کد خبر ۴۰۲۰۸ ۱۳۸۳ بازدید انتشار : ۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۷:۴۳

هشدارهاي انتظامي و پيشگيرانه پليس آگاهي قم پيرامون تعطيلات نوروزي

پليس آگاهي فرماندهي انتظامي استان ضمن تبريک سال جديد به تمامي هموطنان ايران زمين، خواستار ‌توجه همگان به توصيه هاي انتظامي پليس شد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، با توجه به قرارگرفتن در ايام تعطيلات نوروزي و شلوغي و حجم مسافرت ها،‌لازم است تا هموطنان گرامي توصيه هاي پليسي را جدي بگيرند و به آن عمل کنند.

توصيه هاي لازم در خصوص پيشگيري از سرقت در معابر و اماكن عمومي :

از حمل پول نقد بدون پوشش و حفاظت مناسب مخصوصاً هنگام خروج از بانك خودداري کرده و حتي الامكان از چك‌هاي بانكي استفاده كنيد.

از حمل و نقل پول نقد زياد و اقلام قيمتي خود بصورت پياده در هر شرايطي بپرهيزيد، از جابجايي وحمل غيرضروري اسناد و مدارك باارزش خودداري کنيد.

از شمارش پول در انظار عمومي كه موجب تحريك سارقان مي شود، بپرهيزيد،چنانچه به اقتضاي شغل خود مجبور به حمل پول نقد هستيد، از وسائط نقليه عمومي استفاده کرده و از سوار شدن به اتومبيل هاي متفرقه شخصي مخصوصاً در مسيرهاي پرت، خلوت و خارج شهر خودداري کنيد.

هنگام دريافت پول و خروج از بانك مراقب اطراف خود مخصوصاً موتورسواران مشكوك باشيد،در صورتي كه مجبور به استفاده از خودروهاي شخصي هستيد، وضعيت داخل اتومبيل از قبيل درها، شيشه بالابر و غيره را بررسي کنيد، درصورت مشاهده موارد مشكوك يا حركات و صحبت هاي نابجا ، بصورت معقول از خودرو پياده شده واز مردم كمك بگيريد و با به خاطر سپردن شماره پلاك، رنگ و ساير مشخصات آن نيروي انتظامي را مطلع کنيد.

در صورت مشاهده تغيير مسير بي تفاوت نبوده سريعاً به راننده متذكر شويد، در بين راه از قبول هر گونه خوردني و نوشيدني از راننده و مسافرين بپرهيزيد.

استفاده از وسائل نقليه عمومي مانند اتوبوس، ميني بوس و تاكسي به ويژه براي خواهران اطمينان بخش تر است، لذا توصيه مي شود در صورت تنها بودن از وسائط نقليه عمومي استفاده کنيد.

توصيه مي شود شب ها از سوار شدن به خودروهاي شخصي جهت تردد اجتناب کنيد، براي تردد به مناطق حاشيه اي و خلوت شهر بهتر است از وسائط نقليه شخصي ديگران استفاده نکنيد.

پول نقد، زيور آلات و اشياء قيمتي خود را در معرض ديد راننده و سرنشينان قرار ندهيد،در پايانه هاي مسافربري وسائل شخصي خود را به افراد ناشناس نسپاريد.

از كيف و ساير وسائل همراه خود فاصله نگيريد،چنانچه در صندوق عقب خودرو وسائلي داريد، به هنگام برداشتن آن اندكي صبر كنيد و بعد از پياده شدن راننده از اتومبيل خارج شويد.

 در صورت پنچر شدن مشكوك و غيرعادي اتومبيل پول نقد و اشياء قيمتي خود را در جاي مطمئن قرار داده و پس از قفل کردن درها با هوشياري كامل نسبت به تعويض لاستيك اقدام کنيد.

هنگام اقامه نماز و وضو گرفتن در اماكن متبركه مراقب اموال و البسه خود بوده و از سپردن آنها به افراد غريبه خودداري كنيد.

در معابر عمومي مراقب تلفن همراه خود باشيد و آن را در اختيار افراد ناشناس قرار ندهيد، در مواجهه با افراد مشكوكي كه خود را مأمور معرفي مي كنند از آنان كارت يا مدرك شناسائي معتبر بخواهيد.

هنگام توقف قطارجهت اداي فريضه نماز حتماً يكي از همراهان خودرا براي محافظت از وسائل خود در كوپه بگماريد،‌ به هنگام استراحت از قراردادن كيف پول و اموال قيمتي خود در جاي مطمئن قطار اطمينان حاصل کنيد.

از گرفتن چك پول و خرد كردن آن براي ديگران در طول سفرخودداري کنيد، در حين سفر از بازگو کردن اطلاعات فردي و خانوادگي خود نظير آدرس محل سكونت امتناع ورزيد .

در طول سفر از طرح دوستي با افراد ناشناس جداً خودداري کنيد، شماره رمز شخصي كارت عابر بانك خود را بخاطر سپرده و از افشاء کردن آن جداً بپرهيزيد.

براي تفريحات كودك خود برنامه ريزي مناسبي داشته باشيد و تا حد امكان از تنها رفتن او به پارك و خيابان حتي براي بازي كردن جلوگيري به عمل آورند.

پليس آگاهي فرماندهي انتظامي استان قم در پايان از مردم خواست در صورت مواجهه با موارد مشکوک بلافاصله موضوع را به مرکز فوريت هاي پليسي 110 گزارش دهند.