سانتی‌متر

بانوان ورزشکار قم پیشرفت‌های قابل ملاحظه‌ای در ورزش قهرمانی داشته و موفقیت‌های متعددی برای ورزش قم از میادین مختلف داخلی و برون‌مرزی کسب کرده‌اند اما محدودیت‌هایی نیز دارند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،اگر چه هنوز آنچنان که باید و شاید امکانات و فضاهای ورزشی مورد نیاز برای ورزش بانوان قم فراهم نیست اما بانوان توانمند ورزش قم با عشق و علاقه‌ای که به فعالیت در این عرصه مهم اجتماعی نشان می‌دهند، موانع را کنار زده و در جاده موفقیت حرکت می‌کنند.

در حالی که سرانه هدف ورزش کشور یک متر مربع برای هر نفر است، استان قم هم اکنون با این سرانه فاصله دارد و مسئولین ورزش این استان تلاش می‌کنند با پشتیبانی‌ مسئولان استان قم و وزارت ورزش و جوانان اقدامات منسجم‌تری برای توسعه سرانه فضاهای ورزشی قم انجام بدهند.

43 سانتی‌متر سرانه فضای ورزش قم و تداوم محدودیت‌ها برای بانوان

مسئول امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم در نخستین سوژه این گزارش است و سیده‌لیلا عنبری در این باره می‌گوید: یکی از موضوعاتی که در سال‌های اخیر همواره برای رفع مشکلات و محدودیت‌های ورزش بانوان قم مورد توجه بوده موضوع سرانه فضاهای ورزشی است که هنوز هم اندک به نظر می‌رسد اما مجموعه استان قم نیز از نظر سرانه فضاهای ورزشی هم اکنون دارای 43 سانتی‌متر است.

این در حالی است که بانوان ورزشکار قم هنوز به صورت صد در صدی یک مجموعه ورزشی کامل که تمام امکانات و فضاهای روباز و سرپوشیده اختصاصی را شامل باشد در اختیار ندارند اما در هر صورت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و در رقابت‌های داخلی و برون‌مرزی برای ورزش قم افتخار کسب می‌کنند.

به غیر از سالن و استخر نرگس در منطقه صدوق قم که ویژه بانوان ورزشکار و علاقمند به ورزش است دیگر اماکن ورزشی قم مطابق مرسوم تنها در نوبت صبح به فعالیت ورزشی بانوان قمی اختصاص دارد و در سایر اوقات در اختیار ورش آقایان است.

دو و میدانی از رشته‌های موفق ورزش بانوان قم به شمار می‌رود و وقتی راجع به وضعیت امکانات و فضای ورزشی از فعالان این رشته ورزشی می‌پرسیم عنوان می‌کنند دو و میدانی‌‌کاران هنوز در مرکز شهر مکان اختصاصی برای فعالیت‌های تمرینی و مسابقات خود ندارند و برای تمرین و مسابقه باید کیلومترها به بیرون از شهر قم بروند.

اما هیچ‌یک از این محدودیت‌ها مانع از پیشرفت بانوان ورزشکار قم در عرصه‌های مختلف ورزش نشده است و بانوان توانمند ورزش قم در سال 94 از رقابت‌های مختلف برون‌مرزی اعم از بین‌المللی، آسیایی و جهانی موفقیت‌های ارزنده‌ای برای ورزش قم کسب کرده‌اند.

درخشش بانوان ورزشکار قم در میادین آسیایی و جهانی

کسب مدال از مسابقات ورزشی بیماران خاص قهرمانی جهان در آرژانتین، به دست‌ آوردن نخستین مدال تاریخ تیراندازی قم از رقابت‌های قهرمانی آسیا به رنگ نقره، کسب مدال‌های رنگارنگ از رشته‌های رزمی نظیر کاراته، تکواندو، ووشو و به دست آوردن مقام‌های تیمی در رشته‌های والیبال، سافت‌بال، بسکتبال، تنیس، هندبال، فوتسال، فوتبال، تنیس روی‌میز و چند رشته دیگر از جمله دستاوردهای ورزش قم به شمار می‌روند.

مسئول امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم می‌گوید: در سال قبل نتیجه حضور بانوان توانمند ورزش قم در رقابت‌های گوناگون داخلی و خارجی کسب بیش از 120 عنوان تیمی و انفرادی بود و از رقابت‌های برو‌ن‌مرزی نیز مدال‌های با ارزشی کسب کردیم.

