کد خبر ۳۸۶۷۰ ۱۷۸۴ بازدید انتشار : ۵ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۶
آیت‌الله اعرافی:

سکولاریسم، اسلام سیاسی را تهدید می‌کند/ لزوم هشیاری طلاب نسبت به تخریب انقلاب

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور گفت:‌ اسلام دین سیاسی و اجتماعی بوده و اسلام سیاسی از مبانی اصلی انقلاب اسلامی است اما سکولاریسم این مبانی را تهدید می‌کند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم (قم نا) ،آیت‌الله علیرضا اعرافی در آیین افتتاح فعالیت‌های سالانه بسیج مدرسه معصومه که در سالن همایش‌های این مدرسه علمیه برگزار شد، با اشاره به اینکه رسیدن به قله‌های علمی مورد نیاز حوزه انقلابی نیازمند تلاش و کوشش است، اظهار کرد: خداوند در سوره عادیات به اسب انسان مجاهد سوگند یاد می‌کند چراکه نور هر انسان مومن به هر مکان و مخلوقی بتابد آن مکان و مخلوق را مقدس می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه مادیات انسان را از جهاد باز می‌دارد، اضافه کرد: جهادهای کوچک برای پیروزی انسان‌ها در جهادهای بزرگ است به همین علت هر فرد باید در حرکت خود رسیدن به افق‌های بلند که در جهادهای بزرگ تعریف شده است را قرار دهد.

مدیر حوزه‌های علمیه از کم‌کاری حوزه‌های علمیه در راستای تحلیل و واکاوی ابعاد مختلف انقلاب اسلامی یاد کرد و گفت: این انقلاب ابعاد مختلفی دارد که بررسی این ابعاد و ترویج آنها باید در دستور کار قرار گیرد.

اعرافی یاد آور شد: در مورد انقلاب اسلامی نظریه‌های مختلفی مطرح شده که در یکی از این نظریه‌ها، انقلاب اسلامی با شکل‌گیری نظام اسلامی به پایان خط می‌رسد و برخی در عرصه سیاسی به این تئوری به عنوان خط فاصل میان نظام و انقلاب اعتقاد دارند و بر اساس نگاه آنها روحیه انقلابی به پایان رسیده است.

امام جمعه قم با بیان اینکه در نظریه دوم از نظام اسلامی به عنوان امتداد انقلاب اسلامی یاد می‌شود، مطرح کرد: در این نظریه نظام اسلامی دامنه انقلاب اسلامی را گسترش داده و برای رسیدن به اهداف و آرمان‌ها تلاش می‌کند.

وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی در نظریه نخست ابعاد انقلاب به تغییر معادلات قدرت و نظم عمومی اجتماعی محدود می‌شود،‌ عنوان کرد: در دوره‌ای برخی افراد با تکیه بر این نظریه از بی‌کاربردی نهاد کمیته امام خمینی(ره) سخن به میان آوردند.

اعرافی با تاکید بر اینکه انقلاب اسلامی به مرزهای ایران محدود نمی‌شود، اضافه کرد: این انقلاب باید در قالب دامنه نظام اسلامی اهداف مورد نظر خود که به خارج از مرزهای ایران کشیده می‌شود را دنبال کند به همین علت به معادلات فکری و معرفتی جامعه محدود نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: انقلاب فیضیه و فریاد انقلابی امام خمینی(ره) با نهاد جمهوری اسلامی به پایان نمی‌رسد بلکه در درون و خارج از کشور استمرار پیدا می‌کند و با حضور در کارزار تمدنی و استفاده از عقلانیت در صحنه فکری، معرفتی، عمقی و جهانی نقش‌آفرینی می‌کند. به همین علت نظام اسلامی بدون موتور محرک انقلاب اسلامی نمی‌تواند استمرار داشته باشد.

اعرافی از حوزه به عنوان یک مجموعه نهضت‌آفرین نام برد و گفت: حوزه نهاد غیر منقطع در طول تاریخ است و در مقاطع مختلف تحول‌آفرین بوده به همین علت در ذات خود انقلابی بودن را جای داده است چراکه معارف اسلامی با نگاه به نابسامانی‌های جهان بشریت نمی‌تواند عملکرد انقلابی را به دنبال نداشته باشد اما در این راستا باید نسبت به رخدادهایی که سبب حرکت به سمت تخریب انقلاب می‌شود، هشیار باشیم.

امام جمعه قم تلاش دشمن برای جدایی روحیه انقلابی از حوزه و درگیری حوزه با آسیب‌های مختلف را یک موضوع طبیعی دانست و تصریح کرد: حوزه نباید خود را به معارف خاصی محدود بداند و با رویکرد تمدنی، اسلام را به عنوان یک دین جامع در ابعاد مختلف به مردم مختلف جهان معرفی کند که تحقق این امر نیازمند عملکرد جامع علمی و داشتن نگاه مترقی است.

وی یادآور شد: حوزه در تراز انقلاب باید واقعیت‌های جامعه ملی و بین‌المللی را تشخیص داده و نسبت به این مباحث درک درست داشته باشد؛‌ اسلام دین سیاسی و اجتماعی بوده و اسلام سیاسی از مبانی اصلی انقلاب اسلامی است اما سکولاریسم این مبانی را تهدید می‌کند.

اعرافی با بیان اینکه علوم انسانی یکی از اصول قدرت استکبار جهانی است، تصریح کرد: تلاش‌های انجام شده برای اسلامی‌سازی این علوم کافی نیست چراکه حضور در نظریه‌های اجتماعی بدون برداشت‌های ساده یکی از ضرورت‌های مورد نیاز جامعه است.

منبع: فارس