کد خبر ۴۲۲۸۷ ۷۲۰ بازدید انتشار : ۲۵ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۲۵
عضو مجلس خبرگان رهبری:

هزینه سازش در برابر دشمن ۲ برابر ایستادگی در برابر اوست/ اسلام بر صبوری در راه حق تاکید دارد

حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد‌ حاج‌ابوالقاسم‌ دولاب عضو مجلس خبرگان رهبری با قرائت حدیثی از امام علی(ع) گفت: انسان باید بر راه حق و حقانیت صبوری کند چون اگر زیر بار حق نرود زیر بار باطل رفته و ۲ برابر آنچه ایستادگی در مسیر حق هزینه دارد باید در راه باطل هزینه بدهد.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی خبر قم ، حجت‌الاسلام و‌المسلمین محمد‌ حاج‌ابوالقاسم‌ دولابی‌ ظهر امروز در مراسم ترتیل‌خوانی قرآن کریم که در شبستان امام خمینی (ره) حرم حضرت معصومه (س) برگزار شد، اظهار داشت: تواضع از برترین صفات اخلاقی است و اگر انسان در برابر خدا تواضع داشته باشد عبادت وی شیرین می‌شود.

وی با قرائت حدیثی از امام علی (ع) افزود: در برابر افراد کم خرد باید قول سلام داشت که قول سلام در هرجا متناسب با خود است، یک جا این سلام سکوت و در جای دیگر متناسب با شرایط سخن گفتن است.

مدیر مرکز تخصصی فقه نظام گفت: امیر‌المومنین‌(ع) فرمایشات گهر بار فراوانی درباره حلم دارند، امام (ع) فرمودند که عقل، دوست خوبی برای انسان است و حلم وزیر انسان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری درباره انتخابات ریاست جمهوری بیان کرد: در انتخابات هم آن طرفی که توانست رأی بیاورد باید مراقبت‌هایی داشته باشد و هم طرف مقابل باید حلم و ظرفیت تحمل داشته باشد.

استاد حوزه علمیه با اشاره به اهمیت صفت حلم در اسلام تصریح کرد: حلم و تحمل و ظرفیت پیروزی یکی از فضائل انسانی است، دستور حلم در مورد تعامل با مومنان است اما در برابر دشمنان باید با صلابت و استواری برخورد کرد.

حاج ابوالقاسم بیان کرد: پرهیز از افراط و تفریط از ویژگی‌های انسان مؤمن است، بندگان خوب خدا اسراف و بخل نمی‌ورزند و در انفاق از اسراف و بخل ورزیدن خودداری می‌کنند.

عضو مجلس خبرگان رهبری انفاق را یکی از دستورات دین اسلام برشمرد و عنوان کرد: انسان در انفاق نباید آن‌گونه عمل کند که زندگی‌اش از بین برود و در مقابل نباید آن‌گونه باشد که هیچ کمکی نکند بلکه باید بین این دو باشد.

مدیر مرکز تخصصی فقه نظام با اشاره به آیه 50 سوره شعرا گفت: فرعون ساحرانی که به حضرت موسی (ع) ایمان آورده بودند را تهدید کرد اما آن‌ها گفتند راه حق را پیدا کردیم، کسی که حق را پیداکند باید بر آن پافشاری کرده و از مسیر خود عقب نشینی نکند.

استاد حوزه علمیه با قرائت حدیثی از امام علی (ع) خاطر‌نشان کرد: انسان باید بر راه حق و حقانیت صبوری کند چون اگر زیر بار حق نرود زیر بار باطل رفته و دو برابر هزینه راه حق باید در راه باطل هزینه بدهد، بنا بر این هزینه سازش در برابر دشمن دو برابر ایستادگی در برابر او است.