کد خبر ۴۰۰۱۷ ۱۴۳۴ بازدید انتشار : ۱۹ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۰:۲۸
آیت‌الله اعرافی:

فقه باید به اقتصاد و سیاست ورود کند

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور با تاکید بر اینکه فقه باید به اقتصاد و سیاست ورود کند، گفت: برای پاسخگویی به مباحث جدید باید با تکیه بر آموزه‌های اهل بیت(ع) تهیه کتاب‌های جدید را در دستور کار قرار دهیم اما اگر به این هدف نرسیم تعیین مسیر حرکت جامعه بشری توسط غربی‌ها دنبال می‌شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ،آیت‌الله علیرضا اعرافی دوشنبه شب در اجلاسیه مجمع عمومی اساتید سطوح عالی و خارج حوزه علمیه قم که در سالن همایش‌های مدرسه علمیه دارالشفا برگزار شد، با اشاره به اینکه فقه تاریخ مشخصی را سپری کرده است، اظهار کرد: فقه در طول تاریخ از هسته‌های اصلی خود حراست کرده و توسط علما و چهره‌های بزرگ به رشد مطلوبی رسیده است اما گاهی برخی با نگاه‌های انحرافی به مباحث فقهی پرداخته‌اند.

وی با تاکید بر اینکه فقه فعال، هدایت‌گر و منتظر پرسش‌های جدید است، اضافه کرد: مقوله تحول‌های موضوعی و ارائه موضوع‌های جدید توانسته در بالندگی فقه تاثیر قابل توجهی داشته باشد.

مدیر حوزه‌های علمیه سراسر کشور تهیه کتاب‌های جدید در حوزه فقه را یکی از نیازهای ضروری برشمرد و گفت:‌ کتاب‌های جدید در کنار کتاب‌های تاریخی می‌تواند سبب بالندگی بیشتر فقه شود.

وی با اشاره به اینکه در دنیای کنونی سرعت سوال‌های مطرح شده در حوزه فقه افزون‌تر از گذشته است، عنوان کرد: توسعه فقه در شعاع عوامل مشخصی رخ می‌دهد که یکی از این عوامل مقوله ارائه موضوع‌های جدید است و نوع این توسعه نیز سطح‌های مشخصی دارد.

اعرافی پرداختن به موضوع‌های جدید را از اولویت‌های مورد نیاز فقه دانست و تصریح کرد: باید جهش مثبتی در راستای پایه‌ریزی باب‌های جدید داشته باشیم.

وی با بیان اینکه با تحول‌های بزرگ دنیای بشریت تحول موضوعی در حوزه فقه به خوبی قابل مشاهده است، مطرح کرد: گاهی طی یک سال زندگی بشر کنونی برابر صدها سال از دوران‌های گذشته علم تولید می‌شود به همین علت باید با تکیه بر آموزه‌های گذشته به عرصه‌های جدید در حوزه فقه وارد شده و برای رفع نیازها تلاش جدی داشته باشیم.

امام جمعه قم با اشاره به اینکه طلاب و فضلای جوان باید ورود منطقی به حوزه‌ فقه داشته باشند، عنوان کرد: رسیدن به باب‌ها و کتاب‌های جدید در حوزه فقه نیازمند بررسی عرصه‌های جدید است؛ دنیای غرب علوم انسانی جدیدی را تولید کرده که هر روز بر این تولیدات افزوده می‌شود.

وی از علوم انسانی به عنوان نرم‌افزار زندگی بشر نام برد و یادآور شد: غرب با مدیریت و تعلیم و تربیتی بر پایه علوم انسانی خود بر بخش قابل توجهی از دنیا تسلط یافته و افکار و فرهنگ‌های مورد نظر خود را ترویج داده است به همین علت برخی از توصیه‌های غربی در دانشگاه‌های داخلی ایران هم وجود دارد، حوزویان در قبال این ترویج تفکر غربی مسؤول هستند چرا که پاسخگویی به بخشی از نیازهای جامعه بشری به حوزه دین بر می‌گردد.

اعرافی با تاکید بر اینکه فقه باید به اقتصاد و سیاست ورود کند، تصریح کرد: برای پاسخگویی به مباحث جدید باید با تکیه بر آموزه‌های اهل بیت(ع) تهیه کتاب‌های جدید را در دستور کار قرار دهیم اما اگر به این هدف نرسیم تعیین مسیر حرکت جامعه بشری توسط غربی‌ها دنبال می‌شود.

وی با اشاره به اینکه پژوهشگران اسلامی منابع فقهی غنی در اختیار قرار دارند، اظهار کرد: حقوق با فقه اتصال نزدیکی دارد به همین علت اگر با ادبیات جدید وارد فقه شود می‌تواند غنی بودن فقه را به اثبات برساند.

این استاد برجسته حوزه با بیان اینکه سبک‌های زندگی، فناوری‌ها و هنر از حوزه‌های جدید فقه است، عنوان کرد‌: باید دانشمندان بزرگ در تراز مراجع عمری را در این بخش‌ها صرف کنند تا بتوانند منابع غنی را تولید کنند.

وی فقه اسلامی را تمدن‌ساز خواند و اضافه کرد: پیمودن مسیر فقه بسیار دشوار بوده چرا که این مسیر بسیار ناهموار است به همین علت باید چهره‌های برجسته‌ای همانند شهید صدر تربیت شوند تا بتوانند نوآوری و ابتکار داشته باشند و نیازهای انقلاب اسلامی را پاسخ دهند.

اعرافی با اشاره به اینکه فضای درس‌های خارج در بخش‌های پیشین فقه نباید عمق خود را از دست دهد، تصریح کرد: حفظ فضای آزاد حوزه‌های علمیه با وجود ابتکارات می‌تواند تحولات و نظریات جدید را به دنبال داشته باشد.

منبع: فارس