کد خبر ۳۶۷۵۵ ۳۴۶۸ بازدید انتشار : ۵ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۲۷

اهمیت آموزش زبان های غیر انگلیسی

سید روح اله حمزه زاده موسوی :
آینه گر عیب تو بنمود راست       خود شکن آیینه شکستن خطاست
 
فرامین رهبر فرزانه انقلاب همواره در لبه خطرناک ترین پرتگاه ها و در خم پر حادثه ترین کمین گاه های دشمنان اسلام و ایران، ره گشای مشکلات و تنگناهای مردم و دولت این مرز و بوم بوده است. دوست و دشمن اذعان داشته و دارند که رهبر معظم انقلاب در کنار دو رکن اساسی دیگر یعنی اسلام و قرآن و زبان و ادبیات پارسی مایه اتحاد و شکست ناپذیری این ملت بزرگ و قدرتمند می باشند. و الحق و الانصاف این سه رکن، جدا ناشدنی بوده و خواهند بود و  تقویت یکی موجب تقویت دیگریست. در طول تاریخ معاصر دشمنان همیشه سعی کرده اند با تضعیف اعتقادات دینی، زبان فارسی و مرجعیت دینی اتحاد این ملت قدرتمند را از بین ببرندکه در سایه توجهات حضرات معصومین همیشه ناکام مانده اند. 
 
اهمیت آموزش زبان های غیر انگلیسی
 
سخنان اخیر رهبر معظم در مورد اصرار بر ترویج بی رویه زبان انگلیسی بار دیگر نشان داد که ایشان بر همه مسائل مهم فرهنگی و اجتماعی کشور در کنار مسائل اقتصادی و سیاسی و ... آگاهی و اشراف کامل دارند. همه می دانیم که ایشان خود با زبان انگلیسی آشنایی کامل دارند و همانطورکه خودشان تاکید فرمودند هیچ مخالفتی با آموزش زبان انگلیسی ندارند بلکه منظورشان هشدار در مورد نفوذ و تسلط فرهنگ غرب از راه آموزش بی رویه زبان انگلیسی است. 
 
همچون همیشه سخنان ایشان بسیار حکیمانه و به جا و مانند پدری که راه و چاه را به فرزند نوجوانش نشان می دهد دلسوزانه بود. به دلیل اینکه زبان بخشی جدایی ناپذیر از فرهنگ می باشد، تسلط زبانی اغلب به صورت تسلط فرهنگی نمود می یابد و نتیجه تسلط فرهنگی تسلیم همه جانبه یک ملت در مقابل خواسته ها و زورگویی های قدرت های استکباری می شود و این خطری است که رهبر انقلاب ما را از آن بر حذر می دارند. بعضی از افراد که در سطح دنیا به مساله آموزش زبان انگلیسی اشتغال دارند بیشتر دغدغه شان ترویج فرهنگ غربی است تا آموزش زبان انگلیسی، و به این صورت این زبان به دروازه ورود فرهنگ آمریکایی تبدیل می شود. امپریالیسم جهانی در طول دوران گسترش نفوذ اقتصادی وسیاسی خود در کشورها همیشه سعی کرده است که ابتدا با گسترش و نفوذ فرهنگی که از مهمترین ابزار آن ترویج زبان انگلیسی بوده به اهداف شوم استعماری خود دست یابد.
 
 در شبه قاره هند آنقدر زبان انگلیسی را ترویج داده اند که دیگر فرهنگ حاکم بر هند، به فرهنگ کاملا غربی تبدیل شده است و دیگر انگلیسی در این کشور، زبان بیگانه نیست بلکه زبان دوم مردم می باشد. در حقیقت یک ملت بزرگ با بیش از یک میلیارد و سیصد میلیون نفر جمعیت کاملا دچار خود بیگانگی فرهنگی شده و در همه جنبه ها مقلد فرهنگ غرب می باشد. و حتما بسیاری نمی توانند باور کنند که زبان فارسی صدها سال زبان رسمی کشور هندوستان بوده است. انگلیسی ها بزرگترین مشکل خودشان در سیطره به این کشور ثروتمند را فرهنگ آمیخته به زبان و ادبیات فارسی می دانستند به این دلیل که روح این زبان آمیخته با حماسه است و تا زمانی که مردم یک کشور اشعار فردوسی و سعدی را زمزمه کنند هرگز در مقابل زورگویان عالم سر تعظیم فرو نخواهند آورد. کمپانی هند شرقی در اولین قدم برای الحاق هندوستان به خاک بریتانیا، ابتدا زبان رسمی هند را که فارسی بود به اردو تغییر داد و بعدها انگلیسی زبان رسمی هند اعلام شد. رهبر معظم انقلاب در سال ۱۳۷۰ به تلاش غرب و به ویژه انگلیس برای از بین بردن زبان فارسی در هند اشاره فرموده و ایشان بارها به تقویت زبان فارسی همت گمارده اند.
 