سیده‌لیلا عنبری با تشریح موقعیت ورزش بانوان قم در بخش‌های قهرمانی و همگانی سال 94، می‌افزاید: بر اساس آمار به ثبت رسیده در هیأت پزشکی ورزشی استان قم تعداد جمعیت ورزشکاران سازمان یافته ورزش قم در بخش بانوان بیش از 10 هزار نفر است و خوشبختانه با نگاه مهربان‌تری که در سال‌های اخیر به ورزش بانوان قم صورت گرفته شاهد تحولات قابل ملاحظه‌ای در ورزش بانوان هستیم.

بیش از 100 رقابت داخلی و خارجی میزبان بانوان ورزشکار قم

در سال قبل بانوان قمی موفق به کسب 120  عنوان و مدال از رقابت‌های مختلف شده‌اند در حالی که از این تعداد موفقیت، 88 عنوان در سطح کشور، یک موفقیت در سطح آسیا و دو عنوان جهانی همراه با 21  مدال از میادین بین‌المللی نصیب ورزش قم شده است.

در کنار این موفقیت‌های ارزنده که نشان می‌دهد بانوان قم در صورت توجه بیشتر و برخورداری از امکانات بهتر می‌توانند پا به پای آقایان برای استان قم افتخار کسب کنند، بانوان توانمند ورزشکار قم در مسابقات تیمی ورزش زنان ایران نیز هشت عنوان ارزنده به نام قم ثبت کرده‌اند.

تشکیل 74 دوره‌ مربیگری و داوری و برپایی کارگاه‌های آموزشی ویژه بانوان قم

طاهره غفاری کارشناس ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم در خصوص وضعیت آموزش ورزش بانوان قم می‌گوید: یکی از نیازهای ضروری امروز ورزش استان قم برخورداری از دانش روز ورزش کشور و جهان است.

وی می‌گوید: امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم در بخش آموزش سعی کرده هم مدیریت و هم اقدامات خوبی انجام بدهد، به طوری‌ که بیش از 70 دوره آموزشی در قالب کارگاه‌های دانش‌افزایی و دوره‌های مربیگری و داوری به شکل تئوری و عملی ویژه ورزش بانوان قم برگزار شده است.

کارشناس ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم اظهار کرد: در این زمینه تعداد 10 دوره مربیگری، هشت دوره‌ داوری، 56 کارگاه‌ دانش‌افزایی تخصصی به صورت اختصاصی برای بانوان قم برگزار شده تا دانش مربیان و نیروی انسانی مرتبط با ورزش بانوان در این استان با ورزش روز ایران و جهان مطابقت کند.

وی بیان کرد: همچنین مقاله زهره فلاح کارشناس ارشد ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم با موضوع تاثیر فعالیت‌های ورزشی بر میزان انحرافات اجتماعی جوانان شهر قم در نهمین همایش بین‌المللی ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه شهید بهشتی تهران به صورت سخنرانی در حضور کارشناسان و متخصصین برجسته ورزشی ارائه و حائز رتبه برتر شد تا مورد تقدیر قرار بگیرد و افتخاری دیگر برای جامعه ورزش بانوان استان قم در سال 94 شکل بگیرد.

حضور بیش از 20 ورزشکار بانوی قمی در اردوی تیم های ملی

مسئول امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم می‌گوید: دعوت نزدیک به 30 ورزشکار بخش بانوان قم به اردوی تیم‌های ملی نشان می‌دهد که در قم وضعیت ورزش قهرمانی ویژه خانم‌ها وضعیت نسبتا خوبی دارد و از این تعداد، هشت ملی‌پوش پیراهن تیم‌های ملی ورزش بانوان ایران را در مسابقات بین‌المللی، آسیایی  و جهانی سا‌ل‌های 2015 و 2016 بر تن کرده‌اند، تیراندازی قم در بخش بانوان نخستین‌بار ملی‌پوش معرفی کرد، هندبال پنج نماینده از تیم هدف‌پویان جوان قم در مسابقات قهرمانی آسیا داشت و در سایر رشته‌ها نیز نفرات زیادی از بانوان قم عضو تیم‌های ملی شدند.

از جمله عناوین این است که تیم طناب‌کشی بانوان قم در رقابت‌های قهرمانی کشور بار دیگر بین سه تیم برتر قرار گرفت، در سپک‌تاکرا بانوان قم همچنان مدعی جزو تیم‌های اول تا سوم کشور هستند، در هندبال بانوان قمی نخستین حضور در لیگ برتر هندبال زنان ایران را تجربه کردند.

