کد خبر ۳۷۸۶۴ ۱۳۱۱۲ بازدید انتشار : ۲۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۲۱
نرخ کرایه اتوبوس به تاکسی نزدیک می‌شود؛

فرهنگ‌سازی با افزایش کرایه اتوبوس در قم/ کمبود باجه‌های کارت بلیت

شورای شهر قم با ایجاد اختلاف قیمت بالا در پرداخت نقدی و استفاده از کارت بلیت در نرخ کرایه اتوبوس در نظر دارد استفاده از کارت را در سطح شهر فرهنگ‌سازی کند؛ موضوعی که موجب انتقاد شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،  دستگاه اتوبوس شهری در شهر قم از ۲۲ خط مسافران را در سطح شهر جا به جا می‌کنند و بر اساس آمار اعلام شده هر دستگاه اتوبوس روزانه ۷۰۰ مسافر را جا به جا می‌کند که بر این اساس روزانه ۲۰۱ هزار و ۶۰۰ نفر با این وسیله نقلیه در سطح شهر جا به جا می‌شوند.

با توجه به جمعیت یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفری این شهر، می‌توان گفت که یک پنجم مردم قم در ترددهای سطح شهر ترجیح می‌دهند اتوبوس را به عنوان گزینه اول خود برگزینند، گزینه‌ای که این روزها باتصویب شورای شهر قم برای افزایش کرایه نقدی به ۶۰۰ تومان و کارت بلیت به ۳۶۰ تومان اما و اگرهایی را به وجود آورده است آن هم زمانی که حداقل کرایه تاکسی در این شهر ۸۰۰ تومان است.

 نعمت الله عواطف رستمی سخنگوی شورای شهر قم از دلایل تصویب قیمت‌های جدید کرایه اتوبوس واحد در قم می‌گوید. وی با بیان اینکه قیمت‌ها بر اساس آنالیز قیمت تمام شده برای هر مسافر تعیین می‌شود بر این نکته تأکید کرد که قیمت‌ها چندین بار بررسی و به تصویب شورای شهر رسیده است.

وی در ادامه به قیمت بالای کرایه نقدی و تفاوت معنادار آن با قیمت کارت بلیت اشاره و این مسئله را به عنوان اهرمی توصیف کرد که شورای شهر برای گرایش هر چه بیشتر مردم به استفاده از کارت بلیت تعیین شده است.

عواطف رستمی در عین حال بر این موضوع نیز تأکید کرد که سازمان اتوبوسرانی موظف است که باجه‌های شارژ کارت بلیت را در سطح شهر افزایش دهد تا مردم به آسانی بتوانند کارت‌های خود را شارژ کنند.

وی حتی به تبصره‌ای که در مصوبه آمده نیز اشاره داشت مصوبه‌ای که در آن تأکید شده چنانچه دستگاه کارت‌خوان اتوبوسی خراب بود مسافران می‌توانند ۲۰۰ تومان به عنوان کرایه پرداخت کنند.

قیمت رسمی همان ۳۶۰ تومان است

در ادامه عباس ذاکریان یکی دیگر از اعضاء شورای شهر قم ادعای سخنگوی شورای شهر را مطرح کرد و یکی از دلایل افزایش قیمت نقدی به ۶۰۰ تومان را ترغیب مردم برای استفاده از کارت بلیت عنوان کرد.

وی گرچه در ادامه سخنان خود افزایش قیمت کرایه تاکسی و اتوبوس برای هرسال را امری عادی تلقی کرد به این امر اشاره داشت که در لایحه شهرداری قم درخواست افزایش ۲۰ درصدی در بخش کرایه نقدی و ۲۰ درصد در بخش کارت بلیت شده بود که شورای شهر افزایش ۱۰ درصدی در بخش کارت بلیت و ۳۰ درصدی برای کرایه نقدی را تصویب کرده است.

رئیس کمیسیون خدمات شهری شورای شهر قم در عین حال تأکید کرد که قیمت رسمی همان ۳۶۰ تومان است و افرادی که از کارت بلیت استفاده نکنند باید بهای ۶۰۰ تومان را بپردازند تا از این طریق بتوان فرهنگ استفاده از کارت بلیت را نهادینه کرد.

رقم ۳۶۰ تومان برای اتوبوسرانی با ضرر همراه است

در ادامه حسین موحد مؤمنی مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با اشاره به اینکه قیمت ۶۰۰ تومان با در نظر گرفتن آیتم‌های مختلف همچون افزایش قیمت باطری ماشین، روغن، لاستیک و بسیاری دیگر از آیتم‌ها مربوط به یک اتوبوس تعیین شده است.

مدیرعامل سازمان اتوبوسرانی شهرداری قم با بیان اینکه قیمت پیشنهادی ما ۵۵۰ تومان برای کارت بلیت و قیمت نقدی بوده است بر این نکته تأکید کرد که شورای شهر در نهایت قیمت ۳۶۰ تومان برای کارت بلیت و ۶۰۰ تومان برای نقدی را تصویب کرد که به عبارتی رقم ۳۶۰ تومان برای اتوبوسرانی با ضرر همراه است که نهادهای مسئول باید برای جبران این ضرر تلاش کنند.

وی در ادامه ضمن اذعان به اینکه تعداد باجه‌های سطح شهر کافی نیست به این موضوع اشاره کرد که تا پایان سال جاری تعداد باجه‌ها به ۵۰ باجه افزایش پیدا می‌کند.

کمبود باجه‌های کارت بلیت در شهر

در ادامه فاطمه ایمانی یکی از افرادی که در رفت و آمدهای خود از اتوبوس استفاده می‌کند ضمن انتقاد از قیمت ۶۰۰ تومان برای کرایه اتوبوس گفت: در دهه ۷۰ اگر کرایه اتوبوس ۵ تومان بود کرایه تاکسی ده برابر و حداقل ۵۰ تومان در نظر گرفته می‌شد در حالی که در حال حاضر کرایه تاکسی و اتوبوس واحد فرق چندانی با یکدیگر ندارد.

وی به رقم ۳۶۰ تومانی کارت بلیت نیز اشاره دارد اما این رقم نیز با اعتراض وی روبه روست زیرا به نظر وی باجه‌های کارت بلیت به اندازه کافی در سطح شهر تعبیه نشده و بسیاری از مواقع افراد مجبور هستند با تمام شدن شارژ کارت بلیت کرایه را به شکل نقدی پرداخت کنند.

مریم موسوی نیز به نبود باجه‌های کافی شارژ کارت بلیت در سطح شهر اشاره کرد که موجب می‌شود تا در هر حال پرداخت نقدی کرایه در اولویت باشد و قیمت ۶۰۰ تومان نیز قیمت بالایی است.

گرچه فرمانداری قم لایحه شهرداری مربوط به افزایش نرخ کرایه اتوبوس که در شورا به تصویب رسیده بود را به دلیل ناهماهنگی با کمیته تنظیم بازار استان رد کرده است اما پرداخت به این نکته نیز ضروری است که چرا بعد از گذشت حداقل چهار سال از راه اندازی کارت الکترونیک در پرداخت کرایه اتوبوس افزایش نرخ کرایه باید مردم را به استفاده از این کارت ترغیب کند آیا فرهنگ‌سازی تنها با افزایش قیمت ممکن می‌شود؟

منبع: مهر