کد خبر ۳۹۰۳۰ ۱۹۴۰ بازدید انتشار : ۲۸ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۹
آیت‌الله اعرافی:

۶۰۰ درس خارج فقه و اصول در حوزه‌های علمیه در حال برگزاری است

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: ۶۰۰ درس خارج فقه و اصول و ۳۰۰ درس تفسیر و ۱۰۰ درس فلسفه و کلام در حوزه‌های علمیه در حال برگزاری است که این یک سرمایه بزرگ است که باید از این سرمایه عظیم برای برطرف کردن نیازهای جامعه استفاده کنیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله علیرضا اعرافی شامگاه شنبه در دیدار طلاب و فضلای استان یزد که در سالن اجتماعات دارالشفا برگزار شد اظهار داشت: عصر امام صادق(ع) و امام باقر(ع) عصر فوق‌العاده حساسی بود و شرایطی در جهان اسلام حاکم بود که موضع گیری این دو امام(ع) در سرنوشت اسلام بسیار موثر بود.

مدیر حوزه های علمیه سراسر کشور با بیان اینکه در دوران امام صادق(ع) وامام باقر(ع) مکاتب مختلف فکری در اسلام به اوج رقابت رسید افزود: یک معرکه آرا در حوزه‌های گوناگون در میان مذاهب اسلامی شکل گرفت، آشوب فکری بین امت اسلام شکل گرفته بود و مشعل هدایت گم شده بود.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: در زمان امام صادق(ع) و امام باقر(ع) غوغای بزرگ اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، علمی و معرفتی به وجود آمده بود که شرایط این دو امام همام را حساس کرده بود که امام صادق(ع) و امام باقر(ع) با مدیریت صحیح جامعه اسلامی را از بحران را نجات دادند.

استاد حوزه علمیه تصریح کرد: مکتب امام صادق(ع) با سکولاریزم و جدایی دین از سیاست هیچ نسبتی ندارد که حدیث‌های فراوان نشان دهنده جهاد علمی باقرین و صادقین در کنار جهاد سیاسی است.

امام جمعه قم با بیان اینکه یزد یکی از استان‌های پیشگام در عرصه فرهنگی و علمی بوده است عنوان کرد: استان یزد سوابق و پیشینه درخشانی دارد و نسبت به جمعیت تاثیرات بسیاری گذشته است و شخصیت‌های بزرگی از استان یزد برخواستند و خدمات بسیاری به انقلاب اسلامی ارائه کردند.

وی افزود: 90 هزار دانشجو در دانشگاه‌های یزد مشغول تحصیل هستند که می‌توانند در لایه‌های فکری و فرهنگی و توسعه صنعتی کشور موثر باشند.

رئیس جامعه المصطفی با بیان اینکه 2500 طلبه خواهر در 20 مدرسه علمیه استان یزد در حال تحصیل علوم دینی هستند گفت: 100 هزار دانشجو و 150 هزار غیربومی با تنوع مذهبی در استان یزد وجود دارد که تعداد سرانه طلاب هر هزار نفر یک طلبه است که این تعداد بسیار کم است و حداقل باید 5 هزار طلبه با تنوع رشته‌ای داشته باشیم.

آیت‌الله اعرافی با اشاره به اینکه به تقویت هویت حوزه‌ای بیش از گذشته نیاز داریم افزود: به میراث تاریخی بسیار عظیم تکیه داده‌ایم و این میراث بسیار با ارزش است، حوزه علمیه میراث بسیار عظیمی دارد که شناخت آن وافتخار به این میراث کم است.

مدیر حوزه‌های علمیه گفت: دانشگاه بسیار عزیز است اما طلبه حوزه علمیه چنان باید از احساس هویت دینی و حوزه‌ای سرشار باشد که احساس تعلق به غیر از حوزه علمیه نداشته باشد و حوزه علمیه همه نیازهای روحانیت را پاسخ دهد.

عضوجامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: 600 درس خارج فقه و اصول و 300 درس تفسیر و 100 درس فلسفه و کلام در حوزه‌های علمیه در حال برگزاری است که این یک سرمایه بزرگ است که باید از این سرمایه عظیم برای رفع نیازهای جامعه استفاده کنیم.

استاد حوزه علمیه با بیان اینکه مقوله انقلابی ماندن حوزه علمیه تنها در شعار باقی نماند گفت:آن چه که در باب انقلابی ماندن حوزه علمیه گفته می شود یک واقعیت بسیار جدی است که باید مورد توجه باشد.

وی بیان کرد: در کشورمان با دو نوع سکولاریزم مدرن غرب و سنتی روبه‌رو هستیم که سکولاریزم سنتی در گذشته در قالب انجمن حجتیه وجود داشت.

امام جمعه قم با  بیان اینکه باید فقه و کلام پاسخگوی نیازهای جامعه باشد عنوان کرد: 50 عنوان و طرح وجود دارد که برخی از آنها از مدیریت قبل پایه‌گذاری شده بود که اهتمام جدی برای به نتیجه رسیدن آن وجود دارد.

منبع: تسنیم