در رشته‌های ورزشی انفرادی نظیر ووشو، تکواندو، کاراته‌، جودو، تنیس، بدمینتون، ژیمناستیک، دو و میدانی و چند رشته دیگر نیز بانوان قمی در سال 94 توانستند در رقابت‌های کشوری اعم از لیگ و قهرمانی ایران عناوین و افتخارات متعددی را برای ورزش قم به ارمغان بیاورند.

کسب نخستین مدال آسیایی تیراندازی توسط بانوان قم

حسین مهره‌ساز رئیس هیأت تیراندازی استان قم راجع به موفقیت ارزنده‌ای که این هیأت در سال قبل نصیب ورزش قم کرد، می‌گوید: یکی از مهمترین دستاوردها برای ورزش بانوان قم در سال 94 کسب نخستین مدال آسیایی در رشته تیراندازی بود و سیده‌رویا صبح‌خیز در ترکیب تیم ملی تیراندازی دختران رده سنی نوجوانان کشورمان به رقابت‌های آسیایی در هند اعزام شد و برای نخستین‌بار تیراندازی قم را صاحب نشان نقره آسیا کرد.

وی خاطرنشان می‌کند: تعامل بسیار خوبی با امور بانوان اداره کل ورزش و جوانان استان قم داریم و تیراندازی قم با توجه به سرمایه‌گذاری روی رده‌های سنی پایه و حمایت‌های خوبی که اداره کل و بخش خصوصی انجام داد در لیگ دسته اول بانوان ایران تیم‌داری کرد و در بخش بانوان یک ملی‌پوش دیگر به نام مینا روحیان را نیز معرفی کرده است.

حضور 18 تیم باشگاهی در لیگ و میزبانی قم از مسابقات بانوان کشور

در سالی که به تازگی سپری شده است تعداد 18 تیم به نمایندگی از ورزش بانوان قم در لیگ‌های باشگاهی ورزش ایران حضور یافته‌اند و و تیم‌های ورزشی بانوان قم پنج میزبانی مسابقات قهرمانی کشور و همین تعداد میزبانی مسابقات لیگ باشگاه‌های کشور را انجام داده‌اند.

نایب‌رئیس هیأت ووشو استان قم در این باره می‌گوید: یکی از مهمترین مسابقاتی که در سال قبل به میزبانی استان قم به انجام رسید رقابت‌های ووشو قهرمانی کشور در بخش بانوان بود که در بهمن ماه سال 94 با حضور چهره‌های شاخص کشور در سالن ورزشی هلال‌احمر قم برگزار شد تا برترین‌ها به اردوی تیم ملی ایران راه یابند.

مریم منصوریان اظهار کرد: در این رقابت‌ها تمام ووشوکاران مطرح کشور حضور داشتند و با توجه به اینکه تیم ملی کشورمان در راه اعزام به رقابت‌های جهانی و آسیایی و همچنین المپیک 2016 است سطح مسابقات بالا بود و خوشبختانه تیم قم نیز در دو وزن بخش ساندا و یک فرم قسمت تالو به سه مدال نقره و برنز مدال دست یافت.

ورزش بانوان قم از حمایت بخش خصوصی برخوردار نیست

بانوان والیبالیست قم در ترکیب تیم مجتمع ایرانیان این استان در سال قبل میزبان دور برگشت مرحله مقدماتی و همچنین مرحله نهایی رقابت‌های لیگ دسته اول والیبال زنان باشگاه‌های ایران بودند و با کسب مقام سوم جواز صعود به رقابت‌های لیگ برتر والیبال باشگاه‌های کشور در سال 95 را نیز به دست آوردند.

ندا زمانی سرمربی تیم والیبال بانوان مجتمع ایرانیان قم می‌گوید: ورزش قم در بخش بانوان چندان از حمایت بخش خصوصی برخوردار نیست و اگر حمایت این مجتمع نبود قطعا ما نمی‌توانستیم در لیگ شرکت کنیم، اما حمایت شدیم و با روحیه کار کردیم و با کسب مجوز صعود به لیگ برتر هم والیبال و ورزش قم و هم حامی مالی خود را سرافراز کردیم و امیدوارم که از این حمایت‌ها در بخش بانوان بیشتر شاهد باشیم.

منبع:فارس