از جنبه های دیگری که می توان در فرمایشات رهبر معظم انقلاب در مورد آموزش زبان انگلیسی در نظر داشت ایجاد اشتغال برای فارغ التحصیلان رشته های غیر انگلیسی مانند روسی، اسپانیایی، آلمانی، فرانسوی و سایر زبان ها و توسعه صنعت گردشگری و صنایع وابسته می باشد. آموزش سایر زبان ها درمدارس و موسسات غیر دولتی می تواند برای جوانانی که این زبان ها را در دانشگاه فرا گرفته اند، ایجاد اشتغال نموده و در رشد اقتصادی و فرهنگی کشور نیز موثر باشد. این گروه از فارغ التحصیلان می توانند به عنوان مدرس زبان در آموزش و پرورش و در موسسات غیر دولتی به امر آموزش زبان های مختلف بپردازند. همچنین وقتی که تعداد زیادی از جوانان ما با زبان کشورهای بزرگ مثل چین، روسیه، اسپانیا، فرانسه و همچنین زبان عربی آشنا شوند، این یک محرک قوی برای توسعه صنعت گردشگری و درآمدهای کلان این صنعت می شود. 
 
جمعیت زیادی از شیعیان کشورهای عراق، کویت، لبنان، پاکستان و ... هر سال برای زیارت و سیاحت به کشور ما مسافرت می کنند که وجود مترجمی که زبان مادری آن ها را بداند سفر را برایشان بسیار دلپذیرتر می نماید. همچنین کشور ما امکانات زیادی برای جذب گردشگران پزشکی دارد که عدم وجود مترجمان زبده در زبان های مختلف سدی در راه پیشرفت این صنعت می باشد. 
 
شایان ذکر است که در زمینه تجارت، دیگر شرکای تجاری ما کشورهای انگلیسی زبان نیستند و اصولا سوابق آن ها نشان داده که در هیچ زمینه ای قابل اعتماد نبوده و نمی باشند. هم اکنون شرکای تجاری ما بیشتر چینی ها و کشورهای آسیایی هستند که دانستن زبان رسمی آن کشورها برگ برنده بزرگی در دست تاجران ایرانی می باشد. در مورد زبان روسی نیز بایستی خاطر نشان کرد از آنجا که بسیاری از بهترین برنامه نویس ها در صنعت نرم افزار و هک، روس هستند و سایت رسمی اشان هم به زبان روسی است، لذا جوانان و نوجوانان علاقمند به صنعت IT برای ارتباط با آن ها به زبان روسی نیاز دارند. البته این نکته هم حائز اهمیت است که کشور قدرتمند روسیه جزو معدود کشورهایی است که در بیشتر صنایع خودکفا بوده و مقتدرانه در مقابل زیاده خواهی های آمریکا ایستادگی داشته و از بسیاری از جنبه ها با ما هم پیمان می باشد. 
 
در ادامه بد نیست این نکته را متذکر شویم که در خارج از کشور ما هم نگرانی در مورد ترویج لجام گسیخته زبان انگلیسی وجود داشته است. به طوری که از زمان جنگ جهانی دوم بسیاری انگلیسی را زبان رژیم سرمایه داری دانسته اند و در برخی از کشورها هم اکنون فعالیت موسسه آموزشی فرهنگی شورای بریتانیا (British Council) ممنوع بوده و این موسسه هیچ شعبه ای در این کشورها ندارد. در سال 2007 هم در کشور روسیه تمام دفاتر این موسسه برای مدتی تعطیل گردید. در سال های اخیر کتاب ها و مقالات زیادی با موضوع "امپریالیسم زبانی" نوشته شده است که مطالعه آن ها را به دوستان توصیه می نماییم. 
 
در مجتمع آموزشی زبانکده عرفان که در تمامی سطوح سنی از خردسال تا بالاترین سطوح به آموزش زبان های خارجی می پردازد، همیشه فرمایشات مقام معظم رهبری شمع راه ما بوده است. اینجانبان همیشه در همه کارگاه ها، جلسات و دوره های تربیت مدرس زبان به مدرسان توصیه می کنیم که از ترویج فرهنگ منحط غربی خودداری نموده به جای آن فرزندان این مرز و بوم را با جنبه های مثبت فرهنگ آن ها مثل روحیه کار و تلاش، نظم و وقت شناسی، احترام به قانون و ... آشنا کنند. همچنین هدف از دوره های زبان در سطح خردسالان، به هیچ وجه ترویج زبان انگلیسی نیست بلکه  سعی ما بر این است که نو نهالان را با لذت فراگیری یک زبان دیگر آشنا کنیم و آنان را تشویق کنیم که در آینده، به دنبال فراگیری زبان هایی که نیاز خواهند داشت بروند. 
 
یکی از زبان هایی را که رهبر معظم به عنوان نمونه نام بردند زبان اسپانیایی می باشد. اسپانیایی زبان رسمی یا زبان دوم بسیاری از کشورها است. حتی در آمریکا، اسپانیایی به عنوان زبان دوم در مدارس آموزش داده می شود. و بسیاری از کشورهای انقلابی مخالف آمریکا که همفکر ما هستند نیز زبان رسمی اشان اسپانیایی است. برگزاری یک دوره زبان اسپانیایی در موسسه با استقبال خوب به ویژه در بین طلاب جوان مواجه گردید. 
 
هنوز نیاز است که هموطنان ما از اهمیت یادگیری زبان های غیر انگلیسی بیشتر آگاه شوند و نهادهای دولتی از جمله آموزش و پرورش و موسسات غیر دولتی وظیفه دارند پیرو فرمایشات مقام معظم رهبری و نیازهایی که امروز واقعا وجود دارد در امر تشویق کودکان و نوجوانان به یادگیری سایر زبان ها بیش از پیش نهایت تلاش خود را به کار گیرند.
 
سید روح اله حمزه زاده موسوی 
موسس مجتمع آموزشی زبانکده عرفان
اکبر بیگی 
مدیر آموزش مجتمع آموزشی زبانکده عرفان